Friday, November 14, 2008

Ketuanan melayu hilang tanpa kekuatan ekonomi

KENYATAAN Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk S. K. Devamany bahawa kaum Melayu adalah kumpulan terbesar penduduk di negara ini yang pendapatannya di bawah RM1,000 cukup untuk menggambarkan kedudukan sebenar orang Melayu di Malaysia.

Orang Melayu yang dari sudut penguasaan politiknya amat luas tetapi secara realitinya mempunyai pencapaian ekonomi amat rendah. Justeru boleh saja dibayangkan di paras mana kedudukan ekonomi orang Melayu jika penguasaan politiknya amat kecil atau tiada langsung.

Begitu juga di sebalik pelbagai keistimewaan yang diperuntukkan untuk orang Melayu, namun catatan 301,000 isi rumah kaum Melayu memperoleh pendapatan di bawah RM1,000 amat pahit untuk ditelan.

Bukankah jumlah sebanyak itu jatuh dalam kategori miskin tegar dan dalam keadaan Malaysia yang sedang pesat membangun masih terdapat lebih 300,000 Melayu dalam kategori itu umpama tidak masuk akal.

Tetapi itu realiti. Realiti kaum Melayu yang asyik dengan ketuanannya sehingga lupa kepada kelangsungan usaha untuk memperbaiki taraf hidup tanpa terlalu bergantung kepada bantuan serta keistimewaan.

Kita juga tertanya-tanya benarkah usaha untuk membantu meningkatkan ekonomi Melayu dilaksanakan secara bersungguh-sungguh? Atau langkah-langkah merangsang ekonomi Melayu hanya gah di atas kertas sedangkan manfaatnya tidak sampai ke akar umbi.

Lebih menyedihkan apabila ada pihak mengambil kesempatan mencipta kekayaan sendiri menerusi dasar-dasar yang dikatakan membantu Melayu sekurang-kurangnya untuk keluar dari status miskin tegar.

Sebab itu apabila ada pihak melontarkan pertanyaan apa sebenarnya yang ada pada ketuanan Melayu, kita tidak sepatutnya melenting jauh sekali menunjukkan lagak.

Ini kerana fakta dan angka menceritakan segala-galanya di sebalik ketuanan Melayu yang kita agung-agungkan selama ini sedangkan realitinya Melayu menjadi kumpulan terbesar merempat di negara sendiri.

Barisan kepimpinan Melayu yang asyik memperkatakan perihal ketuanan Melayu sepatutnya berasa malu di atas kegagalan membangkitkan Melayu sekurang-kurangnya untuk berasa selesa tinggal di negara sendiri.

Perlu diingat bahawa momokan ketuanan Melayu yang keterlaluan tanpa berpijak di bumi nyata menutup apa sebenarnya yang berlaku kepada Melayu di bandar dan luar bandar.

Perlu diingat juga bahawa paras pendapatan bawah RM1,000 itu bukan hanya melingkari kelompok Melayu di luar bandar, malah Melayu bandar juga mengalami nasib yang sama

Justeru, dalam kita melaung-laungkan perihal ketuanan Melayu, barisan pemimpin Melayu mesti bersungguh-sungguh menggerakkan kaum Melayu supaya bangkit dan mengubah sikap untuk menjadi lebih berjaya.

Jika penguasaan politik Melayu gagal mengangkat kedudukan kaum Melayu selepas 51 tahun merdeka maka apa gunanya ketuanan Melayu dilaung-laungkan kerana menjadi tuan umpama tidak memberi makna langsung kepada Melayu. Ketuanan Melayu mesti dilihat dari sudut gahnya Melayu bukan sahaja dalam bidang politik, malah ekonomi serta agenda sosialnya juga dipandang tinggi.

No comments: