Sunday, April 20, 2008

Kepentingan negara, rakyat diutamakan

ISU kebanjiran pendatang asing, wanita Malaysia yang ditangkap di luar negara kerana menyeludup dadah, isu kebebasan akhbar dan pelbagai isu berkaitan keselamatan kini terletak pada bahu Menteri Dalam Negeri (KDN), Datuk Seri Syed Hamid Albar. Sejak Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri disatukan semula dengan KDN, tanggungjawab beliau semakin berat. Wartawan Berita Minggu, Ziauddin Sharuddin dan Mohd Azis Ngah mendapatkan penjelasan beliau mengenai beberapa isu kebelakangan ini.

ANTARA isu lama yang menjadi perhatian ialah kebanjiran pekerja asing, termasuk pendatang tanpa izin. Mengapa keadaan ini berlaku seolah-olah tiada penyelesaian.

Pembangunan dan kemajuan ekonomi pesat Malaysia menyebabkan bekalan tenaga pekerja tempatan tidak mencukupi dan pada masa sama, kerajaan tidak mahu membantutkan pertumbuhan ekonomi. Ini menyebabkan kita mencari bekalan di luar negara. Kedua, perkembangan sekarang menyebabkan ramai suami isteri bekerja dan memerlukan pembantu rumah. Pembantu rumah tempatan tidak mencukupi dan sekali lagi, kita melihat kepada negara jiran untuk mendapat bekalan. Oleh kerana sempadan negara panjang dan luas, ada orang mencari jalan pintas, membawa masuk pekerja asing secara tidak sah. Ini menimbulkan eksploitasi dan salah faham dengan negara sumber. Oleh itu, kerajaan mengadakan peraturan dan pelbagai perjanjian. Kita tidak boleh nafikan keadaan yang berlaku bukan kerana kurang undang-undang, tetapi pelaksanaan.

Kita banyak memberi kelonggaran kerana ada permintaan negara jiran dan negara pembekal tenaga kerja. Jadi kita ada pertimbangan kemanusiaan. Bagaimanapun, ada majikan tidak mahu mengikut saluran sah kerana menganggap lebih mudah mengambil pekerja asing secara langsung walaupun tidak sah kerana boleh dibayar gaji rendah. Kalau kita kumpulkan semua warga asing, jumlah mereka besar, kira-kira 10 peratus daripada penduduk Malaysia. Keadaan ini tidak sihat. Kehadiran pekerja tanpa izin menimbulkan masalah seperti perkhidmatan di hospital kerajaan. Majikan tidak mengambil insurans untuk pekerja asing dan apabila sakit dimasukkan ke hospital kerajaan kerana murah. Tetapi ada yang tidak mampu bayar sebab majikan tak mahu bayar. Kita perlu lihat aspek majikan. Ada peraturan tidak dilaksanakan seperti tempoh untuk tenaga profesional bekerja adalah tidak melebihi 10 tahun dan apabila tamat tempoh, perlu digantikan orang lain. Bagaimanapun, selalunya ada rayuan.

Tempoh pekerja tidak mahir hanya lima tahun, tetapi mereka biasanya tinggal melebihi had itu dan menimbulkan masalah apabila berkahwin dengan rakyat tempatan. Adakah kelonggaran kawalan di sempadan turut menyumbang kepada masalah ini. Pada peringkat kementerian, saya mengarahkan kawalan sempadan diperketatkan dan ini membabitkan semua agensi berkaitan pendatang tanpa izin. Polis Diraja Malaysia (PDRM), termasuk Polis Marin serta tentera boleh melakukan tindakan bersepadu. Keupayaan kita perlu dipertingkatkan. Begitu juga Rela dan Jabatan Imigresen perlu dikemas kini bukan saja tenaga manusia, tetapi aset yang ada bagi membolehkan kita melaksanakan tugas dengan baik. Kita juga sebenarnya perlu mendapat kerjasama negara jiran supaya sempadan negara masing-masing tidak digunakan sebagai laluan pendatang tanpa izin serta tidak menghantar pekerja tanpa mengikut saluran yang dipersetujui. Saya akui rakyat mengharapkan masalah ini diselesaikan segera kerana tertunggak begitu lama. Selain itu, kita perlu memikirkan kepentingan negara kerana pergantungan kepada pekerja asing dalam jumlah besar bagi tempoh jangka panjang akan menimbulkan masalah. Kita perlu melaksanakan pengambilan pekerja asing berasaskan permintaan. Lebih penting ialah melatih rakyat tempatan bekerja di sektor kritikal seperti ladang atau pembinaan. Kalau perlu bayar gaji tinggi, ia perlu difikirkan kerana banyak negara yang kos pekerja tinggi seperti di Eropah menjadi negara pengeksport utama. Singapura dan Sweden adalah contoh mudah. Yang penting meningkatkan produktiviti dan keupayaan bersaing. Rakyat tidak boleh terlalu memilih kerja kerana akhirnya ia akan dikuasai orang luar. Lihat peniaga kecil yang kini dikuasai warga asing. Kita bagi lesen, tetapi diserahkan kepada orang lain. Contoh lain yang baik ialah Taiwan, sebuah negara kecil tetapi sangat kompetitif. Jumlah penduduk hampir sama dengan Malaysia, iaitu kira-kira 23 juta orang, tetapi hanya ada 400,000 pekerja asing. Masalahnya ialah pelaksanaan. Kita tidak banyak berusaha untuk rakyat Malaysia. Pergilah cari pekerja di kampung dan bandar yang ada sumber tenaga kerja dan penganggur. Iklankan kerja kosong dan latih mereka. Kemasukan pekerja asing sepatutnya mengikut keperluan, tetapi yang berlaku ialah ramai pekerja asing masuk tidak mempunyai pekerjaan. Ini tidak sepatutnya berlaku. Syarikat yang membawa masuk pekerja asing perlu memastikan pekerja berkenaan mempunyai pekerjaan di negara ini. Tindakan tegas perlu diambil terhadap syarikat yang melanggar peraturan. Begitu juga dengan peranan ejen atau orang tengah yang pergi ke kedutaan dan negara asal pekerja terbabit serta menjanjikan macam-macam. Ada yang dikatakan terbabit dalam sindiket perdagangan manusia. Akhirnya kerajaan juga yang susah. Contohnya kes rakyat Bangladesh tersadai. Semua itu perlu diselesaikan dengan kerjasama kedutaan dan menyediakan tempat persinggahan. Dalam sesetengah kes, ada syarikat yang sebenarnya belum dapat kontrak sesuatu projek memohon permit membawa masuk pekerja asing. Apabila disiasat di mana hendak ditempatkan pekerja, mereka cakap kerja belum ada dan masih menunggu kontrak itu. Sebenarnya setiap rakyat Malaysia perlu bekerjasama dan sedar kerana akhirnya semua ini akan menyusahkan negara. Kita janjikan macam-macam dan harapan mereka sangat tinggi apabila datang ke sini, tetapi harapan mereka musnah. Kementerian akan senarai hitam syarikat begini. Bagaimana dengan kedudukan warga asing yang tidak diiktiraf negara asal mereka. Memang ada yang masuk tanpa dokumen kerana negara asal tidak menerima mereka dan menyediakan dokumen berkaitan. Kita yang bermasalah kerana tidak boleh hantar balik mengikut peraturan antarabangsa kerana mereka tiada dokumen. Kadang-kadang mereka datang secara haram dan melaporkan kepada UNHCR (Suruhanjaya Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Mengenai Pelarian). Mereka kemudian mendapat kad pelarian. Oleh kerana Malaysia terlalu terbuka, kementerian perlu bertindak secara bersepadu. Di Sabah, masih banyak kes perlu diproses dan memerlukan kerjasama Kerajaan Filipina kerana ramai yang masuk tanpa dokumen, tetapi mereka mengaku rakyat negara itu. Dalam kes pelarian Rohingya, kerajaan Myanmar tidak mengaku mereka rakyat negara itu. Ini membebankan kita. Kita juga perlu melihat permohonan penduduk tetap. Beribu-ribu dokumen diterima untuk menjadi menjadi rakyat Malaysia kerana lama tinggal di sini. Akhirnya, kita kena menjaga kepentingan negara kerana terlalu ramai orang tidak puas hati dan mengadu. Untuk menjadi rakyat Malaysia, ia bukan hak, tetapi keistimewaan yang kita berikan. Ia adalah proses yang mengambil masa lama. Berapa ramai warga asing yang menerima kerakyatan Malaysia. Sejak merdeka hingga sekarang, kita sudah memberi kerakyatan kepada lebih dua juta orang mengikut undang-undang dan keperluan. Dulu ramai penduduk bukan Melayu yang mohon. Ramai yang kini hendak menjadi rakyat Malaysia. Mereka pilih negara ini kerana pelbagai alasan seperti sudah berkahwin di sini, anak dan isteri adalah warga negara. Kita perlu selesaikan, tidak patut tertunggak lama tetapi kita perlu pastikan mereka dapat memberi sumbangan kepada Malaysia. Pastikan mereka taat kepada Malaysia dan ini memang dilakukan oleh mana-mana negara. Proses mendapatkan kerakyatan bukan secara automatik. Kita nak pastikan individu yang menjadi rakyat Malaysia betul-betul taat setia, cintakan negara dan menjadi aset negara. Adakah mendapat kerakyatan dihadkan kepada golongan profesional yang dilihat boleh menjadi aset penting. Bagaimana dengan golongan lain. Kalau kita pilih profesional yang sudah tinggal lama di sini dan memang memohon, mungkin lebih mudah mereka mendapat kerakyatan. Tetapi bagi orang lain yang tak kenal negara lain melainkan Malaysia, sudah tinggal lama di sini dan anak mereka juga berjaya, mungkin boleh dipertimbangkan. Kalau kita hanya memilih golongan tertentu, ini bermakna anak golongan lain tidak mendapat hak. Anak seorang guru atau miskin tidak bermakna mereka tidak boleh meningkatkan mobiliti sosial (perubahan taraf hidup). Tidak semestinya pasangan suami isteri berijazah dan anak mereka juga pandai dan terbaik. Singapura sudah buat begitu, tetapi tidak berjaya. Yang penting ialah pendedahan, pendidikan serta peluang yang diberikan. Kita kena tengok kes itu berdasarkan merit dengan ukuran paling penting ialah bagaimana mereka membudayakan diri dengan Malaysia dan kesetiaan kepada negara. Mereka juga tidak boleh menjadi beban kepada Malaysia. Mengapa banyak kes penyalahgunaan visa oleh warga asing dilaporkan berlaku. Keadaan ini tidak sepatutnya berlaku, tetapi apabila ada visa bebas, iaitu yang diberikan sebaik tiba di negara ini, tidak kira mereka dari negara benua Afrika atau mana-mana negara lain. Kita perlu mengkaji semula pengeluaran visa begini. Bukan kita hendak hentikan, tetapi perlu ada ciri keselamatan untuk memastikan hanya pelancong tulen datang atau mereka yang mempunyai pekerjaan di negara ini. Ketika ini, ada yang datang dengan visa pelajar. Bukan bekerja ketika cuti, tetapi terus bekerja sepenuh masa. Ada yang datang dengan visa yang sah selama sebulan, tetapi terus bekerja di negara ini. Kita melihat kehadiran warga asing begini tidak tertumpu kepada sesebuah negara. Sebagai contoh, penyalahgunaan visa yang dikeluarkan sebaik tiba di negara ini banyak membabitkan warga asing dari negara Asia. Kemasukan dari negara jiran yang mudah melalui sempadan juga menimbulkan masalah. Penduduk dari negara Asean boleh datang tanpa visa. Apabila saya memperkatakan perkara ini, sesetengah negara menyuarakan reaksi marah dengan mendakwa kita mengamalkan dasar perlindungan. Saya fikir orang silap faham. Perdagangan bebas tidak termasuk kebebasan pergerakan manusia dari dari sebuah negara ke negara lain. Ia tidak berkait dengan WTO (Pertubuhan Perdagangan Dunia). Ia adalah perkara berasingan. Jika tidak, negara kecil yang maju dan berjaya akan diambil alih oleh negara yang pekerjaan dalam negara tidak mencukupi atau ekonomi tidak begitu maju, tetapi mempunyai bekalan tenaga manusia yang banyak. Akhirnya tiada orang tempatan langsung. Saya fikir dalam isu tertentu, pendekatan Malaysia adalah membantu memberikan peluang pekerjaan kepada rakyat negara sahabat, tetapi bukan berdasarkan pintu yang terbuka seluas-luasnya. Ia adalah berdasarkan keperluan dalam negara. Dalam sektor perladangan dan pembinaan, pekerja asing sudah lama digunakan. Sudah sampai masa mesti ada program untuk menentukan meMalaysiakan sektor ini menjadi kenyataan. Takkanlah dalam sektor ini, tiada langsung rakyat tempatan hendak bekerja. Jika kita pergi ke kawasan tertentu, kadang-kadang ada golongan muda tidak bekerja dan terbabit dalam penyalahgunaan dadah serta jenayah. Saya fikir kita mengambil jalan pintas menyebabkan peluang rakyat tempatan tertutup. Jika visa disalahgunakan, adakah kementerian akan mencadangkan kepada Kabinet supaya visa tertentu dimansuhkan. Kita akan minta mesyuarat antara agensi diadakan untuk melihat semua aspek bagi menentukan pekerja asing yang datang ke negara ini berasaskan keperluan dan permintaan. Saya juga sudah mengarahkan memperketatkan tindakan penguatkuasaan bersepadu di sempadan. Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, baru-baru ini mengesyorkan untuk mengenakan levi terhadap setiap pekerja asing di negeri itu. Bolehkah cadangan itu dilaksanakan. Mengikut Senarai Persekutuan dalam Perlembagaan, perkara seperti levi dan mengenakan cukai adalah hak Kerajaan Persekutuan. Negeri tidak boleh mengenakan levi terhadap pekerja asing. Memang tidak boleh dilaksanakan. Melaksanakan cadangan itu bermakna mengambil kuasa Persekutuan. Kalau kenakan juga, hasilnya kena beri kepada Kerajaan Persekutuan. Indeks Kebebasan Akhbar tahun lalu meletakkan Malaysia di tangga 124, merosot berbanding 92 pada 2006. Pada masa sama walaupun bersifat tanggapan, masyarakat melihat media massa di negara ini tidak bebas menyebabkan media alternatif seperti blog menjadi pilihan. Masyarakat boleh menjadikan keputusan tidak menyambung permit penerbitan akhbar Makkkal Osai sebagai bukti. Adakah ini boleh diterima. Masalah kita di dunia ini ialah semua standard, nilai dan kriteria kebebasan ditentukan Barat. Walaupun permit perlu diperbaharui setiap tahun, jumlah akhbar di negara kita lebih banyak berbanding Barat. Kalau tengok kandungan akhbar tempatan, termasuk yang dimiliki parti yang mempelopori kerajaan, akhbar berkenaan lebih pedas mengkritik isu yang menjadi kepentingan awam. Kalau Barat benar-benar faham senario tempatan dan tidak hanya membaca berdasarkan ukuran pembangkang atau blog, Barat akan melihat Malaysia mempunyai banyak surat khabar. Hak asasi pun begitu. Barat membuat tuduhan melulu bahawa kita membunuh orang secara rahsia. Kita tidak sepatutnya hanya melihat isu dalaman. Lihat kebebasan Barat. Ketika Perang Iraq atau Afghanistan, media Barat seperti CNN atau BBC dikawal, perlu ada tapisan tertentu konon atas kepentingan nasional. Tetapi tiada siapa bercakap mereka dikawal. Dalam kes Makkal Osai, sudah banyak kali kita memberi amaran kerana membangkitkan perasaan dan sentimen. Apakah pilihan kita? Pilihan kita ialah hendak menentukan keamanan dan kedamaian, bukan melahirkan konflik dan salah faham. Negara kita majmuk. Semua rakyat mempunyai hak. Kita mahu melindungi hak asasi kumpulan kecil dengan memudaratkan kumpulan teramai? Kalau tindakan kekerasan atau demonstrasi, orang yang tidak boleh berniaga lebih ramai berbanding yang berdemonstrasi. Pada saya, membaharui permit setiap tahun lebih teori berbanding praktikal. Dari segi teori, kita mempunyai kuasa, siapa yang kita arahkan? Tak ada! Kadang-kadang orang kata, berita ini tidak boleh dipakai. Itu bukan sekatan, tetapi kita hendak mendapatkan pertimbangan kalau berita itu boleh memudaratkan. Kalau lihat berita elektronik dan cetak, kita tidak mencampuri urusan pengarang atau kandungan berita. Sepatutnya media konvensional mempunyai pembaca atau penonton tersendiri. Kalau samakan dengan blog, nilainya sudah berbeza. Setiap kali saya bercakap dengan media massa, mereka membandingkan 'nanti orang tak baca kita.' Kalau kita ada perkara menarik dan membawa kepada keprihatinan rakyat, orang akan baca. Blog ada di seluruh dunia, tetapi surat khabar masih hidup. Memang benar dari segi perkembangan masa kini, kita tidak boleh mengelakkan media alternatif, tetapi jangan pula media konvensional mengikut blog. Tengok kalau ada rancangan perbahasan dalam televisyen berhubung isu tertentu, bilangan penonton naik semula. Kalau buat liputan mengenai kebebasan kehakiman sekarang, orang beli surat khabar. Saya fikir surat khabar perlu mencari sudut surat khabar dan tidak mengikut blog. Surat khabar mempunyai standard dan pembaca tersendiri, tetapi kalau hanya melaporkan berita hari ini orang itu buka itu dan rasmi ini, memang orang tidak baca kerana tiada nilai berita. Surat khabar lebih tahu apa yang ada nilai berita dan pembaca mahu. Mengutuk saja bukan tugas media massa. Media massa sepatutnya melaporkan perkara untuk melahirkan pemikiran. Pengaruh media kuat. Sebab itu saya lihat sekarang orang yang melayari blog mula mempertimbangkan semula. Ketika pilihan raya, macam-macam mereka buat dan orang muda pun baca. Bagaimanapun, orang muda ini berfikir. Kalau mereka baca surat khabar dan mendapati tidak menarik, memang mereka tengok perkara lain yang menarik. Saya fikir seharusnya ada laporan meluas.

No comments: