Saturday, July 26, 2008

SUKAN : Kemenangan adalah segala-galanya

(25/7/2008) TIDAK sampai dua minggu dari sekarang akan berlangsungnya Sukan Olimpik Beijing di mana lebih daripada 10,000 atlet seluruh dunia akan mengadu nasib mempamerkan kehebatan masing-masing. Atlet negara kita tidak ketinggalan berbuat demikian dan ia telah pun dilakukan sejak Sukan Olimpik 1956 di Melbourne, Australia.

Sudah tentu sebilangan atlet bercita-cita untuk memenangi pingat ketika beraksi di Beijing nanti selepas berbulan-bulan berlatih keras, sementara sebilangan atlet pula sekadar mengisi kuota penyertaan dan membantu menyuburkan semangat Charter Olimpik itu sendiri.

Layak ke Olimpik Beijing itu pun sesuatu yang membanggakan apatah lagi jika menang pingat yang dikategorikan sebagai terbaik. Memenangi pingat emas di Olimpik dianggap sebagai aksi cemerlang dan menjadi idaman kebanyakan atlet.

Bagaimanapun, tidak semua atlet mampu melakukannya kerana kemampuan yang berbeza-beza - ada yang unggul dan kurang unggul. Untuk memenangi pingat emas dilihat paling sukar sekali. Sesuatu yang sukar jika dapat diperolehi sudah tentu menjadi kebanggaan atlet yang dapat melakukannya.

Sungguhpun menang bukan dilihat segala-galanya, tetapi pencapaian seumpama itu penting sementelah dalam kehidupan kita juga memerlukan kemenangan dalam banyak aspek. Dalam konteks sukan kemenangan itu penting kerana atlet yang menang akan membawa imej positif kepada dirinya dan negara yang diwakilinya.

Fikirkanlah apabila atlet kita dapat menewaskan atlet hebat yang lain dari negara-negara serata dunia. Suatu ketika dahulu seorang jurulatih sukan berbangsa Amerika Syarikat bernama Vince Lombardi pernah berkata bahawa, 'Kemenangan adalah segala-galanya' (Winning is not everything but it is a thing). Kata-kata hikmat ini mempunyai maknanya yang tersendiri dan mampu merangsang atlet untuk keluar juara.

Bertarung di Olimpik ibarat pergi berperang. Semua atlet yang akan ke sana sudah tentu membuat persiapan rapi untuk menang 'peperangan' yang akan dihadapi. Dalam peperangan tulen, ada pihak yang akan menang dan ada yang kalah. Begitu juga di Olimpik Beijing nanti - ada atlet akan bergembira kerana memperolehi kemenangan dan tidak kurang bersugul kerana tewas. Walaupun tewas, seorang atlet perlu menerimanya dengan hati terbuka dan tidak semua atlet mahu tewas.

Banyak faktor yang menyebabkan seseorang atlet itu keluar juara dalam acara yang diikutinya, bukan hanya bergantung kepada kebolehan atlet semata-mata. Apa-apa boleh berlaku ketika beraksi di Beijing. Dijangka berlaku beberapa upset semasa Olimpik Beijing berlangsung nanti.
Kita lihat Beijing pada bulan depan sebagai medan 'peperangan' oleh para atlet seluruh dunia bagi menewaskan antara satu sama lain. Masing-masing membawa misi dan aspirasi penting untuk mencapai kemenangan.

Kita percaya Ogos ini Beijing akan cuba ditawan oleh para atlet sekelian dan kedatangan mereka adalah dengan matlamat dan semangat juang yang tinggi untuk berjaya. Oleh itu, bersedialah Olimpik Beijing dengan kedatangan para atlet yang akan ke sana membawa misi penting ibarat kata-kata perangsang, 'Veni, Vedi, Vici' (Aku datang, aku lihat dan aku tawan).

Isu bahasa menguji kuasa politik orang Melayu

ORANG Melayu sekali lagi diuji. Seperti biasa bahasa Melayu menjadi titik tolaknya sekali pun bahasa Melayu sewajarnya tidak perlu dipertikaikan lagi oleh mana-mana pihak khususnya oleh kalangan bukan Melayu.

Ini kerana bahasa Melayu telah diletakkan di tempat yang selamat dalam Perlembagaan dan bertaraf bahasa kebangsaan di negara ini. Apabila sesuatu bahasa itu diangkat menjadi bahasa kebangsaan, bahasa-bahasa lain masih boleh digunakan tetapi bukanlah dalam situasi yang rasmi. Tetapi di negara ini, ada pihak yang tanpa rasa bersalah mahu melanggar kedudukan bahasa Melayu dan cuba "memartabatkan" bahasa lain.

Mencabar, menguji atau apa saja istilah yang sama erti dengannya sebenarnya boleh dianggap mencabar kuasa politik orang-orang Melayu.

Perbuatan ini bukanlah kerana kejumudan kefahaman sesuatu pihak tetapi mahu menguji sejauh manakah politik Melayu bangun mempertahankan apabila bahasa Melayu diperlekehkan secara terhormat.

Ini adalah satu yang disengajakan dan tidak dapat dinafikan unsur-unsur kaum terselit bersama-sama isu ini.

Adakah kalangan orang politik Melayu melihat isu perlekeh bahasa Melayu ini melampaui isu bahasa semata-mata? Ini bukan isu bahasa, ini isu politik di mana kuasa politik bukan Melayu menguji politik Melayu yang terkenal dengan ketidakpekaan terhadap kedaulatan bahasa Melayu.

Kalau ditoleh, isu-isu bahasa Melayu sebelum ini tercetus kerana sesetengah kalangan orang politik Melayu memberi ruang untuk bahasa itu dipijak.

Bahasa Melayu tidak diangkat ke persada sewajarnya kerana kuasa politik Melayu tidak bersungguh-sungguh ke arah itu. Malah banyak gejala perlekehan bahasa Melayu dilakukan oleh orang politik Melayu sendiri.

Isu papan tanda di enam jalan di Pulau Pinang yang ditambah dalam tulisan Cina oleh parti Gerakan adalah suatu yang sangat jelas. Rasional menambah tulisan Cina pada papan tanda jalan itu adalah satu kesengajaan, ia bukan satu keperluan sama ada untuk orang tempatan atau pelancong asing.

Orang bukan Melayu di Pulau Pinang semuanya faham bahasa Melayu dan boleh membaca tulisan Rumi bahasa Melayu. Malah generasi bukan Melayu yang tidak dilahirkan di negara ini khususnya di Pulau Pinang hampir sudah tidak ada, kalau generasi ini dijadikan alasan tidak tahu berbahasa Melayu. Jadi orang Cina atau India di Pulau Pinang adalah anak kelahiran negara ini yang tahu berbahasa Melayu.

Maka isu papan tanda itu boleh dianggap provokasi Gerakan sebuah parti politik majoritinya orang Cina. Pulau Pinang antara negeri yang jatuh ke tangan DAP sebuah parti pembangkang yang majoritinya orang Cina. Sebelum ini Pulau Pinang diterajui oleh Gerakan, sebuah parti komponen Barisan Nasional. Apabila papan tanda tulisan Cina dimulakan oleh Gerakan, kita boleh bertanya, apa bezanya idealisme Gerakan dengan DAP khususnya dalam soal ini?

Ternyata Gerakan cuba bermain api dengan orang- orang Melayu Pulau Pinang apabila mereka dilihat tidak ada bezanya dengan DAP yang selalu bangkit dengan isu-isu yang tebal dengan sentimen kaum.

Ada pihak yang berkata, sekiranya DAP yang menaikkan papan tanda tulisan Cina, mereka tidak terkejut. Tetapi semacam tidak percaya apabila Gerakan sendiri yang berbuat begitu apabila Pulau Pinang jatuh ke tangan DAP.

Lalu mereka bertanya lagi, apa muslihat Gerakan dalam konteks kesefahaman dengan kaum-kaum lain di Pulau Pinang dan negara ini? Ternyata menaikkan papan tanda jalan tulisan Cina tidak ada alasan yang jelas kecuali provokasi untuk menguji sensitiviti orang Melayu. Gerakan sepatutnya lebih faham daripada DAP dalam isu bahasa Melayu di negara ini.

Apabila isu bahasa Melayu menjadi isu politik, orang-orang politik Melayu mesti bangkit mempertahankan kedaulatan bahasa Melayu daripada terus dipersendakan seperti ini. Orang politik Melayu perlu lebih menonjol dan memperlihatkan kesungguhan bukan saja dalam konteks isu papan tanda jalan di Pulau Pinang malah isu yang melibatkan bahasa Melayu seluruhnya.

Desakan ini bukanlah menyalakan api perkauman, sebaliknya melaksanakan yang telah dipersetujui bersama dalam Perlembagaan. Isu bahasa Melayu tidak boleh dilihat terpisah dengan perjuangan politik Melayu.

Di negara ini isu bahasa Melayu bukan saja tugas pejuang bahasa. Pejuang bahasa telah memperlihatkan pendirian yang sangat konsisten tentang kedudukan bahasa Melayu yang termaktub dalam Perlembagaan. Memperjuangkan bahasa Melayu daripada jurus politik sangat penting kerana apa yang berlaku di Pulau Pinang digerakkan oleh pejuang politik.

Walaupun Melayu menjadi majoriti penduduk Pulau Pinang, tetapi mereka tidak mendesak papan tanda jalan dalam tulisan Jawi. Di Kuala Lumpur ada papan tanda bertulisan Jawi. Ini menunjukkan orang Melayu Pulau Pinang sangat toleran kerana hanya menerima tulisan Rumi, sekalipun di negeri lain ada papan tanda tulisan Jawi.

Parti Gerakan sepatutnya melihat perkara ini sebelum ghairah menjulang sesuatu yang berbau kecinaan. Jadi apakah maknanya toleransi orang Melayu apabila Gerakan melancarkan provokasi menaikkan papan tanda tulisan Cina? Apa kena mengena Tapak Warisan Dunia dengan tulisan Cina?

Maka yang jelas tindakan Gerakan ini bermotifkan perkauman dan tidak ada kena mengena dengan beberapa lokasi di Pulau Pinang diiktirafkan sebagai Tapak Warisan Dunia.
Reaksi tokoh budaya dan ahli akademik, Prof Dr. Siti Zainon Ismail mengenai isu papan tanda jalan beberapa hari lalu wajar ditelaah dengan penuh penghayatan oleh orang-orang politik Melayu.

Antara lain kata Dr. Siti Zainon, "Saya hendak tanya, apa orang-orang politik Melayu buat dalam mempertahankan bahasa dan bangsa sendiri? Kami pendidik, sudah memberikan pendidikan yang secukupnya kepada mereka (orang politik Melayu). Tolonglah jangan lupa lagi, jangan sampai tergadai."

Tolak ansur orang Melayu selalu diambil peluang oleh pihak-pihak yang tidak menghargai sikap tolak ansur itu. Akhirnya merekalah yang "menolak" orang Melayu daripada bercakap tentang bahasa dan bangsanya.

Apabila Melayu bersuara, dengan pantas pula dianggap "perkauman" sedangkan tindakan mereka "menolak" Melayu lebih bersifat perkauman. Dalam isu papan tanda jalan di Pulau Pinang ini, Gerakan mesti lebih "sedar diri" , begitu juga orang politik Melayu jangan membiarkan kepala mereka dipijak.

Papan tanda jalan bertulisan Cina adalah isyarat awal dominasi budaya. Kalau ini dianggap api, eloklah dipadam awal-awal lagi daripada merebak dan membakar negeri.

Friday, July 18, 2008

Sejarah : Asal usul Melayu terus dikaji




Pulau Kalumpang dipercayai penempatan pertama manusia prasejarah
MENELUSURI asal usul keturunan Melayu di Nusantara amat menarik tetapi sehingga kini belum ada ketetapan muktamad kerana terlalu banyak teori dan hujah. Merujuk kepada perlembagaan, orang Melayu adalah seorang Muslim, bertutur Bahasa Melayu dan mengamalkan adat istiadat Melayu. Ini bermakna sesiapa saja tanpa kira asal usul bangsanya boleh bergelar Melayu jika memiliki ciri-ciri di atas.

Namun, definisi Melayu di alam Melayu ditakrif sebagai mereka yang mendiami alam Melayu dan bertutur bahasa Austronesia/Melayu-Polinesia. Pengkaji sejarah, ahli arkeologi, pakar bahasa sentiasa mencari bukti kukuh melalui pelbagai kajian sekali gus menyemarakkan usaha mengesan asal usul Melayu.
Wartawan Berita Minggu berpeluang mengikuti satu kajian lapangan oleh pakar arkeologi, Prof Datuk Dr Nik Hassan Shuhaimi Nik Abdul Rahman yang kini mengkaji penemuan tapak arkeologi pra sejarah pertama di dunia yang dihuni manusia di kawasan bakau di Pulau Kalumpang, Perak.

Memang banyak negara yang mempunyai kawasan bakau seperti India, Kemboja dan Afrika tetapi hanya di Malaysia dikesan mempunyai kesan peninggalan penempatan manusia prasejarah. Kerja mencari gali dimulakan pada 1987 selama dua tahun dan dihentikan sebelum dimulakan semula sejak Mei lalu. Hasil kajian pertama, Prof Nik Hassan menemui 11 rangka manusia prasejarah dipercayai dikebumikan di tanah perkuburan di situ.
Manusia prasejarah itu dikatakan menanam mayat di bawah rumah mereka kerana pengkaji menemui tinggalan sisa makanan, tulang manusia, gigi yang dipercayai manusia yang hidup di abad kedua Sebelum Masihi hingga 10 Masihi.
"Kajian ini lebih menjurus kepada mengesan siapa yang sebenarnya tinggal di situ. Kami percaya penempatan ini didiami sekumpulan manusia keturunan Melayu yang hidup di pesisir pantai. Mungkin juga mereka keturunan India, Sumatera atau Orang Laut.

"Mereka lebih terbuka kepada hubungan luar berbanding Melayu yang tinggal di pedalaman. Bukti gigi dengan kesan makanan sirih dan pinang menguatkan hujah kemungkinan mereka orang Melayu dan penemuan serpihan tembikar, manik menunjukkan mereka berhubung dengan dunia luar," katanya.
Menariknya, Pulau Kalumpang yang jaraknya kira-kira 45 minit perjalanan menaiki bot dari jeti Kuala Gula, mempunyai tujuh kawasan penempatan yang mempunyai keluasan dua kilometer.
Pulau itu juga mempunyai banyak pokok buluh yang sememangnya diakui tidak akan tumbuh di kawasan bakau. Pokok buluh itu hidup subur dipercayai ditanam dengan tujuan pelbagai guna untuk membuat rumah, senjata dan alat menangkap ikan.
Selain itu, penemuan kerang pelbagai jenis menunjukkan penduduk di situ sememangnya menjadikan hasil laut sebagai makanan utama. Penduduk tempatan menggelar pulau itu sebagai Pulau Kota Kerang, ada yang memanggilnya Pulau Buluh.
"Berdasarkan penemuan di pelbagai peringkat lapisan tanah, jelas menunjukkan diet makanan mereka juga berubah mengikut zaman. Kami menemui tulang ikan, monyet, burung, kepala babi dan beruk, mereka makan apa saja tetapi pada masa itu, rasanya mereka tidak beragama.
"Persoalannya ialah bagaimana mereka hilang atau berpindah, kami tidak pasti dan sedang mengkaji," katanya. Ketika ini, Prof Nik Hassan dan pasukannya sudah menemui 50 jenis kerang pelbagai saiz yang jelas membezakan perubahan makanan penduduk di situ.
Cara hidup mereka boleh dinilai berdasarkan sisa makanan yang ditemui. Apa yang pasti, pasukannya gigih menjalankan kajian sama ada penempatan di situ mempunyai kaitan langsung dengan orang Melayu yang tinggal berhampiran di Kuala Sepetang, Kuala Gula atau Kuala Kurau dan ia perlu dipastikan melalui ujian Asid Deoksiribonukleik (DNA).
Info: Tapak Arkeologi Pulau Kalumpang Pulau Kelumpang
Mempunyai tujuh kawasan (Pulau Satu hingga Pulau Tujuh) seluas dua kilometer

Pulau Satu hingga Pulau Lima adalah kawasan utama kajian

Pulau Enam dan Pulau Tujuh terletak berdepan Pulau Selinsing

Tapak itu diwartakan sebagai Kawasan Hutan Bernilai Pemeliharaan Tinggi sebagai perkuburan prasejarah pada 15 Julai 2007.

Pemetaan dan sukatan geografi mula dijalankan di situ pada tahun 1988

Sejarah : Kendi kuatkan teori Melayu dari Champa


SALAH satu kendi yang ditemui Sungai Mentakab, Pahang berusia lebih 2,000 tahun.

PENEMUAN kendi berusia ribuan tahun tertanam di kawasan bukit berdekatan sungai di Mentakab, Pahang baru-baru ini menguatkan teori asal usul masyarakat Melayu zaman logam, sekitar 2,000 tahun lalu yang dikatakan dari Vietnam Utara dan Champa.

Kendi atau istilahnya dalam perkataan Sanskrit kundika adalah tempat menyimpan air yang biasanya diperbuat daripada logam seperti gangsa dan tembaga atau seramik. Selain menjadi tempat menyimpan air, kendi yang mempunyai signifikan tersendiri berdasarkan reka bentuk dan lakarannya yang unik turut digunakan bagi menyimpan wangi-wangian, mereneh ubat, upacara keagamaan dan perkahwinan.

Lazimnya, kendi yang diperbuat daripada logam digunakan golongan bangsawan yang dikenali sebagai 'Kendi Diraja' untuk dijadikan tempat mereka meludah dan sebagai tepak sirih yang mesti ada berdekatan. Dalam konteks zaman moden selepas kedatangan Islam, kendi dijadikan tempat menyimpan air suci iaitu air zam-zam dan ketika ini kendi yang diperbuat daripada logam sukar diperoleh berbanding jenis seramik. Pembuat kendi selalunya menjadikan haiwan mengkarung, cicak, buaya sebagai identiti ukiran hiasan kendi yang dihasilkan selain imej burung, kerbau, muka manusia, rebung dan buluh.

Keistimewaan dan keunikan sesebuah kendi itu selalu berdasarkan ukiran serta material yang digunakan dan kedua-dua faktor itu juga melambangkan kemewahan kepada pemiliknya. Penemuan dua lagi artifak sama di Port Dickson dan Terengganu, juga berdekatan kawasan sungai selepas itu mengukuhkan lagi teori kewujudan peradaban Kerajaan Melayu Maritim sezaman dengan Kerajaan Langkasuka, Champa dan Funan. Pengkaji sejarah tamadun alam Melayu, Wan Ahmad Arshad, yang menemui dan memiliki ketiga-tiga artifak itu berkata, zaman logam mula berpengaruh di Nusantara Melayu berdasarkan teori penghijrahan dari Vietnam Utara dan Champa. Kebanyakan institusi peradaban purba mempunyai akar umbi 'riverine maritime' yang kukuh serta strategik dan peradaban awal ini dipercayai berevolusi daripada masyarakat pra sejarah yang hidup secara nomad atau masyarakat pertanian yang terpimpin.

"Berdasarkan sumber bertulis China, seawal milenium pertama sebelum masihi dan selewat-lewatnya kurun ke-2 masihi sudah muncul kerajaan awal di alam Melayu seperti Dong Son, Vietnam Utara; Fu-Nan, Lembah Sungai Mekong; Champa, Vietnam Tengah; dan Langkasuka, Selatan Thailand-Kedah," katanya.

"Antara alasan perpindahan atau penghijrahan itu termasuk mencari tempat baru bagi putera raja atau mencari negeri baru untuk dibuka serta diterokai selepas kalah dalam peperangan. "Komuniti yang berpindah ini umumnya dipimpin seorang raja dan disertai oleh kerabat, menteri, hulu balang, bala tentera dan rakyat. Gambaran ini terdapat dalam sejarah Melayu mengenai pembukaan negeri Melaka itu sendiri," katanya.

Sehubungan itu, katanya, beliau tidak menolak penemuan tiga artifak kendi itu menjadi bukti arkeologi yang kukuh mengenai kewujudan sebuah peradaban Melayu awal setidak-tidaknya pada kurun pertama masihi.

"Berdasarkan reka bentuk kendi yang ditemui di Mentakab yang unik, seperti seekor burung mahawangsa bersayap, berparuh dan berkaki empat, bahagian pemegangnya mempunyai imej haiwan mengkarung dan material gangsa yang digunakan untuk membuatnya, ia jelas menunjukkan ciri-ciri artifak purba zaman logam atau budaya Dong Son.

"Manakala reka bentuk burung mahawangsa berkaki dua dengan tandu di atas badannya yang ditemui di Pasir Panjang, Port Dickson banyak persamaan dengan artifak yang ditemui di Mentakab. "Jadi, saya tidak menolak kemungkinan kedua-dua artifak itu adalah berpasangan sekali gus mengukuhkan lagi teori kewujudan peradaban Melayu zaman logam yang menjadikan kawasan pesisiran perairan sebagai tapak pentadbiran kerajaan," katanya.

Wan Ahmad yang juga pemilik Galeri Pusaka Moyang (GPM) di Senawang, Negeri Sembilan berkata reka bentuk ketiga-tiga artifak itu juga tidak melambangkan reka bentuk lazim artifak di zaman Kesultanan Melaka yang banyak dipengaruhi reka bentuk Arab, China, Indo-China dan Eropah.

"Ini membawa kepada andaian artifak ini berasal dari zaman logam, yang berlaku sekitar milenium pertama sebelum masihi. Zaman logam mula berpengaruh di nusantara Melayu berdasarkan teori penghijrahan dari Vietnam Utara dan Champa di mana lokasi asal artifak zaman logam banyak ditemui," katanya.

Beliau juga tidak menolak kemungkinan artifak yang ditemui di Mentakab itu mempunyai kaitan dengan dakwaan penemuan kota purba - Kota Gelanggi, di Johor pada 2003.


Tuesday, July 15, 2008

Elak timbulkan masalah

WUJUD kebimbangan di kalangan rakyat kebelakangan ini yang disogokkan dengan siri demonstrasi jalanan atau tunjuk perasaan sebagai wadah melampiaskan rasa tidak puas hati.

Benar sejarah negara ada mencatatkan peristiwa penting yang berlaku lewat kejadian serupa.
Siapa yang boleh melupakan lautan pergerakan manusia di Kedah, Kelantan dan Johor Baharu pada 1946 yang menyaksikan kebangkitan parti-parti Melayu menuntut kemerdekaan dari bangsa penjajah dan berkuburnya gagasan Malayan Union?

Namun perlu difahami, sentimen tunjuk perasaan yang wujud ketika itu sangat besar bezanya dengan demonstrasi yang cuba disuburkan dalam masyarakat akhir-akhir ini.

Tanpa berlandaskan maksud yang jelas, demonstrasi jalanan hari ini sebaliknya dibayangi unsur berkepentingan politik yang boleh mengancam keselamatan dan membawa kepada keadaan tidak stabil dalam negara.

Pihak berkuasa juga pastinya mengambil pengajaran daripada apa yang berlaku dalam memberikan kebenaran kepada perhimpunan lepas yang jelas tidak membawa sebarang faedah.

Ambil sahaja contoh perhimpunan Protes Sejuta Rakyat anjuran parti pembangkang di Kelana Jaya, Selangor, awal minggu lalu yang berkesudahan dengan aksi tidak senonoh dan memualkan.

Apakah terlalu sukar untuk sesiapa sahaja memikirkan kesan daripada demonstrasi seperti itu terhadap budaya dan sosial dalam masyarakat selain impak fizikal seperti kerosakan harta benda dan kesesakan lalu lintas yang terpaksa ditanggung oleh pihak lain yang tidak berkaitan?

Seperti yang dijelaskan oleh pensyarah Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia (USM), Dr. Sivamurugan Pandian, amalan demokrasi di negara ini tidak pernah menghalang keterbukaan suara dan pendapat di kalangan rakyat termasuklah yang disampaikan menerusi perhimpunan atau demonstrasi.

Namun ia terbatas kepada isu-isu yang bersifat kemanusiaan seperti piket di kalangan pekerja dan sebagainya, dengan kesedaran kebebasan yang dinikmati oleh seluruh rakyat perlu dihormati.

Dalam erti kata lain, mereka yang terbabit baik penganjur atau peserta harus faham kepada perlembagaan, peraturan dan undang-undang negara termasuk yang melibatkan pihak berkuasa atau berwajib.

''Tanpa kesedaran tersebut, bukanlah sukar untuk demonstrasi jalanan bertukar menjadi ancaman kepada keselamatan negara dan dengan sentimen yang wujud hari ini, masyarakat kita masih belum mencapai satu tahap kematangan untuk membincangkan sesuatu isu yang boleh dianggap sensitif secara terbuka termasuk menerusi demonstrasi," katanya.

Menurut Sivamurugan, dalam konteks pelbagai kaum di negara ini juga, terdapat kekangan dan perbezaan tertentu yang perlu difahami dan diterima oleh pihak yang cuba menghidupkan amalan berdemontrasi.

Elemen-elemen sensitif itu selayaknya dihormati dalam memelihara perpaduan yang sudah sedia terbina sejak sekian lama dan menjadi asas kepada pembentukan negara Malaysia berlandaskan amalan demokrasi.

Persoalannya, sejauh mana masyarakat kita bersedia untuk mengenepikan sama sekali daripada membincangkan isu sensitif terutamanya yang berkaitan politik dan kaum secara terbuka?

Mampukah mereka yang terlibat dalam demonstrasi itu menjauhkan elemen emosi dan provokasi sekali gus mengelak kejadian yang tidak diingin sehingga memaksa pihak berkuasa mengambil tindakan?

''Hakikatnya, meskipun bilangan kelas pertengahan dalam masyarakat semakin bertambah, namun masih wujud mereka yang ekstrem, radikal dan sekular yang sukar membendung perasaan terutamanya apabila berdepan dengan isu-isu sensitif.

''Situasi ini pastinya tidak baik kepada keamanan dan perpaduan dalam negara," ujarnya.

Sejak berakhirnya pilihan raya umum lalu, banyak tumpuan yang terpaksa diberikan dalam mengatasi kemelut politik semasa yang secara tidak langsung merencatkan pembangunan negara.

Pastinya sebagai warganegara prihatin yang ingin berjasa kepada negara sekurang-kurangnya mengurangkan beban kemelesetan ekonomi yang berkait dengan keamanan dalam negara, demonstrasi jalanan sewajarnya dijauhi.

Dalam situasi kenaikan harga minyak dan kekurangan bekalan makanan yang menekan rakyat kebanyakan ketika ini, kerajaan perlu menumpukan perhatian sepenuhnya dalam meningkatkan kecekapan tadbir urus negara.

Malangnya, usaha itu boleh terganggu sekiranya kerajaan terpaksa berdepan dengan demonstrasi jalanan yang berterusan sehingga terpaksa memberikan lebih tumpuan terhadap aspek keselamatan.

Lebih memburukkan keadaan, keamanan negara yang menjadi keyakinan utama pelabur asing untuk terus menanam modal selama ini juga akan luntur dan kebimbangan itu sendiri sudah cukup untuk menjejaskan ekonomi negara.

Apa yang menghairankan, pembangkang mempunyai suara hampir seimbang dengan kerajaan dalam Parlimen, justeru kenapa cara yang lebih berdemokrasi, adil dan bermaruah itu tidak digunakan sepenuhnya untuk memanjangkan kegelisahan yang bersarang di hati masyarakat yang diwakili mereka?

Ketika peluang untuk mengadakan sekian banyak mesyuarat, pertemuan empat mata atau perbincangan meja bulat, mengapa perlu memilih hukum rimba yang bukan lagi amalan masyarakat bertamadun untuk menyelesaikan sengketa?

Begitu juga dengan kes-kes perbicaraan atas sebarang tuduhan ke atas individu tertentu, mengapa perlu mendahului undang-undang negara sedangkan diketahui, keadilan yang cuba ditegakkan di jalanan pastinya tidak memberi sebarang makna.

Barangkali kita perlu belajar daripada pengalaman negara jiran seperti Indonesia dan Filipina yang diberikan kebebasan sepenuhnya oleh pemerintah untuk mengadakan tunjuk perasaan dan demonstrasi jalanan.

Bukan berniat untuk merendah-rendahkan keadaan mereka, tetapi jika perbezaan kemajuan negara dan taraf hidup kebanyakan daripada kita dengan penduduk di negara berkenaan boleh dijadikan perbandingan, jelaslah demonstrasi jalanan bukan pendekatan terbaik dalam mengharapkan perubahan.

Terbelenggu dengan demonstrasi jalanan yang berpanjangan memberi tekanan kepada kerajaan sekali gus mengikat usaha menumpukan kepada pembangunan ekonomi. Situasi seperti itulah yang terjadi di negara jiran.

Sudah pasti kita sebagai rakyat Malaysia tidak rela menyaksikan nikmat keamanan dan pembangunan yang dikecapi sejak 50 tahun kemerdekaan lalu, terencat oleh rasa tidak puas hati melampau yang dilontar di jalanan.

Di sebalik cita-cita politik

RAMAI pakar motivasi mengatakan bahawa seseorang individu yang ingin berjaya perlu mempunyai impian yang biasa disebut sebagai matlamat atau cita-cita.

Orang yang sering mempunyai cita-cita biasanya disebut dalam istilah orang putih sebagai ambitious. Dalam semua keadaan iaitu sekiranya kita ingin mencapai kejayaan, maka perlunya cita-cita dalam diri agar ia akan menjadi titik hala tuju atau penentu kepada landasan tindakan bagi mencapainya.

Bagaimanapun, dalam politik, ahli politik agak berbeza dari segi cita-citanya. Kebiasaannya juga apabila seseorang individu terjun dalam bidang politik, maka matlamat atau cita-citanya bukan kerana dia ingin menjadi ketua politik yang kelak akan mendapat nama, pangkat dan kuasa. Acap kali dakwaan yang kedengaran dari mulut kebanyakan orang politik ialah berkhidmat untuk rakyat.

Rupanya sikap ambitious dalam politik begitu berbahaya kerana aura daripada sikap tersebut boleh menimbulkan tekanan yang secara tidak sedar turut mampu meretakkan landasan perjalanan yang kononnya berkhidmat untuk rakyat.

Demikianlah apabila kita melihat mana-mana parti politik dalam negara kita diresapi dengan sikap 'ambitious' ini. Boleh dikatakan hampir kesemua ahli politik ada sikap ambitious yang menghala kepada pencapaian satu tahap di mana pada peringkat tersebut seseorang ada kuasa dan pengaruh. Hanya pengaruh dan kuasa sahaja yang boleh 'menjual' segala apa yang diinginkan untuk membangunkan rakyat dan negara.

Apabila kita kaitkan sikap ambitious ini dengan gelora politik semasa, nampaknya parti-parti politik di negara kita sedang menghidapi sindrom ini.

Jika kita melihat kepada perkembangan terbaru Pakatan Rakyat, parti Pas seakan terperangkap atau tersepit dengan cita-citanya ingin mengurangkan sokongan orang Melayu kepada UMNO. Ini terbukti apabila setelah lebih kurang empat bulan berbulan madu dengan kejayaan semasa pilihan raya lalu, Pas kini merasakan dirinya 'diperbodohkan' oleh parti-parti dalam Pakatan Rakyat.

Parti Keadilan Rakyat (PKR) pula yang terlalu ghairah dengan cita-cita menubuhkan kerajaan kini tertekan dengan pelbagai dakwaan perundangan selain berdepan dengan kehilangan sokongan rakyat akibat janji manifesto yang belum tertunai serta bakal menghadapi keretakan sekiranya Pas benar-benar 'merajuk'.

Sama ada Pas, PKR atau DAP, parti-parti mungkin tidak terlalu kisah dengan keadaan yang berlaku kerana sepanjang lima tahun ini, mereka sudah bergelar pemerintah. Ramai ahli mereka sudah bergelar Yang Berhormat. Pilihan raya akan datang mereka akan bergabung semula.
Di dalam UMNO, bulan Julai sehingga Disember ini merupakan tempoh masa kepada ahli-ahli untuk melakukan perubahan parti. Maka sudah tentu, sikap ambitious di kalangan mereka yang ingin bertanding akan sentiasa membara. Ini biasa berlaku.

Namun, UMNO harus matang dengan mengambil kira pengalaman lampau. Politik wang, ampu-mengampu dan melobi merupakan kesan daripada sikap 'ambitious' yang tidak mampu dikawal ahli. UMNO tidak mempunyai masalah dengan Pas dan PKR kerana rakyat sudah maklum dengan gelagat parti ini yang terlalu mengejar kuasa bukan untuk kepentingan negara.

Apa yang dibimbangkan apabila sikap ambitious di kalangan ahli-ahli akan merosakkan parti UMNO itu sendiri. Disebabkan sikap gelojoh terhadap kedudukan dalam parti jugalah bekas Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir semasa menjadi Presiden UMNO sentiasa mengingatkan ahli bahawa UMNO tidak akan lemah disebabkan kekuatan parti lain tetapi UMNO akan hancur hanya disebabkan oleh sikap ahlinya sendiri.

Oleh itu, menjelang pemilihan Disember ini ahli UMNO perlu tenang dan bijak menentukan masa depan parti dengan melakukan pemilihan tanpa mengikut petunjuk-petunjuk atau apa juga mesej yang diberikan sebelum tempoh pemilihan berlaku. Orang yang ambitious akan memberikan mesej dalam pelbagai bentuk sekiranya ingin melobi undi daripada ahli-ahli. Yang penting juga semua ahli UMNO perlu benar-benar ikhlas dalam diri untuk melakukan perubahan dalaman parti.

Segera kembalikan martabat Negaraku

MENGIKUT sistem persekolahan Amerika Syarikat (AS), Gred 12 merupakan gred tertinggi. Pelajar-pelajar yang berjaya menamatkan Gred 12 menerima diploma masing-masing di majlis konvokesyen yang diadakan di pertengahan Jun setiap tahun.

Menariknya mereka berpakaian jubah dan topi seperti mana di majlis konvokesyen universiti. Walau apa pun, ketika menghadiri majlis tersebut mereka telah pun mendapat tempat di universiti-universiti pilihan masing-masing.

Terdapat perbezaan sistem pelajaran di peringkat universiti antara AS dengan Malaysia bahkan antara California dengan beberapa negeri lain di AS.

Di California tempoh belajar untuk ijazah pertama ialah empat tahun. Bagaimanapun, pelajar-pelajar yang ingin menjadi doktor terpaksa belajar selama lima tahun lagi di sekolah perubatan atau empat tahun di sekolah undang-undang untuk menjadi peguam.

Ketika isu biasiswa kerajaan menjadi polemik hangat di Malaysia, jarang sekali terbaca isu ini di akhbar-akhbar tempatan. Ini adalah kerana pihak universiti menawarkan biasiswa kepada pelajar-pelajar cemerlang dan bantuan kewangan kepada mereka yang memerlukannya.

Lagi pula pelajar-pelajar mempunyai pilihan untuk memasuki universiti negeri (state university) yang yurannya rendah berbanding dengan universiti swasta atau separa swasta. Pelajar-pelajar juga mempunyai pilihan memasuki kolej komuniti selama dua tahun sebelum menghabiskan baki dua tahun di universiti. Cara ini lebih murah.

Malahan tidak kurang pula yang belajar sambil bekerja. Mereka bekerja pada hujung minggu atau sebelum dan sesudah menghadiri kuliah.

Adalah sesuatu yang pelik apabila ada antara para pelajar dari peringkat sekolah tinggi bekerja sedangkan ibu bapa mereka dari kumpulan berada. Mereka membeli kereta (terpakai dan murah) melalui pendapatan sendiri.

Jelas mereka diajar berdikari sejak dari kecil. Lantaran itu jangan pelik kalau kawan-kawan ajak makan di luar tetapi kosnya dibayar masing-masing.

Ini bukan kedekut seperti mana yang sering dilontarkan kepada orang kedekut di Malaysia. Tetapi mereka lebih praktikal dalam hidup. Bukan senang mencari duit.

Sementara itu, yuran universiti untuk pelajar-pelajar tempatan dan pelajar asing adalah berbeza. Yuran untuk pelajar asing hampir-hampir sekali ganda daripada pelajar tempatan.

Pelajar-pelajar cemerlang seringkali mendapat tawaran di universiti-universiti terbaik seperti Harvard, Yale atau University of California Los Angeles (UCLA). Ini termasuklah mereka yang cemerlang dalam sukan.

Untuk memasuki universiti-universiti ini bukanlah mudah. Oleh kerana terlalu ramai yang memperolehi CGPA 4 pihak universiti terpaksa mengadakan kriteria lain umpamanya penyertaan mereka dalam aktiviti luar. Etnik minoriti seperti Afrika Amerika dan lain-lain biasanya diberi keutamaan.

Bagi pelajar-pelajar AS, memasuki universiti-universiti ternama banyak memberi peluang kerjaya dan gaji yang lebih lumayan. Ini kerana pengaruh persatuan alumni yang kuat. Yuran pengajian yang tinggi amat berbaloi dengan gaji yang tinggi.

Sesekali penulis tertanya diri sendiri, apalah ada kepada pelajar-pelajar Malaysia yang berkelulusan dari Harvard umpamanya. Adalah lebih baik menghantar para pelajar ke universiti-universiti yang sederhana dengan yuran lebih murah asalkan lebih ramai pelajar dapat dihantar.

Ketika kita bercakap mengenai penghantaran pelajar-pelajar ke Harvard, Oxford atau Cambridge, kita juga menghantar pelajar perubatan ke universiti-universiti yang beberapa tahun lalu tidak pernah kedengaran seperti di Indonesia dan negara-negara Eropah Timur.

Baru-baru ini penulis berkesempatan menghadiri majlis penyampaian diploma sekolah tinggi di Los Angeles. Seramai 582 pelajar menerima diploma masing-masing.

Majlis ini begitu ringkas dan tamat dalam masa lebih kurang satu jam.

Menarik perhatian ialah program majlis yang diadakan di stadium sekolah dikhususkan dan dikendalikan oleh para pelajar. Ucapan-ucapan guru besar dan pegawai-pegawai berkenaan di peringkat negeri California dan daerah sekolah (school district) tidak sampai dua minit seorang.

Seperkara yang ingin penulis tekankan ialah majlis ini dimulai dengan lagu kebangsaan AS.
Sebenarnya lagu kebangsaan AS sering dinyanyikan di majlis-majlis rasmi atau tidak rasmi. Hinggakan pertandingan akhir bola keranjang dan American Football dan mesyuarat kelab rotary dimulai dengan lagu kebangsaan.

Lalu teringatlah penulis tentang nasib lagu Negaraku. Berdasarkan kepada rungutan yang pernah dibaca di akhbar, lagu kebangsaan Malaysia ini jarang-jarang kedengaran. Malahan ada yang sengaja mempermainkannya dengan niat menghina sebagaimana dilakukan oleh seorang pelajar Malaysia di Taiwan tidak lama dulu.

Kini tibalah masanya Negaraku dinyanyikan di majlis-majlis rasmi dan bukan rasmi. Penulis bimbang kemungkinan Negaraku akan menerima nasib lagu Majulah Singapura. Khabarnya ramai rakyat negara itu tidak tahu erti lagu tersebut kerana mereka tidak memahami bahasa Melayu.

Kerajaan lambang kekuatan rakyat

ANTARA perbezaan rakyat negara Malaysia dengan rakyat di beberapa negara jiran ialah kebergantungan rakyat negara ini kepada pihak kerajaan dalam menjalani urusan kehidupan. Kehidupan rakyat di beberapa negara jiran yang sudah biasa hidup tanpa bantuan kerajaan menyebabkan mereka boleh bersifat mandiri dalam menjalani kehidupan berekonomi dan pendidikan mereka.

Contohnya, bukanlah sesuatu yang asing jika rakyat di negara jiran melanjutkan pelajaran tanpa adanya pinjaman kewangan seperti Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN). Begitu juga, bukanlah mereka dibiasakan dengan memohon pinjaman untuk menjalankan perniagaan. Pelajar-pelajar cemerlang juga sukar untuk diberikan biasiswa. Negara kita menyediakan biasiswa kepada pelajar cemerlang antara lainnya dari Jabatan Perkhidmatan Awam, Petronas dan Majlis Amanah Rakyat (Mara).

Peluang juga diberikan kepada kaum Bumiputera bergerak untuk mengejar kaum lain dalam bidang pendidikan, sosial dan ekonomi. Kesan penjajah menyebabkan kaum Bumiputera banyak ketinggalan dari pelbagai sudut kehidupan walaupun berada di tanah air sendiri.

Lantaran itu, dasar-dasar seperti Dasar Ekonomi Baru (DEB), Dasar Pembangunan Negara (DBP) dan Dasar Wawasan Negara (DWN) dilaksanakan untuk kesejahteraan rakyat negara ini. Ketiga-tiga dasar ini mencerminkan aspirasi negara yang telah digariskan dalam Wawasan 2020 yang bertujuan untuk mencapai status negara maju menjelang 2020.

Terumbang-ambingBayangkanlah apakah yang akan menimpa nasib rakyat terutama sekali orang Melayu jika kerajaan yang ada terumbang-ambing dari segi kekuatan politik dan ekonominya? Bolehkah rakyat yang sudah biasa diberikan banyak bantuan dapat meneruskan kehidupan mereka jika pemerintahan sangat lemah dan negara berada dalam ketidakstabilan politik?

Mentaliti menerima bantuan dan subsidi bukannya sesuatu yang baik. Ia boleh menyumbang kepada sifat kebergantungan yang tinggi rakyat kepada pihak kerajaan. Rakyat perlu dididik supaya secara beransur-ansur keluar dari kepompong mentaliti subsidi ini.

Pasca PRU-12 menyaksikan banyak ketidaktentuan politik. Ditambah pula dengan senario kenaikan harga minyak yang menyebabkan kerajaan terpaksa mengurangkan harga subsidi minyak. Harga bahan makanan turut naik. Senario politik semakin membimbangkan rakyat di mana banyaknya berlaku fitnah memfitnah dan sama menyaman di kalangan ahli politik. Tunjuk-tunjuk perasaan juga menggusarkan rakyat dan mengakibatkan pelabur luar berfikir banyak kali sebelum datang melabur ke negara ini.

Rakyat sudah menjadi keliru akibat daripada keinginan melampau beberapa pemimpin yang begitu ghairah untuk memegang tampuk kuasa. Apakah keamanan dan kesejahteraan hidup rakyat sudah tidak ada nilainya bagi pemimpin yang begitu sibuk inginkan kuasa tetapi tidak melakukan apa-apa untuk membantu rakyat keluar dari kesengsaraan kehidupan.

Dalam sebuah negara yang mana kerajaan adalah kekuatan rakyat, penting sekali kerajaannya ialah sebuah kerajaan yang kuat. Rasanya, rakyat negara ini yang masih kuat bergantung hidup kepada kerajaan masih belum bersedia sepenuh untuk menjalankan kehidupan secara mandiri. Mungkin, ada rakyat yang mampu berbuat demikian tetapi lebih ramai yang masih mengharapkan agar pihak kerajaan memperuntukkan subsidi dan bantuan.