Tuesday, October 28, 2008

Pemilikan 30 peratus ekuiti

DAYA saing sesebuah syarikat senaraian awam tidak akan terjejas hanya kerana syarat pemilikan 30 peratus ekuitinya diperuntukkan kepada bumiputera, selagi ia diurus secara berkesan.

Pengurusan syarikat terbabit perlulah memikul tanggungjawab dengan menerajuinya sebagai institusi perniagaan yang turut memikul tanggungjawab lain seperti diamanahkan oleh negara.

Justeru, dasar negara tidak boleh sebegitu mudah cuba dikorbankan semata-mata untuk mencari jalan singkat bagi meningkatkan daya saing sesebuah syarikat.

Atas kepentingan negara, sebarang cadangan untuk menghapuskan pemilikan bumiputera dalam syarikatsyarikat senaraian awam tidak harus timbul sama sekali, lebih-lebih lagi oleh pemimpin sebuah parti komponen Barisan Nasional yang mendukung dasar dan kepentingan negara.

Memang benar, pelbagai sudut perlu dilihat supaya sesebuah syarikat mampu dan lebih berdaya saing lebih-lebih lagi dalam situasi ekonomi dunia sekarang.

Namun, dalam konteks melebarkan pembangunan negara supaya semua kaum memainkan peranan sewajarnya, dasar-dasar asas untuk memperbetulkan sebarang bentuk kepincangan tidak boleh diceroboh atas alasan perniagaan semata-mata.

No comments: