BAGI merealisasikan hasrat kerajaan yang mahukan kakitangannya bersih rasuah, beramanah dalam tugas dan cekap menguruskan kerja, sudah tibalah masanya kakitangan awam menghindarkan diri daripada mengamalkan budaya negatif.
Ini termasuklah budaya mengampu, diampu dan makan ampu yang memang telah sinonim dengan aspek negatif dalam aplikasi persekitaran organisasi.
Budaya mengampu dalam organisasi bukanlah isu baru dalam pembudayaan kerja malah telah begitu lama menjadi amalan praktik warga kerja yang melihat mengampu sebagai satu taktik dan teknik untuk menuju ke puncak kejayaan dalam kerjaya mereka.
Budaya mengampu akan terus wujud selagi wujudnya individu yang menggunakan ampu sebagai senjata untuk mendapat ganjaran yang dikehendaki dan sikap orang yang hendak diampu itu membenarkan aksi mengampu itu diteruskan kerana ada keperluan untuk mendapat habuan daripada si kaki ampu.
Setiap pekerja mempunyai pelbagai objektif yang hendak dicapai dalam pekerjaan mereka dan setiap kehendak untuk pencapaian itulah yang akan menjurus kepada perlakuan untuk mengampu dan diampu. Apabila memperkatakan mengenai budaya mengampu ini, aspek utama yang diperkatakan adalah siapa yang hendak diampu, bagaimana untuk mengampu, mengapa perlu mengampu dan implikasi dari mengampu itu?
Tidak ada pekerja yang hendak mengampu jika dengan mengampu itu tidak membawa apa-apa ganjaran kepada dirinya. Persoalan-persoalan mengenai mengampu perlu dilihat satu persatu dalam usaha untuk memahami dan mengambil panduan mengenai kemampuan sesebuah organisasi itu mengekang budaya mengampu dari terus bertapak kukuh dalam organisasi.
Seseorang pekerja itu hanya akan mengampu individu atau kumpulan kerja yang boleh memberikan ganjaran yang diharapkan oleh mereka hasil daripada sikap mengampu itu. Siapakah yang hendak diampu? Sudah tentu mereka yang mempunyai kuasa yang boleh dimanfaatkan oleh kaki ampu.
Individu yang hendak diampu pula biasanya memiliki kuasa hierarki. Golongan ini mempunyai kedudukan dalam organisasi yang boleh memberi faedah kepada kaki ampu seperti jawatan-jawatan penting dalam dalam organisasi.
Kuasa hierarki itu akan membuatkan warga "semut" terus menghurungi "gula" yang dipercayai akan dapat merasai nikmat kemanisan "gula" tanpa mengetahui akan bahaya manisnya "gula" tersebut.
Kuasa ganjaran pula adalah keupayaan seseorang itu untuk mempengaruhi orang lain dengan mengawal peruntukan ganjaran dan memberi kesan positif atau negatif daripada pengawalan itu. Disebabkan kuasa ganjaran yang dimiliki oleh individu dalam organisasi itulah membuatkan warga kerja yang inginkan ganjaran merasakan bahawa mereka perlu mengampu untuk memperoleh ganjaran positif dan menggelakkan ganjaran negatif.
Kuasa hukuman adalah kuasa yang dimiliki oleh individu dan dengan kuasa itu individu berkaitan boleh melaksanakan hukuman atau mempengaruhi orang lain untuk melaksanakan hukuman ke atas individu yang melakukan kesalahan dan yang berkaitan. Individu yang memiliki kuasa ini dalam organisasi amat ditakuti kerana dengan adanya kuasa ini boleh mempengaruhi keputusan yang membawa kegagalan kerjaya seseorang pekerja seperti penurunan pangkat, menurunkan penilaian prestasi, menyekat pertumbuhan kerjaya dan sebagainya.
Dengan yang demikian, kaki ampu akan sentiasa berbuat apa sahaja yang diinginkan oleh mereka yang memiliki kuasa bagi menggelakkan hukuman yang telah, sedang atau akan dilakukan pada masa hadapan. Pepatah kaki ampu iaitu "menabur baja dahulu, menuai hasil kemudian" inilah yang menjadikan budaya ampu-mengampu ini tidak "lekang dek panas dan tidak pupus dek hujan" dalam organisasi.
Kuasa rujukan pula adalah kuasa yang boleh mempengaruhi orang lain untuk menggunakan rujukannya sebagai tanda penilaian yang positif untuk orang yang dirujuk. Jika positif rujukan yang diberikan kepada individu yang hendak dirujuk, maka positiflah hala tuju kerjaya orang yang menerima rujukan tersebut dan sebaliknya. Disebabkan itulah maka orang yang mempunyai kuasa rujukan sentiasa diberi perhatian dan pujian oleh mereka yang memerlukan rujukan individu berkaitan untuk kejayaan masa depan mereka.
Jenis kuasa yang dimiliki oleh individu dalam organisasi memberi impak kepada budaya ampu mengampu ini. Semakin kuat kuasa yang dimiliki oleh individu dalam organisasi itu, semakin kuat dirinya diampu oleh individu yang memangnya menjadikan mengampu itu sebagai umpan untuk terus "naik lif" dan bukan lagi "naik tangga".
Soalan bagaimana untuk mengampu penting kepada si kaki ampu kerana dengan meletakkan falsafah "di mana ada usaha, di situlah ada kejayaan" "sedangkan gunung sanggup ku daki, inikan pula tangga dua kali", telah menjadikan taktik mengampu sebagai satu rutin harian bagi melancarkan pekerjaannya.
Secara terasnya kaki ampu hanya bijak menggunakan pelbagai teknik dan taktik untuk mengampu. Manakala yang hendak diampu itu hanya mampu untuk menunggu habuan-habuan yang akan diterima. Beberapa taktik yang digunakan oleh kaki ampu untuk mengampu telah "menyemarakkan" lagi situasi "memberi dan menerima" yang akhirnya menuju kepada budaya rasuah. Bagaimana untuk mengampu? Banyak caranya dan bergantung kepada besar atau kecilnya "permintaan" kaki mengampu ini, antaranya dengan memberikan hadiah-hadiah yang menjadi kesukaan mereka yang hendak diampu.
Mengapa perlu mengampu? Soalan ini tidak susah untuk dijawab kerana selagi ada kehendak dan keperluan individu yang hendak dicapai, selagi itulah seseorang itu perlu mengampu. Mengapa perlu mengampu? Jawab si kaki ampu, mengampu itu perlu untuk mendapatkan ganjaran yang mereka kehendaki dengan sedikit keupayaan yang mereka ada.
Selalunya si kaki ampu ini adalah mereka yang tidak banyak memiliki kriteria yang boleh memberi kejayaan pada mereka. Ada juga si kaki ampu ini terdiri daripada mereka yang sentiasa inginkan perhatian dan kejayaan demi kejayaan tanpa perlu melalui banyak rintangan.
Friday, November 14, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment