Wednesday, August 6, 2008

Mewujudkan Melayu minda kelas pertama

MEMPEROLEH peluang belajar di kota London - kota yang dikatakan mempunyai penduduk fikiran kelas pertama - sememangnya merupakan satu peluang keemasan yang dinanti-nantikan. Apabila mula bergaul dengan penduduk setempat, kesempatan pertama yang diambil ialah memerhatikan cara hidup masyarakat London yang begitu dikagumi oleh seluruh pelosok dunia termasuk dari Malaysia.
Apakah rahsia mereka? Adakah disebabkan budaya mereka yang suka berparti di pub-pub semasa hujung minggu? Atau aktiviti bertukar-tukar pasangan yang menjadi sebahagian budaya hidup mereka?
Daripada pemerhatian penulis, apa yang menyebabkan masyarakat di sini begitu pesat membangun adalah budaya membaca yang sudah tertanam di dalam diri mereka.
Mereka membaca pelbagai jenis bacaan, daripada bahan bacaan picisan yang dijual di tepi-tepi jalan kepada bahan bacaan intelektual yang tinggi. Budaya inilah yang menyebabkan penduduk di kota London khasnya dan penduduk England amnya maju dengan begitu pantas.
PemikiranIlmu berkembang begitu pantas dan pemikiran mereka adalah begitu tajam dan kritis disebabkan oleh sikap mereka yang cintakan membaca. Ini amat jauh dari budaya masyarakat Melayu yang lebih suka melepak di surau-surau, di kedai kopi dan kompleks membeli belah.
Amalan ini seolah-olah merupakan satu budaya yang sudah sebati dengan bangsa Melayu, tidak kira umur, daripada tok lebai yang sering ke masjid, ibu-ibu yang tidak bekerja kepada anak anak remaja yang membuang masa di kompleks membeli belah. Justeru, penulis tidak hairan mengapa kita begitu lambat untuk membangun.
Pengalaman yang penulis tidak dapat lupakan adalah apabila melihat penganggur di kota London meminta sedekah sambil membaca buku. Penulis begitu mengagumi sikap mereka. Mereka mengetahui bahawa dengan ilmulah, nasib mereka dapat diubah.
Maka tidak hairanlah jika mereka sering dikaitkan sebagai golongan yang mencipta, dan masyarakat timur hanya dikaitkan dengan golongan yang hanya mampu mengubah atau mengubahsuai bahan yang dicipta dari timur.
Sekali lagi penulis ingin menekankan agar masyarakat Melayu mengubah sikap mereka kepada budaya membaca. Ingatlah, apabila kita membuang masa berborak di kedai-kedai kopi dan di kompleks membeli belah, masyarakat lain sedang sibuk untuk menuntut ilmu, mengembang idea dan menggembleng tenaga untuk mengubah nasib mereka. Jika dibiarkan, kita akan jauh ketinggalan. Masa untuk bekerja dan kurangkan bercakap.

No comments: