Thursday, February 25, 2010
Penduduk hulu, pedalaman Sarawak menghargai gagasan 1Malaysia
Ini menyebabkan Perdana Menteri benar-benar terharu kerana tidak menyangka jauh di hulu dan pedalaman Sarawak pun penduduknya menerima serta menghayati konsep berkenaan.
“Kami disambut bukan saja dengan tradisi kaum Iban malah dengan ungkapan 'Selamat Datai 1Malaysia'. Ini maknanya di kawasan hulu dan pedalaman Sarawak pun penduduknya turut menghayati gagasan 1Malaysia.
“Saya dapat berjumpa dengan kumpulan etnik yang ada di Sarawak. Saya juga dapat meninjau keadaan serta keperluan masyarakat setempat. Jelas sekali gagasan 1Malaysia mendapat sokongan dan dokongan kuat rakyat Malaysia di Sarawak ini,” kata Najib pada akhir lawatan kerjanya.
Bagi Najib kunjungan rasmi ke Bumi Kenyalang itu bersifat menyeluruh dan memberi peluang beliau berinteraksi dengan rakyat di bandar, luar bandar dan pedalaman. Selain merasmikan projek Bekalan Elektrik Luar Bandar (BELB) di dua rumah panjang di Rumah Ladin dekat Lachau Ulu, Sri Aman dan Rumah Juliana, Kamidan Jaya, Awik, di Saratok, Perdana Menteri menghadiri majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Rumah Panjang Ugap Seribu di Nanga Tada, Kanowit, Sibu, yang turut dihadiri penghuni dari puluhan rumah panjang berhampiran.
Dalam lawatan yang cukup padat itu juga beliau turut melakukan tinjauan mesra di pekan dan tebingan Sungai Simunjan Lama serta Pasar Sentral di Sibu, selain makan tengah hari bersama masyarakat Tionghua di situ, kemudian menghadiri majlis makan malam 1Malaysia di Dewan Undangan Negeri, Kuching.
Beliau bukan saja mengotakan janjinya ketika mengambil alih jawatan sebagai Perdana Menteri, April tahun lalu, malah mewarisi jejak bapanya yang amat prihatin dengan nasib penduduk luar bandar, selain pada masa sama tidak pernah mengabaikan masyarakat bandar.
Antara lain Allahyarham bapanya, Tun Abdul Razak Hussein, selaku Perdana Menteri kedua, pernah melawat rumah panjang Dadom di Nanga Bugau, Sungai Kajah pada awal 1972, dan pernah juga ke Kampung Pichin, sebuah perkampungan Bidayuh yang turut dikunjungi Najib sebelum ini, pada 1966.
Kekerapan Najib melawat kawasan luar bandar di Sarawak sejak mengambilalih kepemimpinan negara amat signifikan kepada penduduk luar bandar di Sarawak kerana mereka masih berdepan masalah kemudahan asas terutama bekalan elektrik, air bersih dan jalan raya, dengan lebih 90 peratus kawasan luar bandar di Sarawak masih ketinggalan.
Tidak setakat melafazkan ikrar membantu rakyat di luar bandar terutama di Sarawak dan Sabah yang masih jauh ketinggalan, peruntukan yang disalurkan menerusi Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) juga menjadi manifestasi kesungguhan Najib dalam memastikan tiada penduduk di negara ini baik di hulu, pedalaman dan luar bandar, yang tersisih daripada arus perdana pembangunan.
“Adalah menjadi hasrat saya apabila mengambil alih tampuk kepimpinan negara pada April lalu untuk menyambung apa yang dilakukan pemimpin sebelum saya. Salah satu yang amat dekat di hati saya ialah pembangunan luar bandar. Allahyarham ayahanda saya, Tun Razak dikenali sebagai Bapa Pembangunan Luar Bandar. Allahyarham ayahanda saya berjalan beribu batu setahun termasuk di Sarawak.
“Berbekalkan semangat yang gigih berserta tongkatnya dia (Tun Razak), memakai bush jacket dan berdehem kalau berucap. Saya ada kelainan sedikit walaupun anaknya, saya tak bertongkat, kerana hari ini tak ada fesyen bertongkat. Kalau saya bertongkat orang akan buat kesimpulan sama ada saya tak tahu identiti jati diri saya atau saya kena strok, sebab itulah kena bertongkat.
"Saya tak memakai bush jacket kerana saya nak pamerkan simbol 1Malaysia. Jadi saya pakai baju putih. Tapi semangat saya sama dengan ayah saya. Salah satu misi yang ingin saya selesaikan ialah sebagai penutup dan pelengkap kepada agenda pembangunan luar bandar,” itu ikrar Najib ketika ditemui di Rumah Radin, Lachau Ulu.
Iltizam Najib ialah mahu menyelesaikan agenda pembangunan luar bandar termasuk di Sarawak dan Sabah, dua negeri yang dianggap penting bagi kerajaan. Ini kerana dua negeri ini dianggap beliau sebagai simpanan tetap (fixed deposit) untuk Barisan Nasional (BN).
“Sarawak dan Sabah adalah simpanan tetap untuk BN selain cermin kepada konsep masyarakat 1Malaysia. Keunikan kumpulan pelbagai bangsa dan pelbagai subetnik lebih daripada 30 suku kaum di Sarawak ini amat berwarna-warni.
“Ini adalah warisan kita yang mesti kita bangga dan kita mesti pertahankan jati diri masyarakat, keunikan identiti, legasi, cara hidup yang mesti kita pulihara dan hormati. Tapi kita tidak boleh berada pada takuk lama. Kita mesti bawa perubahan dan transformasi,” katanya.
Menurut beliau keperluan penduduk seperti di Lachau Ulu, Saratok dan Nanga Tada, sememangnya jauh berbeza dengan penduduk di Lembah Klang. Namun, sebagai sebuah kerajaan, ia perlu dirangkum sekali kerana bila disebut perubahan, kerajaan perlu membawa perubahan yang dituntut bukan saja masyarakat bandar malah yang dituntut masyarakat di pesisir dan pedalaman.
Justeru di bawah NKRA, kerajaan mengupas dan mengkaji secara terperinci serta mengenal pasti setiap kampung di seluruh pelosok negara serta tahu keperluan mereka. Jangka waktu sehingga 2012 ditetapkan untuk NKRA dan Perdana Menteri yakin sebahagian besar agenda perubahan dan transformasi luar bandar akan dapat disempurnakan kerajaan dalam tempoh itu.
Kesungguhan kerajaan terhadap Sarawak juga dapat dilihat menerusi peruntukan RM3.4 bilion untuk negeri itu dalam NKRA. Ia membabitkan sasaran menyediakan 95 peratus liputan bekalan elektrik dan 90 peratus bekalan air, selain 1,900 kilometer jalan raya untuk Sarawak dan Sabah.
“Kita sudah menyediakan pelan perancangan dan kaedah pelaksanaan yang rapi untuk mencapai sasaran NKRA. Tujuan saya datang ke Sarawak ialah untuk melihat sendiri kejayaan yang sudah kita lakukan selain memberi komitmen bahawa banyak lagi projek luar bandar akan kita laksanakan di luar bandar," kata Najib sambil menambah pencapaian sebenar NKRA hanya akan dapat diumumkan apabila sampai tempoh akhirnya pada 2012.
Daripada RM3.4 bilion peruntukan untuk Sarawak dalam NKRA, sejumlah RM1.3 bilion untuk menyediakan bekalan elektrik luar bandar. Najib berharap, kesungguhan kerajaan itu akan memberi keyakinan kepada rakyat untuk terus mempertahankan kerajaan yang banyak jasa kepada mereka.
“Kita tak boleh pakai parti pembangkang yang datang ikut musim saja. Bila musim (pilihan raya) dah dekat, dia tunjuk muka dan janji. Tapi buat janji bila orang tak ada kuasa mudah buat janji, yang belum tahu lagi dia boleh tunai atau tidak.
“Kebelakangan ini dalam keadaan parti pembangkang di Semenanjung banyak perbalahan antara satu sama lain. (Ini) menunjukkan sebenarnya pemimpin mereka pun dah hilang kepercayaan kepada pemimpin besar parti pembangkang. Kalau pemimpin mereka sendiri pun dah hilang kepercayaan, jangan pula kita terpedaya dengan janji mereka, kalau mereka datang ke kawasan kita.
“Ingatlah yang penting ialah jasa kerajaan yang boleh terus membantu kita supaya sama-sama kita boleh melakar masa depan lebih baik untuk masyarakat di Sarawak terutama masyarakat di kawasan pesisir,” katanya.
BH25/02/10
Transformasi pendidikan lahir pelajar berbakat, kebijaksanaan akademik
Beberapa hari lalu, Timbalan Perdana Menteri turut mengumumkan transformasi terhadap kurikulum sukan sekolah rendah dan menengah dalam usaha mengembalikan kegemilangan sukan negara. Malah, jauh lebih penting ialah sukan akan mempromosikan persefahaman, persahabatan, kerjasama dan perkongsian emosi sesama murid yang majmuk untuk dibawa ke dalam kehidupan mereka akan datang. Apabila ada transformasi pada kurikulum pendidikan dan sukan di sekolah maka jangan abaikan tuntutan supaya inti pati kegiatan kokurikulum juga diberi nafas serta pendekatan baru. Kegiatan kokurikulum akan memupuk disiplin, taat setia, kepemimpinan, perpaduan dan sesetengahnya memperkukuhkan lagi imaginasi serta daya usaha seseorang pelajar dalam menggapai matlamat kerjaya masa depan mereka. Untuk mencapai matlamat itu, kerajaan wajar memastikan semua keperluan sokongan membabitkan guru, sistem pengurusan sekolah dan murid yang baru selain logistik seperti makmal, alat bantuan mengajar serta aplikasi komputer yang mesti disediakan secara drastik dan menyeluruh. Ini penting supaya tiada murid melalui proses pengajaran dan pembelajaran secara tidak sempurna. Kesinambungan daripada itu, kerajaan juga wajar melihat keperluan sistem pendidikan peringkat tinggi. Ada sesetengah subjek atau kursus tidak relevan selain tidak memberi penekanan untuk melahirkan tenaga kerja yang benar-benar diperlukan negara sejajar perkembangan global. Jelaslah, transformasi mesti dilaksanakan dalam sistem pendidikan pada semua peringkat yang akan membantu kerajaan dalam memacu negara serta rakyat ke arah mencapai Wawasan 2020.
BH-25/02/10
Wednesday, February 24, 2010
Cuepacs perlu cari kaedah imbangi kakitangan awam
Di sinilah tanggungjawab Cuepacs yang menjaga kebajikan kakitangan sektor awam itu. Mereka perlu membantu mencipta penyelesaian bagi mewujudkan kembali keseimbangan jantina dalam sektor awam dan bukan mempertikaikan kelayakan dan kewibawaan wanita yang sudah terbukti setakat ini mampu melakukannya. Bagi Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan agensi kerajaan lain, mungkin antara inisiatif yang boleh diambil ialah menawarkan biasiswa bagi bidang yang boleh 'menggilap potensi penjawat awam' di kalangan pelajar lelaki tanpa menindas atau menafikan hak pelajar perempuan. Tujuannya, melahirkan graduan menjadi penjawat awam lelaki yang mampu memenuhi keperluan sektor awam. Selain itu, kajian juga perlu dilakukan bagaimana untuk mengimbangi jumlah pelajar lelaki di IPT, terutama IPTA. Kegusaran mengenai kekurangan pelajar lelaki di IPT sebenarnya sudah disuarakan bertahun lalu, tetapi nampaknya trend itu bukan semakin mengecil, malah jumlah pelajar wanita di IPT terutama IPTA semakin melebar. Sebaliknya, pelajar lelaki dikatakan lebih bertumpu untuk memasuki institusi yang menawarkan kursus teknikal seperti yang ditawarkan politeknik. Apakah mereka ini berpotensi untuk mendapat pekerjaan dalam sektor awam. Dalam menuju matlamat mencapai negara maju, jangan jadikan gender sebagai penghalang, sebaliknya sama ada lelaki atau wanita perlu saling bergandingan bagi mencapai kejayaan itu.
Thursday, January 21, 2010
When a man can’t fit in
He had a good life with his wife and daughter in Katibas, Song, a few hours’ boat journey from here. That was 20 years ago.But then his wife divorced him and henceforth his life went downhill.
At one point he was so desperately poor that he resorted to selling his birth certificate to a stranger for RM10.
For two decades his life was turned upside down and it culminated in his decision two years ago to lead a life of solitude. The same year he quit his long-time job as a labourer.
He now keeps a nomadic existence without any sense of purpose in life.
Geruka went to school only until primary six.
Five months ago, he was put behind bars for a month for theft of scrap metal – a crime he apparently did not admit.
“Someone called the police and said I had been stealing scrap metals. I was arrested after that,” he said.
He was putting up at an abandoned house near a polyclinic when the police arrested him.
A month later when he was out of the jail, he returned to the ‘home’ only to find his belongings, which included a bicycle, missing.
He ‘moved house’ a few months back after the authority chased him out of his old place. He found a new home among some trees inconspicuous to the outside world. His home is opposite a Taska in Lane 10, Oya Road – a flood-prone area.
He has a shed in which to shelter from the sun and rain. There is a small fireplace for cooking basic meals and for keeping bonfires on cold nights.
In his 40s, says he is happy with what he has now.
“I need nobody’s help,” he said with a touch of stubbornness in his voice.
Having lived there for about five months, he said there were times when his home got flooded when water level went up knee-deep.
To earn his keep, he still walks about to find scrap metal.
‘Office hours’ are from 8am till the dusk sets in.
When lady luck strikes, he earns up to RM30 – enough to buy a 10-kg bag of rice.
He once found companion in a bird. But it died because he could not take good care of it. He still keeps the cage, though, in case he finds another bird.
He has also lost his identity card. His friends stole it many years back when they were drinking.
“We were drunk and they took my IC. I do not know why they took my IC,” he said.
It does bother him if he gets mistaken for an illegal immigrant.
He has a bag he always carries around.
“I don’t want to leave it anywhere lest someone should put poison in it to kill me,” he said. It’s amazing that despite all his hardship, he still has his sense of pride and dignity. He wants no help from anyone.
“I want to be left alone, that’s all. I do not need any help and I do not need people to take care of me as I can take care of myself,” he insisted.
Declining an offer of money from this reporter who interviewed him yesterday, he pointedly said that he needed no help as he could survive on his own.
Klinik 1Malaysia manfaat masyarakat kota berpendapatan rendah
KLINIK 1Malaysia yang beroperasi sejak 7 Januari lalu adalah permulaan baik dan memberangsangkan kepada seluruh rakyat khususnya berpendapatan rendah untuk mendapatkan rawatan pemeriksaan kesihatan asas dengan bayaran kos perubatan serendah RM1, sekali gus menggambarkan keprihatinan kerajaan terhadap kebajikan rakyat.
Ternyata selepas dua minggu pelancarannya, semua 44 Klinik 1Malaysia yang diwujudkan di seluruh negara di kawasan berkepadatan penduduk lebih 10,000 orang di sekitar bandar memberikan impak yang sungguh berkesan dan berjaya menarik perhatian rakyat pelbagai kaum mengunjungi premis disediakan.
Walaupun tumpuan pemeriksaan kesihatan biasa seperti memeriksa tekanan darah, dan kandungan gula, ia dianggap sebagai alternatif kepada orang ramai untuk mendapatkan rawatan mengesan penyakit awal dihadapi mereka.
Apa yang penting, Klinik 1Malaysia ini menjadi saluran rakyat mendapatkan khidmat perubatan lebih murah, mudah dan cepat. Ini diakui oleh seorang pesakit keracunan makanan, Shamirah Abdullah, 23, yang menyatakan Klinik 1Malaysia di Kampung Kerinchi memberi manfaat kepada rakyat terutama berpendapatan rendah kerana caj perkhidmatan murah.
"Saya berpuas hati dengan layanan baik dan pantas. Saya pasti datang lagi ke sini jika memerlukan rawatan. Usaha ini menunjukkan kesungguhan kerajaan membantu rakyat dan boleh dilihat sebagai perubahan dalam pentadbiran kerajaan," katanya ketika ditemui baru-baru ini.
Keprihatinan kerajaan di bawah kepemimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak terhadap kebajikan dan kesejahteraan rakyat termasuk dalam bidang kesihatan dilihat sama penting seperti pendidikan sejajar slogan 'Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan'.
Program klinik komuniti yang terangkum dalam Bajet 2010 dengan peruntukan RM10 juta itu mampu menjadi jambatan memastikan kesihatan rakyat sentiasa cergas, sihat dan terpelihara dari segi mental serta fizikal. Tahap kesihatan penting untuk menjana kualiti masyarakat yang berketrampilan dalam memberi sumbangan ke arah kemantapan pembangunan sosioekonomi negara.
Apa diharapkan klinik berkenaan yang kini hanya dikendalikan pembantu perubatan atau jururawat untuk kes penyakit berbentuk kecemasan itu dapat ditambah baik dari segi perkhidmatannya pada masa depan seperti menyediakan doktor tetap supaya pemeriksaan lebih rapi dapat dilaksanakan.
Ketua Pegawai Eksekutif Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca), Mohd Yusof Abdul Rahman, berpendapat penubuhan klinik itu sebagai langkah terbaik rakyat untuk mendapatkan rawatan asas dan awal bagi mengesan penyakit ringan dengan kos murah tanpa perlu ke klinik swasta atau pusat kesihatan kerajaan lain.
Katanya, bersesuaian dengan sasaran kumpulan untuk golongan berpendapatan rendah maka sewajarnya ia perlu disediakan di kawasan penempatan seperti perumahan kos rendah atau rumah pangsa.
"Tidak semua orang mampu membayar kos perubatan tinggi. Untuk penyakit yang ringan seperti demam ringan tetap dikenakan bayaran sekiranya mereka ke klinik swasta. Tetapi dengan ada Klinik 1Malaysia ini, pesakit boleh mendapatkan rawatan sementara yang sesuai dengan masalah kesihatan dihadapi.
"Jika sakit mereka agak serius, pembantu perubatan boleh memberi nasihat supaya merujuk kepada doktor di klinik kerajaan atau swasta bertauliah bagi mendapatkan rawatan lanjutan," katanya sambil menggesa supaya pihak tertentu tidak mempolitikkan isu ini atas kepentingan peribadi.
Sejajar dengan peningkatan mutu perkhidmatan, beliau turut mencadangkan supaya penambahbaikkan perlu dilaksanakan dengan melanjutkan waktu perkhidmatan 24 jam berbanding sekarang dibuka hanya 10 pagi sehingga 10 malam.
Selain itu, kakitangan bertugas yang ada sekarang meliputi penolong pegawai perubatan, jururawat terlatih dan pembantu perawatan kesihatan, dipertingkatkan dengan menyediakan seorang doktor sekurang-kurangnya dengan memberi perkhidmatan rawatan perubatan seminggu sekali kepada pesakit.
"Kesihatan memainkan peranan penting untuk kesejahteraan rakyat. Sekarang kerajaan memperuntukkan sejumlah bajet sederhana untuk menyediakan klinik," katanya.
Hakikatnya, kesungguhan kerajaan untuk memberi kesihatan baik kepada rakyat dilihat begitu menyeluruh. Jika di kawasan luar bandar, sudah ada Klinik Desa maka kesinambungan itu diperluaskan untuk masyarakat bandar dengan Klinik 1Malaysia.
Syarat ambilan ikut ijazah mampu lahirkan pendidik berkualiti
Selain itu, langkah kementerian mengutamakan faktor tempat ketika memilih calon juga dilihat sebagai pendekatan proaktif untuk mengatasi masalah kekurangan tenaga mahir berkhidmat di pedalaman. Ia juga mampu menangani isu penghijrahan guru daripada terlalu berleluasa sehingga memberi impak negatif kepada sistem pendidikan. Kita cuma berharap selepas ini, calon tidak melancarkan strategi baru untuk meningkatkan peluang mereka terpilih mengikuti KPLI dengan menggunakan alamat 'transit' di lokasi kekurangan guru. Kementerian perlu mempunyai kaedah khusus untuk mengenal pasti taktik sedemikian bagi mengelak masalah sama terus berulang selepas calon terbabit berkhidmat sebagai guru. Satu lagi isu yang harus ditangani ialah ketidakseimbangan antara calon lelaki dan wanita yang memohon mengikuti KPLI. Walaupun ketika ini jurang bilangan antara guru lelaki dan wanita belum sampai ke tahap membimbangkan, angka permohonan menunjukkan ada kemungkinan ia akan terus melebar pada masa depan. Tindakan sewajarnya perlu diambil bagi menangani masalah itu demi memastikan pelbagai inisiatif yang dirancang dapat dijayakan sewajarnya. Dalam pada itu, kita berharap semua calon yang terpilih untuk menyertai KPLI tahun ini mampu memikul amanah mereka sebaiknya demi memastikan masa depan negara terus terjamin, sejajar keutamaan yang diberikan kerajaan terhadap bidang pendidikan.
Friday, December 4, 2009
Segera perkasa bahasa Melayu
Pada masa yang sama memang tidak dinafikan PPSMI juga mempunyai kelebihan di dalam beberapa perkara berkaitan pembangunan negara dan masyarakat.
Suara para pejuang pemansuhan PPSMI pun tidak kedengaran lagi. Mungkin lelah berdemonstrasi masih belum kebah sepenuhnya. Tetapi nampaknya nasionalis bahasa ini selepas pemansuhan PPSMI tidak pula kelihatan bersungguh-sungguh untuk memperkasa bahasa Melayu.
Kalaupun ada, mungkin aktiviti kegiatan perkembangan bahasa Melayu berkisar di kalangan ahli persatuan sahaja.
Tiada siapa yang tahu kerana tiada promosi berterusan dan hebahan dilakukan kepada masyarakat massa.
Hakikatnya, pemansuhan PPSMI tidak pernah menjanjikan bahasa Melayu akan berkembang dengan sendirinya di bumi Malaysia apatah lagi di peringkat antarabangsa. Bahasa Melayu perlukan usaha berterusan untuk menjadikannya kukuh sebagai nadi kepada identiti rakyat Malaysia khususnya orang Melayu.
Sebenarnya terdapat lebih kurang 6,000 bahasa dituturkan oleh penduduk dunia hari ini. Malangnya lebih separuh daripadanya sedang diancam kepupusan kerana kekurangan penutur hari demi hari.
Misalnya terdapat lebih kurang 300 jenis bahasa yang dituturkan oleh kurang dari satu juta penutur. Ia sebagai petanda bahawa bahasa-bahasa ini juga akan pupus satu hari nanti jika tidak dipertahankan dan diperkasa segera. Kepupusan bahasa mula berlaku kerana penutur asalnya tidak lagi bertutur dalam bahasa ibunda tetapi memilih untuk bertutur di dalam bahasa asing.
Kajian menunjukkan kadar kepupusan bahasa di dunia sejak 500 tahun lalu jauh lebih tinggi berbanding dengan kepupusan jenis burung dan spesies mamalia.
Pada 2006, Steve Sutherland, seorang profesor di Universiti East Anglia, United Kingdom melaporkan, kadar kepupusan bahasa di dunia sejak 500 tahun lalu adalah sebanyak 4.5 peratus berbanding burung pada kadar 1.3 peratus dan mamalia sebanyak 1.9 peratus.
Kajian beliau juga menunjukkan bahawa tiga bahasa paling utama di dunia ialah Mandarin, Inggeris dan Sepanyol yang dituturkan di kebanyakan penjuru dunia. Ketiga-tiga bahasa ini pula semakin berkembang dengan pesatnya.
Sifat bahasa seperti juga kebanyakan ciptaan manusia yang lain akan datang dan pupus jika tidak dipelihara dan dikembangkan. Malah sejarah manusia menunjukkan sejak 2,000 tahun lalu hanya tinggal beberapa bahasa kuno yang kekal dituturkan sehingga kini.
Antaranya ialah bahas Basque, Greek, Hebrew dan Latin. Kajian oleh Ethnologue, sebuah badan antarabangsa berkaitan perkembangan bahasa dunia pula mengesahkan, kini terdapat 417 bahasa sedang berada di peringkat terakhir kepupusannya. Antaranya ialah bahasa Luo di Cameroon, Klamath di Oregon dan Saami Pite di Sweden dan Norway.
Asas kepada kepupusan bahasa ialah bilangan penutur dan pengguna menjadi semakin lama semakin berkurang.
Sebagai contoh apabila semakin kurang orang Melayu bertutur dan menggunakan bahasa Melayu, lama-kelamaan jumlah penuturnya semakin mengecil dan akhirnya bahasa Melayu akan menjadi tidak signifikan lalu pupus walaupun populasi masyarakat Melayu semakin bertambah.
Kepupusan bahasa disebabkan oleh beberapa faktor seperti migrasi secara besar-besaran ke negara lain, bencana alam yang besar dan undang-undang atau dasar pemerintah yang menjadikan sesuatu bahasa lain sebagai bahasa pengantar dalam pendidikan dan urusan rasmi. Pada masa yang sama meminggirkan atau melupakan bahasa ibunda sendiri.
Sebagai contoh pengamalan bahasa Inggeris di Australia menyebabkan kaum asli tempatan yang pada suatu masa lalu dikatakan mempunyai 400 bahasa kini tinggal hanya 25 bahasa akibat larangan bahasa tempatan dalam sistem pendidikan serta dasar penggunaan bahasa Inggeris sepenuhnya di dalam sistem pendidikan di Australia.
Apakah kesannya bila sesuatu bahasa mengalami kepupusan? Bangsa itu secara langsung akan hilang identiti dan jati diri. Apabila sesuatu bahasa kumpulan etnik pupus maka cara hidup, adat budaya serta ilmu pengetahuan masyarakat juga akan pupus. Pelbagai pantang larang, norma dan nilai hidup, kepercayaan serta upacara perayaan kemasyarakatan akan turut pupus.
Mungkin kisah nasib bahasa Maori boleh dijadikan peringatan. Suatu masa dahulu sebelum New Zealand dikuasai oleh masyarakat Eropah, bahasa Maori merupakan bahasa utama masyarakat asal di kepulauan negara tersebut.
Kehadiran masyarakat Eropah yang kemudiannya menetap di New Zealand menyebabkan bahasa Inggeris dikembangkan sehingga mengancam kewujudan bahasa Maori. Satu ketika sekitar awal abad ke-20, kanak-kanak Maori mula dilarang bercakap dengan menggunakan bahasa Maori di sekolah-sekolah kerajaan.
Kemudiannya kerajaan mula meminggirkan kepentingan pengajaran bahasa Maori di sekolah. Kesannya sehingga tahun 1980-an tinggal sekitar 20 peratus sahaja di kalangan masyarakat Maori yang boleh bertutur bahasa ibunda mereka.
Kebanyakan orang Maori yang menguasai bahasa Inggeris berpindah ke bandar-bandar besar dan tidak lagi mengamalkan bahasa Maori. Malah mereka juga mula meninggalkan adat resam dan budaya Maori sebaliknya mengasimilasikan diri dengan budaya masyarakat Eropah.
Sekarang dilaporkan hanya seorang daripada empat etnik Maori yang boleh bertutur bahasa ibunda mereka. Jumlah ini juga semakin mengecil hari demi hari. Peliknya dalam Perlembagaan New Zealand, bahasa Maori diiktiraf dan masih kekal sebagai bahasa rasmi negara tersebut.
Tetapi apalah ertinya wujud sebagai bahasa rasmi tetapi sudah tiada lagi kedaulatan dan maruahnya.
Masyarakat Maori pada hari ini bukan sahaja tidak lagi bertutur dalam bahasa ibunda mereka tetapi telah menggunakan sepenuhnya budaya serta amalan hidup gaya Eropah.
Kalau sekerat dua orang Melayu yang menguasai bahasa Inggeris tentulah identiti kemelayuan mereka tidak akan hilang kerana identiti kemelayuan ini datang dari suasana yang dikuasai oleh majoriti yang bertutur bahasa Melayu.
Kalau tidak percaya cuba letakkan seorang dua kanak-kanak Melayu di bumi England. Biarkan mereka untuk puluhan tahun sampai beranak pinak di sana. Benarkah mereka akan sangat mementingkan jati diri Melayu bila mana di sekeliling mereka tiada suasana kemelayuan?
Hanya majoriti Melayu sahaja akan membina rasa kemelayuan. Jika minoriti Melayu yang menguasai bahasa Melayu sedikit demi sedikit identiti kemelayuan pasti akan hilang begitu sahaja.
Percayalah, jati diri bangsa dan bahasa adalah satu. Hilang satu maka matilah yang satu lagi. Apakah akan jadi bila seorang datuk dan cucunya berkomunikasi di dalam bahasa Inggeris, tentunya nasihat dan simpulan bahasa tiada lagi kemelayuannya. Tiada lagi bidalan kata dan peribahasa Melayu sampai ke telinga cucunya.
Bila sudah bertutur bahasa Inggeris maka tentulah bidalan kata dalam bahasa itu lebih sedap bunyinya. Mungkin anda tersenyum membacanya, tetapi itu hakikatnya nanti. Bila hilang bahasa Melayu maka hilanglah jiwa bangsa Melayu.
Terbukti dalam sejarah negara bahawa kejayaan Universiti Kebangsaan Malaysia yang pernah berada dalam antara 200 universiti terbaik di dunia adalah lahir daripada kebijaksanaan pejuang bangsa Melayu satu masa lalu. Penggunaan bahasa Melayu di peringkat keilmuan sama sekali tidak pernah merugikan bangsa Melayu, jauh sekali menjadikan bangsa Melayu suatu bangsa yang terkebelakang.
Kita harus mesti banyak bersabar dan terus konsisten berusaha menjadikan bahasa Melayu sebagai bertaraf dunia. Bukannya menanam kepercayaan bahawa bahasa Melayu adalah untuk bangsa yang mundur.
Pada masa yang sama kita perlu juga terus berusaha meningkatkan kemahiran di dalam bahasa Inggeris sebagai bahasa komunikasi. Tiada apa yang akan merugikan kita jika berjaya menguasai lebih satu bahasa.
Kini dunia secara relatifnya sudah semakin mengecil. Warga dunia bukan sahaja ingin menambah ilmu dari satu atau dua bahasa utama sahaja. Mereka inginkan lebih daripada itu. bahasa Melayu mesti dikembangkan untuk dikongsi dengan masyarakat dunia dan bukannya disimpan di dalam perpustakaan semata-mata.
Persepsi kepimpinan negara dan masyarakat mesti berubah tentang keupayaan bahasa Melayu, berubah kepada yang lebih baik tentunya. Sekali lagi, kita harus banyak bersabar, bersyukur dan terus berusaha untuk memakmurkan bahasa Melayu. Memang benarlah kata bidalan Melayu lama, "Bahasa Jiwa Bangsa".
PENULIS adalah Timbalan Pengarah (Akademik Kolej), Pusat Perkembangan Pelajar, Universiti Kebangsaan Malaysia
Thursday, December 3, 2009
Transsexual worries for safety after negative reactions to ‘marriage’

Malaysian transsexual Mohammed Fazdil Min Bahari is afraid to return home due to the negative reactions over her marriage to a Briton.
She has received a lot of negative e-mails and comments from people, some even accusing her of insulting the Malaysian government.
Mohammed Fazdil or Fatine, said she felt frustrated that people did not understand she had come to the United Kingdom because she wanted to be with the man she loved.
She added that she could not do that in Malaysia and people in the country seemed to be taking a religious point of view over the matter.
“I am so frightened to go back. I am worried for my safety,” she said in response to what she claimed was the inaccurate portrayal of their love story by a Malay tabloid which caused the negative reactions
Speaking up for the first time after The Sun newspaper in London broke the story, Fatine said she did not know what to do as her family had already disowned her.
“I’ve spent hours on the phone asking for forgiveness. I love them but I can’t change what has happened,” said the 36-year-old makeup artist.
Fatine said it was a shame that the article had twisted their story as it was never their intention to insult the Malay community.
“They also put my father’s name in it, which was unnecessary and my mother is now afraid to leave the house,” she added.
Fatine also said that she understood that the Malays were very traditional and that “people like me aren’t acceptable”, but she hoped things would cool down eventually.
Fatine, who married Ian Young in a civil partnership in May, faces deportation back to Malaysia after her Leave to Remain visa was rejected by the Home Office over an “incorrect” photograph.
A second application with a passport photograph with a white background as required, instead of blue, was submitted for reconsideration but it was also thrown out in October.
The pair has just submitted their third application for a Right to Family Life under the Human Rights Act in Britain.
On Monday, Immigration director-general Datuk Abdul Rahman Othman said the department might take action against Fatine when she returned home as it viewed problems like overstaying seriously.
Young, 30, however, maintained that Fatine’s application was still being processed by the UK Border Agency and she should not be classified as an overstayer.
“All we want is to be married, happy and living together.
“The only way we can do this is over here in the UK,” said Young, who runs a property maintenance company.
He said the article also made it sound like they were trying to make a mockery of Muslim laws, which was never their intention.
“As a result of the way we have been portrayed, I now feel that we would be in more danger than ever if we were to try and live in Malay-sia,” he added.
Fatine’s family pleading for him to come home
THE FAMILY of a Malaysian transsexual who married a British man in London, are pleading for him to return home, reported Kosmo!
However, Fatine, whose real name is Mohammed Fazdil Min Bahari, told Kosmo! via Facebook that his fate was still unclear although his marriage to Ian Young was sensationalised both here and in Britain.
According to the report, Fatine’s family was initially angry and upset to hear that the 36-year-old make-up artist had married Young, 30, last May.
His sister Noor Min Bahari told Kosmo! that the family still loved Fatine and had forgiven him.
Noor said she did not want her brother to be a fugitive and he had to sacrifice by leaving his “husband” and return to Malaysia, the report said.
“Our mother is appealing for him to come home. We are not angry and have forgiven Fazdil,” she told the daily, adding that they only knew of the marriage from the newspapers.
Noor said her brother had contacted the family and apologised over the marriage but did not ask for help to return to the country.
Meanwhile, Fatine told Kosmo! that he was worried about his fate should he return home as his visitor’s pass had expired and he had failed to extend it twice.
His first application last September was rejected as British authorities were confused over an “in-correct” photograph on his passport while the second was made after the visa expired, the report said.
Fatine also expressed disappointment that his family’s name was dragged in, adding that he had applied to stay in Britain as a spouse
NST Online Thursday December 3, 2009
Single mother seeks Bumiputera status for son
A single mother yesterday appealed to the state government to give her Eurasian son Bidayuh Bumiputera status.
Pauline James Gunjau, from Pujut 7, said her British husband William Fowler died in 2005 and her son Alexander Gunjau Fowler now hoped to be recognised as a Bumiputera.
Alexander was born in Kuching in 1988 and is a Malaysian citizen.
Pauline told The Borneo Post she first applied to the Native Court in Kuching in 2006 and submitted all the documents needed including her Amanah Saham Nasional (ASN) bank book and land titles.
However, she was told her application was incomplete so she resubmitted her application in 2007.
“Until today there is no reply from the Native Court on my son’s application and I’m submitting again for the third time now,” said Pauline.
“I am very concerned now, if anything happens to me, what will happen to my son’s status?” she lamented.
She added that Alexander completed his Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) at SMK Datuk Permaisuri with 9As and 1B.
“He is currently studying at Nottingham University in Kuala Lumpur, pursuing Electrical Engineering,” she said.
Pauline said Alexander was now 21 and really wanted to be recognised as a Bidayuh.
“I hope the authorities concerned can give the status to my son as a native Bidayuh and stop the red tape, as it will affect my son’s future undertakings,” she said.
Bp Wednesday, December 2nd, 2009
Tuesday, November 24, 2009
Transformasi pertanian perlu digiatkan
Sektor tersebut merupakan antara sektor yang menjadi sumber terpenting pendapatan rakyat luar bandar dan pertumbuhan ekonomi negara. Sektor itu perlu dipertingkat serta diperkasakan kerana ia memainkan peranan yang lebih besar dalam menjana ekonomi negara sebagai paksi ketiga pertumbuhan ekonomi.
Mencontohi kelebihan sekolah Cina
Awal 2002 misalnya, kecemerlangan sekolah Cina menarik perhatian apabila Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (KPPK) mendedahkan terdapat kira-kira 60,000 orang pelajar Melayu mendapat pendidikan di sekolah aliran Cina.
Ketika itu, peningkatan pelajar Melayu tersebut dikaitkan dengan corak pemikiran ibu bapa yang liberal dan lebih moden terutamanya yang tinggal di luar bandar.
Namun, apabila jumlah pelajar Melayu semakin meningkat saban tahun, ia tidak lagi dilihat dari sudut tersebut. Sebaliknya lebih kepada kemampuan sekolah aliran Cina melahirkan lebih ramai pelajar cemerlang terutamanya dalam mata pelajaran Sains dan Matematik.
Sekolah Cina juga menjadi tumpuan kerana kelebihan bahasa Mandarin dan Inggeris yang bakal dikuasai oleh pelajar Melayu. Kedua-dua bahasa itu merupakan bahasa utama global hari ini dan merupakan aset penting yang perlu dikuasai.
Sementelah, kemasukan ke sekolah Cina juga sangat mudah apatah lagi dengan hakikat bahawa terdapat kira-kira 1,200 sekolah aliran itu di seluruh negara ketika ini. Menjadi kumpulan minoriti di sekolah Cina juga menyebabkan pelajar Melayu lebih bersemangat untuk bersaing seterusnya mencatatkan keputusan membanggakan.
Inilah juga yang dibuktikan oleh hampir majoriti anak-anak Melayu yang belajar di sekolah Cina. Hakikat itu semakin menguatkan keyakinan ibu bapa termasuk di luar bandar untuk menghantar anak-anak mereka ke sekolah Cina.
Justeru, apabila Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengarahkan kajian terperinci berhubung kaedah pembelajaran dan pengajaran Sains dan Matematik di sekolah Cina, ia pastinya ada kaitan dengan keyakinan ibu bapa terhadap sekolah kebangsaan. Beliau yang juga Menteri Pelajaran merujuk kepada keberkesanan sekolah Cina yang mencatatkan keputusan cemerlang bagi kedua-dua mata pelajaran itu berbanding sekolah-sekolah lain.
Pada kebanyakan masa dalam perbandingan antara sekolah Cina dan kebangsaan, model pendidikan yang diguna pakai seringkali dijadikan asas penilaian. Model pendidikan nasional di sekolah kebangsaan sering dianggap lapuk kerana tidak banyak berubah sejak lebih 20 tahun lalu. Sistem pendidikan sekolah kebangsaan juga dilihat lebih banyak terikat kepada sukatan pelajaran dan pekeliling Kementerian Pendidikan semata-mata.
Sedangkan di sekolah Cina, persekitaran pendidikannya sentiasa berubah mengikut perkembangan semasa. Sekolah Cina juga dikatakan lebih menekankan aspek kecemerlangan dalam banyak perkara menerusi pendekatan latihan serta guru yang kreatif. Mata pelajaran Sains dan Matematik misalnya, begitu ditekankan di sekolah Cina.
Berbeza dengan sekolah kebangsaan, isu kekurangan guru berkemahiran bagi subjek kritikal tersebut boleh dikatakan kedengaran saban tahun. Dalam hal ini, maka adalah wajar untuk kerajaan mencontohi model sekolah Cina meskipun dalam beberapa aspek lain, sekolah kebangsaan sebenarnya lebih baik berbanding sekolah aliran tersebut.
Seperti yang dikongsi oleh pakar pendidikan dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Anuar Ahmad, ada beberapa perkara yang menjadikan sekolah Cina begitu cemerlang dalam Matematik dan Sains.
Pertamanya jelas pensyarah Sosiologi Pendidikan di Fakulti Pendidikan universiti berkenaan, adalah kesatuan terhadap kepentingan menguasai mata pelajaran itu. Ia wujud di kalangan ibu bapa, pentadbiran sekolah dan para guru yang akhirnya mengalir kepada pelajar itu sendiri.
Kesatuan sikap itu diterjemahkan dalam bentuk program yang bukan dibuat secara tahunan tetapi dijalankan setiap hari di sekolah dan di rumah. Di sekolah kebangsaan, pendekatan seperti itu juga ada diamalkan termasuk menerusi penganjuran kem Sains dan Matematik oleh kementerian. Tetapi ia kebiasaannya diadakan pada tiga bukan terakhir sebelum peperiksaan utama.
''Tindakan ini tidak mampu menzahirkan kumpulan pelajar yang mendapat keputusan cemerlang dalam jumlah yang ramai," ujar Timbalan Pengarah Pusat Perkembangan Pelajar UKM itu.
Faktor kedua mengapa sekolah Cina lebih cemerlang dalam subjek Sains dan Matematik adalah kerana adanya dana yang besar.
Dana itu pula tidak sewenang-wenangnya dibelanjakan sebaliknya digunakan bagi tujuan pencapaian akademik yang cemerlang.
Pengurusan perbelanjaan itu, kata Anuar, ada kaitan dengan budaya sekolah kebangsaan yang terlalu banyak mengadakan sambutan majlis atau acara tertentu. Ia secara tidak langsung menganggu tumpuan guru terutamanya dalam persediaan mengajar Sains dan Matematik yang memerlukan lebih tumpuan.
Faktor ketiga pula tambah Anuar, adalah bentuk pengajaran yang diterapkan.
Beliau yang mempunyai pengalaman belajar di sekolah Cina menjelaskan, bentuk pengajaran latih tubi lebih banyak ditekankan berbanding sekolah kebangsaan.
Menurut Anuar, seorang murid darjah empat misalnya, akan diarahkan oleh guru membuat latih tubi matematik antara 50 hingga seratus soalan setiap hari.
Di peringkat darjah enam pula, sebuah buku tulis latihan matematik yang mengandungi 100 muka surat akan habis digunakan dalam tempoh satu minggu sahaja.
"Malangnya kaedah ini kurang mendapat perhatian di kalangan guru sekolah kebangsaan kerana terpaksa memeriksa begitu banyak latihan pelajar," ujar beliau.
Dengan kelebihan-kelebihan di sekolah Cina itu, maka bukanlah sesuatu yang menghairankan sekiranya jumlah pelajar kaum lain terutamanya Melayu terus meningkat.
Dari satu sudut, perkembangan ini sememangnya sesuatu yang positif kerana ia memberi peluang kepada anak-anak Melayu menguasai kecemerlangan yang diterapkan di sekolah Cina.
Tetapi dari sudut yang lain, ia menimbulkan kebimbangan mengenai kemungkinan terhakisnya keyakinan ibu bapa terhadap sekolah kebangsaan dalam melahirkan pelajar cemerlang terutamanya dalam mata pelajaran Sains dan Matematik.
Dalam jangka masa panjang, trend itu sekiranya terus meningkat akan menyebabkan peranan sekolah kebangsaan sebagai wadah perpaduan menjadi tidak lagi relevan. Malah, ia juga boleh menggugat usaha dan perancangan kerajaan untuk menjadikan sekolah kebangsaan sebagai induk kepada pendidikan. Maka, seharusnya sekolah kebangsaan segera berubah menjadi lebih baik.
Bagaimanapun menurut Anuar, dalam mencontohi model sekolah Cina, kerajaan juga perlu melihat kepada model-model sekolah agama persekutuan dan sekolah asrama penuh yang berprestasi tinggi. Ini kerana, harus diingat, sekolah Cina hanya terbaik dalam mata pelajaran Sains, Matematik dan bahasa Inggeris sahaja.
Apa yang berlaku ialah pelajar sekolah Cina akan melanjutkan pengajian di kolej dan dengan sebahagian kecil sahaja memilih ke Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA).
Justeru, pemahaman mereka tentang negara bangsa, kemasyarakatan, pembudayaan bahasa Melayu dan juga kebudayaan kebangsaan adalah sangat minimum.
''Oleh itu menjadikan sekolah Cina sebagai satu-satunya model mungkin kurang tepat," katanya.
Sebagai alternatif memperkasakan subjek Sains dan Matematik di sekolah kebangsaan secara jangka panjang, beberapa pendekatan dilihat sangat tepat untuk dilaksanakan.
Antaranya tambah Anuar, adalah dengan melakukan transformasi secara besar-besaran dalam latihan guru Sains, Matematik dan bahasa Inggeris.
Kaedah pembelajaran dan pengajaran subjek itu juga harus berteraskan latih tubi dan bukannya secara deduktif sahaja. Fakulti pendidikan di setiap institusi pengajian tinggi dan institut perguruan harus menggerakkan usaha untuk menonjolkan kaedah baru bagi pengajaran dan pembelajaran dua subjek itu.
Di samping itu, program kolaborasi guru sekolah Cina dan sekolah kebangsaan dalam tiga mata pelajaran itu juga wajar diadakan secara berterusan.
''Malah, kerajaan juga boleh melantik guru Sains dan Matematik dari sekolah Cina yang bersara untuk mengajar di sekolah kebangsaan," ujar Anuar.
Pembangunan mapan utamakan rakyat
Ia bermakna perlu wujudnya keseimbangan daripada segi ekonomi, alam sekitar dan sosial serta budaya masyarakat. Namun persoalannya adakah wujud keseimbangan yang dimaksudkan itu atau yang kita cari selama ini?
Rentak dan irama pembangunan telah berubah sejak Sidang Kemuncak Bumi Rio de Jeneiro pada 1992. Semua negara diberi amaran tentang perlunya manusia menjaga dan memulihara alam sekitar sewaktu giat mengejar kemajuan. Walaupun begitu, konsep pembangunan mapan itu sukar untuk ditakrif, difahami dan lebih-lebih lagi digunakan dalam aspek pembangunan negara. Ia telah mengundang perbahasan berterusan.
Kepelbagaian takrif tentang pembangunan mapan muncul berikutan keperluan untuk menyesuaikan tuntutan pembangunan mapan dengan keadaan setempat sesebuah negara. Lazimnya, konsep ini dikaitkan dengan suatu bentuk pembangunan seimbang. Ekonomi tumbuh segar bagi membina kekayaan. Kekayaan pula digunakan untuk membangunkan jati diri masyarakat. Dalam masa yang sama alam sekitar yang masih segar perlu dijaga dan dipelihara sementara yang rosak dipulihara. Ini supaya nikmat kemajuan masa kini boleh pula dinikmati oleh generasi akan datang.
Justeru, pembangunan itu harus seimbang antara ketiga-tiga komponen pembangunan mapan tadi.
Namun harus disedari bahawa sesuatu yang berada dalam keadaan keseimbangan itu tidak mungkin akan dapat melonjakkan perubahan. Jadi sebagai negara yang bergerak ke taraf negara maju, keseimbangan pembangunan perlu diperhalusi.
Hingga kini Malaysia belum memiliki takrifnya sendiri tentang pembangunan mapan. Walaupun begitu, prinsip-prinsip asas pembangunan mapan telah diterima pakai oleh Malaysia. Negara juga mempertahankan ekuiti antara generasi dalam tanggungjawab pembangunan, membangun hubungan manusia dengan alam sekitar yang lebih beretika, meningkatkan amalan terbaik bagi kegiatan dalam dunia korporat dan sebagainya. Kini, agenda pembangunan di setiap negara menggunakan konsep mapan bagi mendasari program pembangunan masing-masing.
Switzerland telah memberikan iltizam tanpa berbelah bagi untuk menggerakkan pembangunan berlandaskan konsep tersebut dengan memasukkan pembangunan mapan ke dalam perlembagaan negaranya. Sementara negara-negara miskin di Afrika mengubah suai konsep itu dengan menekankan soal pembangunan beretika.
Walaupun Malaysia mengamalkan prinsipprinsip mapan tetapi pembangunan di negara ini mengikut acuannya sendiri dengan tumpuan kepada pertumbuhan ekonomi segar, kelestarian sosial diperteguhkan walaupun pada ketika tertentu alam sekitarnya terpaksa dikorbankan.
Oleh kerana Malaysia sendiri masih belum dapat menggerakkan secara lebih terarah intipati pembangunan mapan itu, negara terusterusan dihantui oleh pelbagai isu yang amat pelbagai sifatnya.
Daripada isu sampah-sarap yang terbiar hinggalah kepada perumahan terbengkalai. Ia mengundang pelbagai reaksi.
Apa yang tersirat di sebalik falsafah pembangunan dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) yang jarang disentuh ialah menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara yang berdaya huni (livable country).
Pertumbuhan ekonomi yang tinggi dituntut untuk menjana pembangunan. Pembangunan modal insan yang berintegriti, beretika dan beriltizam; serta penjagaan dan pemuliharaan alam sekitar menjadi tunjang pembangunan lestari yang mendasari prinsip negara berdaya huni.
Ketiga-tiga aspek tersebut perlu diharmoni dan diserasikan untuk memacu negara ke mercu kejayaan. Gagasan ini diperlihatkan melalui Wawasan 2020 dan diperhalusi menerusi Misi Nasional 2057. Lebih nyata, gagasan ini diterjemahkan melalui pembentangan Bajet 2007, 2008, 2009 dan diperteguhkan lagi dalam Bajet 2010.
Setelah menempuh tahun-tahun yang sukar untuk mencapai pembangunan yang diimpikan pada awal kurun ke-19, segala sumber semulajadi - bijih timah, hutan dan getah - telah disedut ke negara Britain untuk menyokong Revolusi Industri di sana.
Kini kita sendiri mengemudi negara menuju ke sebuah negara maju menjelang tahun 2020. Walaupun demikian, pemusnahan alam sekitar pastinya berlaku untuk membangunkan kawasan pertanian. Dan setelah sekian lama, asakan pembangunan yang hebat ini kemudiannya merubah kawasan pertanian menjadi kawasan tepu bina atau bandar. Malahan ada juga kawasan yang berhutan bertukar menjadi kawasan perumahan, industri dan komersial.
Penduduk bandar melebihi jumlah 70 peratus penduduk negara ini. Namun jika mengikut sesetengah takrifan kawasan bandar, hampir 90 peratus penduduk Selangor kini tinggal di kawasan perbandaran. Justeru, adalah amat wajar untuk menubuhkan sebuah kementerian yang menjaga kepentingan warga bandar yang rata-ratanya berada di kalangan kelas bawahan dan selebihnya kelas menengah dan atasan.
Keputusan kerajaan untuk menukar nama Kementerian Wilayah Persekutuan kepada Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar semasa pembentangan Bajet 2010 amat dialu-alukan. Ia bukan sahaja akan memberikan kelegaan kepada warga bandar tetapi juga untuk meneruskan kelangsungan politik kerajaan sendiri kerana tidak semua penduduk bandar yang mampu mengharungi kehidupan yang kian mendesak.
Sebagai negara yang pesat membangun, Malaysia terpaksa juga berdepan dengan pelbagai kebenaran yang boleh menggugat kesejahteraan warga bandar. Malah menggugat keutuhannya sebagai sebuah negara merdeka dan akhirnya boleh menafikan gagasan Satu Malaysia.
Salah satu kebenaran yang terus-menerus menggegar ketenangan warga bandarnya adalah kemiskinan. Warga bandar dilihat paling mudah terancam (vulnerable) kerana peningkatan harga petroleum yang berterusan misalnya akan terus menggugat rentak kehidupan masyarakat bandar yang bergantung sepenuhnya kepada sumber tenaga tersebut untuk sebarang aktiviti ekonomi mahupun sosial.
Sementara jumlah warga yang diisytihar muflis, terlibat dengan pinjaman ah long, hutang kad kredit menunjukkan kehidupan di bandar yang kian mencengkam warganya.
Satu-satunya jalan terbaik untuk keluar dari situasi itu ialah meluaskan amalan cara hidup beretika. Amalan yang sewajarnya dimulakan dari dalam diri setiap insan untuk memastikan kehidupan mereka akan terus berada di dalam kesejahteraan pada masa kini dan masa hadapan.
Hubung kait antara pembangunan mapan yang diterjemahkan dalam bentuk bandar lestari dengan menelitinya melalui konsep bandar berdaya huni (livable city).
Konsep daya huni (livable) digembleng untuk meneliti aspek kelestarian bandar dalam konteks pembangunan lestari memberi makna bahawa penduduknya sentiasa ceria, sibuk dengan pelbagai aktiviti ekonomi, sosial dan fizikal yang segar, hening kehijauan, selamat, menarik dan sihat.
Maka tumpuan adalah terhadap masyarakat dan kehidupan harian sebagaimana yang dijelmakan dalam aspek pemikiran urbanisme baru. Ciri-ciri daya huni itu dirungkai menerusi kesan tindakan penduduk dalam kawasan perbandaran yang menggunakan perkhidmatan bandar setiap hari. Pendekatan itu membolehkan pemerhatian dibuat menerusi ruang dan masa dalam jangka singkat seperti dalam satu putaran harian.
Kumpulan penyelidik yang menggelarkan kumpulannya sebagai Kumpulan Penyelidikan Pembandaran Lestari (Sustainable Urbanization Research Group), di Institut Alam Sekitar dan Pembangunan (LESTARI), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) kini secara berterusan dan aktif melihat isu-isu pembangunan dan pembandaran mapan serta meneroka makna dan permasalahan yang berkait dengannya melalui konsep bandar berdaya huni tadi.
Konsep ini yang diartikulasikan menerusi keberdayahuniannya yang menjadikan bandar itu lebih "hidup dan menceriakan" penghuninya dari semua lapisan etnik dan peringkat umur. Sesuatu bandar itu sewajarnya bersih, penuh kehijauan, sihat, selamat, mempunyai daya tarikan sosioekonomi, wujud pertumbuhan ekonomi dan sebagainya. Semua komponen ini apabila wujudnya akan membawa kepada kesejahteraan bandar.
Dalam mengartikulasikan bandar berdaya huni ini, kepentingan pelbagai pihak diambil kira untuk membolehkan pengumpulan maklumat dan data yang lebih menyeluruh dari alam sekitar tabii, alam sekitar binaan, aktiviti ekonomi, dan aspek sosio-budaya masyarakatnya. Konsep daya huni bandar ini juga cuba melewati aras antara disiplin dan transdisiplin dalam penghayatan dan pengukuran bandar berdaya huni dan memenuhi hasrat besar negara untuk mencapai kesejahteraan yang diidamkan.
PENULIS ialah Felo Penyelidik dan Pensyarah Kanan, Institut Alam Sekitar dan Pembangunan (LESTARI) Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
Friday, November 20, 2009
Penjenayah disanjung, polis disinggung
Apabila ada penjenayah ditembak mati, lain pula cerita. Polis dikatakan membunuh dengan niat. Polis dituduh menyalahgunakan kuasa. Lebih teruk lagi tindakan polis dikaitkan dengan perkauman.
Tetapi jika polis yang ditembak mati oleh penjenayah atau polis terkorban dalam gerakan membanteras jenayah, tidak ada siapa peduli.
Tiada siapa yang membangkitkan kaum atau bangsa apa si penjenayah yang menyebabkan anggota polis itu terkorban atau tercedera. Tiada siapa juga mencadangkan supaya ditubuhkan suruhanjaya bagi menyiasat kematian anggota polis.
Seperti yang ditegaskan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan tidak ada siapa yang simpati, jauh sekali mahu menghulurkan bantuan.
Paling-paling pun ayat yang terlontar daripada mulut kumpulan tertentu adalah: ''Oleh kerana dia (anggota yang terkorban) memilih untuk menjadi polis, maka ditembak penjenayah adalah takdir.''
Tidak pula mereka mengaitkan takdir dengan pilihan orang tertentu untuk bergelumang dengan jenayah sehingga rekod jenayah yang dicatatkan boleh saja dijadikan siri ensiklopedia.
Adakah di paras itu ukuran rasa hormat dan penghargaan rakyat negara ini terhadap tugas anggota polis? Adakah sebegitu adab rakyat Malaysia - penjenayah disanjung, anggota keselamatan disinggung?
Secetek itukah pemikiran kalangan rakyat negara ini sehingga tindakan polis dinilai berasaskan kaum dan bukannya alasan munasabah setiap das 'tindakan' yang dilepaskan?
Begitu juga dengan kes kematian penjenayah dalam tahanan. Jika melibatkan kaum tertentu, pantas anggota polis atau petugas penjara dituduh sebagai pembunuh. Seolah-olah apabila penjenayah itu terdiri daripada kaum tertentu maka niat polis tidak lain tidak bukan semata-mata untuk menamatkan riwayat hidup mereka?
Hakikatnya persepsi yang mengaitkan tindakan polis dengan penjenayah yang tercedera atau mati ditembak berasaskan kaum cukup untuk menggambarkan sejauh mana rakyat di negara ini saling percaya mempercayai.
Dan selepas lebih 50 tahun merdeka masih ada tanggapan seperti itu menunjukkan hubungan antara kaum masih rapuh. Lebih bahaya lagi apabila kerapuhan itu diserlahkan dalam usaha pihak berkuasa membanteras jenayah. Sedangkan proses membersihkan negara daripada jenayah hakikatnya tidak mengenal kaum dan tidak pernah ada batas atau sempadannya.
Bukankah sepatutnya kefahaman yang mesti ada dalam pemikiran rakyat Malaysia begini bentuknya - jika anggota polis terkhilaf dalam tindakannya sehingga membawa kematian di pihak penjenayah, ia bukan kerana perkauman.
Kekhilafan itu semestinya didorong oleh kelalaian di pihak polis itu sendiri dan bukannya kerana bangsa seseorang atau kumpulan penjenayah yang terlibat.
Secara asasnya, tugas polis itu sendiri berhadapan dengan jenayah dan penjenayah. Justeru mempertahankan diri sendiri dan orang lain adalah 'senjata' utama mereka. Jika ada yang terkorban dalam proses tersebut, perlu diteliti puncanya. Mengaitkan tindakan tersebut dengan kaum tertentu sahaja bukan jawapan malah ia mengundang bahaya yang boleh memporak-perandakan negara.
Oleh NORAINI ABD. RAZAK
pengarang@utusan.com.my
Monday, November 2, 2009
Masa sesuai bincang sekolah satu aliran
ISU berhubung cadangan melaksanakan sekolah satu aliran yang selama ini dianggap 'taboo' muncul kembali apabila tokoh sejarah dan akademik, Prof Emeritus Tan Sri Khoo Kay Kim minggu lalu menyarankan sistem pendidikan negara disusun semula bagi memastikan matlamat gagasan 1Malaysia tercapai.
Bercakap selepas menghadiri program wacana 'One Malaysia: Cabaran dan Harapan' sempena program semarak perpaduan dan patriotisme Institut Pendidikan Guru Malaysia peringkat kebangsaan di Bukit Mertajam, beliau menyifatkan sistem pendidikan yang mengamalkan sekolah pelbagai aliran ketika ini tidak membantu rakyat menyelami makna sebenar gagasan itu. Prof Khoo yang turut membayangkan ada pihak akan membantah cadangan itu, meminta mereka menilai semula sejauh mana sistem pendidikan sekarang boleh membantu mengukuhkan pembentukan negara bangsa.
Saranan profesor itu, yang beliau sendiri pernah lontarkan beberapa kali sebelum ini, tidak begitu mengundang reaksi sehinggalah Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin menyambutnya dengan berkata, beliau secara peribadi bersetuju dengan sekolah satu aliran tetapi memahami bahawa dari segi sejarah, sistem persekolahan negara ini mempunyai pelbagai aliran. Sehubungan itu, beliau mahu perbincangan mengenai cadangan berkenaan diteruskan bagi mendapatkan gambaran lebih menyeluruh daripada semua pihak.
Seperti dijangka, apabila isu seumpama itu disentuh oleh pemimpin kanan kerajaan, ia terus mengundang pelbagai reaksi. Seperti biasa juga, MCA, MIC dan pertubuhan pendidikan Cina dan Tamil adalah antara paling awal menyuarakan bantahan seolah-olah cadangan itu bakal menjadi kenyataan dalam tempoh setahun dua ini. Kerana itu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak kelmarin terpaksa menjelaskan bahawa kerajaan akan mengambil kira pandangan rakyat sebelum membuat keputusan melaksanakan sekolah satu aliran bagi menjaga sensitiviti kaum di negara ini.
"Kerajaan akan hanya mengubah sesuatu dasar sekiranya dipersetujui rakyat dan jika sebaliknya, dasar sedia ada akan dikekalkan. Perubahan kepada sistem satu aliran memerlukan anjakan besar dari segi dasar dan ia juga menimbulkan persoalan sama ada masyarakat negara ini bersedia untuk menafikan hak memilih jenis pendidikan," kata Perdana Menteri.
Akhir tahun lalu, apabila Ahli Parlimen Jerlun, Datuk Mukhriz Mahathir menyarankan penyatuan sistem persekolahan, beliau bukan saja dikutuk oleh pelbagai pihak, malah ada yang menuduhnya sebagai menghasut. Namun, suasana politik ketika itu berbeza, manakala Mukhriz, pula adalah seorang calon bagi kerusi Ketua Pergerakan Pemuda Umno. Walaupun niatnya ketika membuat saranan itu mungkin jujur untuk melihat satu sistem pendidikan yang mampu mengatasi masalah perpaduan kaum di negara ini, beliau masih dilihat sebagai bermain politik menjelang pemilihan Umno.
Bagaimanapun, Prof Khoo bukan ahli politik dan bukan juga seorang Melayu. Sebagai ahli sejarah dan akademik serta berjiwa Malaysia sejati, beliau mengambil peluang daripada iklim semasa politik negara dan penerimaan rakyat terhadap gagasan 1Malaysia yang dicetuskan Perdana Menteri, dengan menimbulkan semula saranan itu. Sebagai ahli sejarah, beliau bercakap berdasarkan fakta. Hakikatnya, cadangan sekolah satu aliran bukannya perkara baru, malah lebih tua usianya daripada umur Malaysia merdeka.
Laporan Jawatankuasa Barnes 1950 memperakukan agar semua sekolah yang ada di Malaya ketika itu diubah menjadi sekolah kebangsaan, dengan murid daripada pelbagai kaum diajar melalui perantaraan bahasa Melayu dan Inggeris. Cadangan itu kemudian mendapat sokongan daripada Penyata Razak 1956, yang antara lain menyebut: "Tujuan dasar pelajaran di dalam negeri ini adalah bermaksud hendak menyatukan murid-murid dari semua bangsa di dalam negara ini dengan menggunakan satu peraturan pelajaran yang meliputi semua bangsa dengan menggunakan bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar yang besar, walaupun perkara ini tidak dapat dilaksanakan serta-merta melainkan hendaklah dibuat secara beransur-ansur."
Malangnya selepas lebih setengah abad kedua-dua perakuan yang bertujuan melahirkan satu bangsa Malaysia sebenar itu dibuat, ia bukan saja belum menjadi kenyataan, malah cadangan dan perbincangan mengenainya pun sering kali mencetuskan pertelingkahan. Lebih malang lagi, bantahan terhadap cadangan itu bukannya daripada parti pembangkang tetapi oleh parti-parti komponen dalam kerajaan sendiri, yang sepatutnya menjadikan sebarang usaha ke arah penyatuan bangsa sebagai agenda utama pemimpin mereka.
Ternyata mereka lebih mengutamakan kepentingan diri dan agenda politik jangka pendek daripada matlamat mewariskan sebuah negara yang bebas perkauman kepada generasi masa depan. Walaupun ada pihak berpendapat pelaksanaan sistem satu aliran bukan faktor tunggal ke arah penyatuan bangsa Malaysia, langkah menutup terus perbincangan secara rasional dan jujur mengenainya, menjauhkan lagi rakyat daripada mencapai matlamat itu.
Justeru, apabila saranan terbaru mengenai sekolah satu aliran ini mendapat sokongan beberapa Ahli Parlimen pembangkang, ia memberi harapan baru walaupun pelaksanaannya mungkin mengambil masa panjang dan memerlukan pengubahsuaian. Gagasan 1Malaysia menjadikan saranan ke arah mewujudkan sekolah satu aliran kembali relevan dan perbincangan sihat mengenainya di pelbagai peringkat rakyat harus digalakkan.
Mengambil semangat Penyata Razak yang menyarankan supaya pelaksanaan sistem itu dilakukan secara beransur-ansur, inilah masa paling sesuai untuk memulakannya dengan perbincangan yang bebas daripada emosi dan muslihat politik. Pertubuhan bukan kerajaan, kumpulan pemikir dan institusi pengajian tinggi termasuk swasta boleh memulakan inisiatif ini kerana mereka lebih dipercayai rakyat daripada parti politik. Walaupun ada golongan yang akan terus mempolitikkan isu ini, biarlah rakyat membuat keputusan. Yang pasti, rakyat terutama generasi muda boleh menilai apa yang terbaik untuk masa depan mereka dan negara jika diberi kefahaman yang jelas mengenai baik buruk cadangan itu.
Setiap kaum di Malaysia diberi peluang pilih sistem pendidikan sendiri
Berikutan itu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak kelmarin menutup isu berkenaan apabila menyatakan bahawa dasar sekolah satu aliran hanya akan dilaksanakan apabila rakyat mahu dan bersedia menerimanya sesuai dengan semangat 1Malaysia. Ini bermakna, masyarakat belum bersedia untuk membuat perubahan itu kerana masih ada kelompok kaum yang membantah saranan ke arah itu. Kita bersetuju dengan penolakan Najib itu kerana tidak ada gunanya kerajaan mengubah dasar kepada sekolah satu aliran jika keputusan itu boleh menyebabkan perbalahan dan ketegangan dalam politik, masyarakat dan sosial. Kita tidak mahu isu ini pula menjadi kontroversi yang berupaya merenggangkan hubungan antara kaum yang sudah melalui pelbagai isu sejak kebelakangan ini. Dengan itu, ketegasan yang dibuat Najib menyerlahkan kewibawaannya untuk mengekalkan keharmonian dalam masyarakat. Ini juga selaras dengan matlamat membawa perpaduan selaras semangat 1Malaysia. Ini juga bermakna, kerajaan sekarang sentiasa mengambil kira pandangan rakyat terlebih dulu sebelum membuat sebarang keputusan bagi menjaga sensitiviti kaum di negara ini dengan memberi peluang setiap etnik berhak memilih jenis pendidikan yang mereka mahu. Mungkin mereka yang membantah itu akhirnya nanti akan menerima sistem pendidikan satu aliran meskipun kita terpaksa menunggu 10, 20 atau 30 tahun lagi apabila rakyat bersedia menerima satu bangsa Malaysia.
Wednesday, August 12, 2009
Di sebalik 52 tahun merdeka
Kematangan dan kebijaksanaan selepas meniti jubli emas pembebasan negara daripada cengkaman penjajah dua tahun lalu semakin diuji oleh satu demi satu ujian - paling getir apabila ia mengusik keharmonian penduduk berbilang kaum di negara ini.
Ujian itu juga semakin nyata. Tanpa perlu bersembunyi jauh sekali menunjukkan konsep saling menghormati, muncul suara-suara mengungkit rasa tidak puas hati perihal yang telah terpateri dan dipersetujui sebaik negara mencapai kemerdekaan.
Tidak diketahui apakah yang mendorong pihak-pihak tertentu begitu berani mengingkari amanat serta sumpah taat setia yang ditumpahkan pemimpin terdahulu sehinggakan keikhlasan Tun Sambanthan, Tun Tan Siew Sin yang diluahkan kepada Tunku Abdul Rahman terpinggir begitu sahaja.
Biar pun amanat dan sumpah setia itu dirakam dan termaktub dalam bentuk tulisan namun tiada siapa yang peduli. Tiada siapa yang mahu memberi nilai kepada persetujuan serta tolak ansur yang terkandung dalam ucapan kedua-dua pemimpin itu.
Seolah-olah semua itu tidak penting. Apa yang lebih menjadi utama dan bernilai bagi pencetus perpecahan adalah melihat kemerdekaan yang sedang dipertahankan, runtuh.
Dan apabila saat keruntuhan itu muncul mereka akan bertepuk tangan lantaran tiada lagi janji setia sehidup mati yang perlu dijaga. Tiada hati juga sensitiviti yang mesti dipelihara kerana segala-galanya akan dilangsungkan mengikut undang-undang rimba yang semestinya memihak kepada kepentingan dan agenda mereka.
Sebab itu Sultan Perak, Sultan Azlah Shah bertitah bahawa negara dalam bahaya jika undang-undang hanya diterima dan dihormati apabila menyebelahi diri atau kumpulan sendiri, dilihat amat berkait rapat dengan perkembangan sejak negara melepasi tempoh 50 tahun merdeka.
Trend tuntutan serta luahan tentang ketidaksamarataan dan ketidakadilan sering berkisar kepada isu-isu yang memihak kepada diri atau kumpulan tertentu. Sementara itu, jika undang-undang itu dengan secara jelas termaktub serta telah dipersetujui sejak puluhan tahun sememangnya untuk kaum tertentu tiba-tiba menjadi tidak sah dan enggan diterima serta dikaitkan sebagai bertentangan dengan prinsip kesamarataan sedangkan dahulu yang diperkatakan adalah kesaksamaan.
Dan apabila peringatan Sultan Azlan dikeluarkan ketika negara berada di bulan memperingati 52 tahun kemerdekaan tanah air, tentunya wujud kebimbangan yang bukan sedikit terhadap kerapuhan masyarakat pelbagai kaum di negara ini yang semakin ketara menampakkan wajahnya.
Apatah lagi ada sahaja unsur "batu api" dan pencetus semangat pelampau yang mahu menagih simpati rakyat supaya turut bangkit menentang undang-undang. Untuk berbuat demikian rakyat dihasut supaya melanggar undang-undang dan mengguna pakai undang-undang rimba semata-mata untuk menghalalkan tuntutan yang sebenarnya tidak diketahui hala tujunya.
Cuma yang dapat dipastikan - setiap tuntutan dan desakan bertujuan meruntuhkan meruntuhkan "budaya bernegara" secara sivil untuk diambil alih oleh "kaedah bernegara" yang mengamalkan budaya hukum rimba dengan yang lemah menjadi 'makanan' kepada yang kuat.
Itu yang menjadi kekhuatiran Sultan Azlan lantaran tidak mahu negara yang menaungi lebih 25 juta rakyat hilang taraf kemerdekaannya semata-mata kerana takrifan istilah kedaulatan undang-undang (rule of law) yang dahulunya hanya satu kini dipelbagaikan mengikut selera serta kepentingan pihak tertentu.
Usia 52 tahun sepatutnya menjadikan rakyat Malaysia semakin matang menilai antara yang baik dan buruk - bukannya mencari jalan untuk mencetuskan permusuhan yang kesannya boleh saja merosakkan negara. Bukan juga pada usia itu baru ada pihak tersedar bahawa negara tempat tumpah darah dan yang melindunginya daripada segala bahaya tidak memerlukan undang-undang.
Pihak-pihak inilah yang menimbulkan trend terbalik - bukan semakin lama semakin mencintai sebaliknya semakin lama semakin benci dan mahu melihat kemerdekaan negara yang subur selama 50 tahun cuba diruntuhkan satu demi satu dengan menjadikan kerencaman kaum sebagai alat propaganda.
Sedangkan sepatutnya semua pihak berusaha memelihara kemerdekaan dan mengukuhkannya dengan pelbagai cara termasuk merapatkan hubungan rakyat pelbagai kaum.
Sebab itu sambutan bulan kemerdekaan penting terutamanya untuk mengingatkan semua pihak bahawa untuk mencapai angka 52 tidak mudah - ia menuntut banyak pengorbanan dan persefahaman. Tuntutan ini yang tidak mahu dipenuhi sekarang .
Natijahnya, kemerdekaan yang kita julang selama hampir 52 tahun semakin tercalar manfaatnya. Umat pelbagai kaum di negara ini bercakaran manakala usaha menidakkan fakta yang dipersetujui di peringkat awal negara mencapai kemerdekaan semakin dipergiatkan.
Malah ada kalangan rakyat Malaysia tanpa segan silu mencerca satu demi satu pemimpin bermula dari zaman awal merdeka hingga sekarang ini seolah-olah kemakmuran yang sedang dikecapi datang dengan sendiri.
Undang-undang yang sepatutnya menjadi jitu dan pelindung rakyat daripada pelbagai onar selepas 52 tahun itu dilihat tidak lagi perlu. Undang-undang kini juga disimpulkan sebagai penyekat kebebasan dan penghalang kemerdekaan yang hakikatnya telah digunakan sepanjang tempoh 52 tahun untuk memelihara kemakmuran dan kepentingan rakyat.
Cabaran fasa kedua kemerdekaan tanah air tidak sama dengan apa yang telah dilalui 50 tahun lalu. Pendekatan bertoleransi, berlembut, bermesyuwarah yang menjadi trend barisan pemimpin terdahulu memerlukan pengubahsuaian secara berkesan.
Bermula daripada raja-raja hingga ke peringkat penghulu di kampung-kampung mesti ada elemen ketegasan untuk menguatkuasakan undang-undang.
Hanya dengan penguatkuasaan undang-undang secara tegas dan berkesan akan ada rasa hormat terhadap prinsip kedaulatan undang-undang yang merupakan tonggak keempat Rukun Negara.
Paling penting hanya dengan penguatkuasaan undang-undang, kemerdekaan yang kita semua - Melayu, Cina, India, Orang Asli dan pelbagai bangsa lagi - nikmati selama hampir 52 tahun dapat dipertahankan.
PENULIS ialah Pengarang Berita Utusan Malaysia
Pertahankan kuasa politik pribumi
Berikut ini adalah jawapannya. Saya Melayu lama. Bukan Melayu baru. Perjuangan Melayu lama setelah merdeka bukan untuk "hak asasi dan demokrasi". Ia adalah untuk memastikan kuasa utama yang memerintah bumi warisan ini, terus di tangan pribumi.
Demokrasi tidak berguna, kalau kuasa memerintah dipegang oleh warga yang asal keturunannya bukan dari dunia Melayu. Demokrasi juga tidak bermakna jika hampir seluruh kekayaan negara dibolot oleh kaum bukan pribumi.
Maka kita janganlah "mabuk hak asasi dan demokrasi" dan "taksub parti". Megah berdemonstrasi di jalanan dan jadi alat pemimpin yang enak di atas kerusi.
Ini bukan soal perkauman tetapi amalan di semua negara kecuali di Pulau Singapura. Disebabkan kesilapan percaturan politik kita, pulau milik Melayu itu diserahkan kepada bangsa dari luar Dunia Melayu.
Saya boleh terima pemerintahan rakyat Malaysia keturunan Cina dan India, sekiranya mereka betul-betul sudah menjadi bangsa Malaysia. Seperti orang Inggeris, Perancis, Itali, Jerman, Sepanyol, Yahudi dan Negro Afrika yang betul-betul jadi bangsa Amerika. Seperti orang Cina dan India di Thailand dan Indonesia. Dan mereka itu mestilah bersedia menjunjung Perlembagaan negara kita ini.
Malangnya di negara kita ini, unsur-unsur utama ke-Cinaan dan ke-Indiaan semakin bertambah kukuh berkembang. Sebaliknya ciri-ciri tamadun pribumi pula hendak dihapuskan.
Maka politik permusuhan makin meningkat dan ketenteraman awam tergugat.
Tuanku Sultan Azlan Shah memberi amaran agar tindakan "beberapa individu atau kumpulan tertentu jangan sampai membawa kepada huru-hara". Dan baginda berdoa: "Barang dijauhkan Allah, daripada bangsa menghadapi nasib malang 'menang sorak kampung tergadai', akhirnya terpaksa mengemis di bumi sendiri."
Baginda mengakui, "Raja dan takhta sebenarnya berada di atas politik dan tidak boleh turun untuk berdebat secara terbuka memberi jawapan dan menangkis tohmahan serta fitnah yang dilemparkan."
Akan tetapi, pada hari ulang tahun keputeraan ke-81, baginda terpaksa turun menyatakan titah murka apabila terbukti "Badanbadan penguatkuasa dicabar secara provokatif, masjid dan kesucian Islam rela dinodai, malah institusi raja dan takhta turut dicemar dan dihina menerusi taktik menyemai rasa benci rakyat terhadap raja."
Justeru baginda memperingatkan: "Raja pemerintah bukan daripada kalangan insan yang buta penglihatan, pekak pendengaran dan bisu pertuturan. Bahkan segala yang berlaku dalam negara adalah dalam ruang penglihatan, pendengaran dan pertuturan raja pemerintah."
Oleh yang demikian, rakyat yang taat setia kepada raja dan negara, amat mengharapkan dapat apalah kiranya Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja Melayu akan segera mengambil apa juga tindakan yang berkesan bagi menyelesaikan kemelut politik sekarang.
Seperti yang baginda sebutkan, "Raja Berperlembagaan" boleh "bertindak tertakluk kepada kuasa yang termaktub dalam Perlembagaan".
Baginda telah juga menegaskan: "bahawa raja pemerintah adalah sebahagian daripada institusi negara yang diperuntukkan dengan kuasa budi bicara oleh Perlembagaan untuk melaksanakan 'semak dan imbang' demi memelihara ketenteraman awam, kestabilan negara, kepentingan umum dan kebajikan warga terus terpelihara di samping memastikan perkara-perkara pokok dan fundamental mengenai agama Islam dan orang Melayu kekal di pertahankan".
Maka tiada seorang pun akyat yang taat setia kepada raja, Perlembagaan dan negara ini boleh mempersoalkan tindakan Duli-Duli Yang Maha Mulia menggunakan "kuasa budi bicara" itu, untuk tujuan-tujuan yang disebut di atas.
Yang menentang hanya penderhaka, pengkhianat bangsa dan negara selain kalangan orang Melayu yang mabuk politik dan sanggup melakukan apa sahaja untuk mendapat kuasa.
Ampun Tuanku. Masa sudah terlewat. Kuasa dan kebijaksanaan mestilah dipergunakan. Patik mohon permintaan ini dipertimbangkan jua. Ini bukan sembah derhaka.
Matlamat merapatkan jurang penguasaan ekonomi Cina-Bumiputera dan menghapuskan pengenalan kaum berdasarkan tempat tinggal, gagal dicapai. Bahkan sumber utama Tragedi 13 Mei ini, semakin ketara.
Jika tindakan dan program yang lebih drastik tidak dilakukan, akan wujud lebih banyak bandar dan taman perumahan Cina.
Justeru pertumbuhan bandar dan taman perumahan tidak boleh dibiarkan sesuka hati pemaju hartanah.
Jangan terlalu mengejar ekonomi, kesan buruk politik dilupakan. Ini cabaran utama untuk Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.
Lebih banyak wujud bandar seperti Kuala Lumpur, Ipoh, Penang, Petaling Jaya, Subang Jaya, Kota Damansara, Bandar Sunway, akan merombak keseimbangan kuasa politik kerana undi perkauman.
Dan ini akan menjadi bom jangka yang mencari sebab sahaja untuk meledak. Matlamat Satu Malaysia tak akan tercapai.
Perdana Menteri melancarkan pelbagai projek pembangunan, memberi bermacammacam subsidi dan bantuan kepada semua golongan rakyat. Akan tetapi saya tidak pernah mendengar sambutan daripada pemimpin-pemimpin yang mewakili pelbagai kaum dan pertubuhan rakyat. Seolah-olah segala yang diberi dan dirancangkan itu tidak pernah sampai kepada rakyat, pegawai dan kakitangan kerajaan.
Maka kerajaan perlu menukar strategi dan cara. Para menteri dan isteri mereka perlu mengurangkan bicara. Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri tidak perlu membuat ucapan dan kenyataan untuk siaran media setiap hari, sepanjang masa.
Apa kata kalau ditugaskan pegawai kerajaan, pemimpin persatuan guru, pegawai dan kakitangan kerajaan dan pelbagai pertubuhan rakyat, wakil buruh, petani dan nelayan - daripada semua kaum - naik ke pentas berpidato dan melancarkan program kerajaan dan menyampaikan bantuan untuk mereka.
Menteri jadi tuan rumah dan menyambut pemimpin rakyat ikut duduk di depan.
Saya tidak dapat mencari jawapan, mengapa ramai pegawai kerajaan bersikap "apati dan tidak apa". Ramai pula yang amat gembira memperkecil-kecilkan, malah mengejek-mengejek kerajaan tempat mereka mendapat rezeki keperluan hidup.
Mengapa orang Melayu suka sangat menghina bangsanya sendiri? Apakah mereka lupa, mereka dapat berada di tempat sekarang kerana yang berkuasa adalah bangsa kita? Maka kerajaan mestilah menukar cara.
Raja Pemerintah telah melangkah keluar dari tembok istana, menitahkan hujah politik secara terbuka, menangkis serangan, membela bangsa. Menteri pun pasti boleh menukar cara. Mengangkat rakyat ke pentas, menggantikan menteri untuk berbicara. Ular yang menyusur akar tidak akan hilang bisanya.
Bahagian kedua rencana ini akan disiarkan esok.
PENULIS ialah bekas Setiausaha Politik kepada Tun Dr. Mahathir Mohamad ketika beliau menjadi Perdana Menteri
Friday, August 7, 2009
Budaya inovasi bukan dimonopoli ilmuwan
Maka, definisi kreatif dan inovatif menjadi persoalan yang relevan dibahaskan, khususnya dalam konteks pembangunan modal insan dari pendidikan prasekolah sehinggalah pengajian tinggi. Sehubungan itu, Universiti Teknologi Malaysia (UTM) akan menganjurkan Syarahan Perdana Naib Canselor pada petang 11 Ogos nanti di Kampus Kuala Lumpur untuk menjelaskan peranan universiti dalam model ekonomi baru berteraskan kreativiti dan inovasi. Syarahan berjudul 'Universiti, Kreativiti, Inovasi' itu cuba mengemukakan gagasan baru untuk membolehkan universiti memainkan peranan lebih menyerlah dan bermakna sebagai pencetus utama kreativiti dan inovasi dalam konteks institusi dan pembabitan warga tempatan, selain memantapkan lagi peranan tradisionalnya sebagai pusat perkembangan ilmu dan pemugar tradisi intelektual. Satu daripada nilai aspirasi terkandung dalam konsep 1Malaysia ialah budaya inovasi. Dalam pengertian mudah, budaya inovasi merujuk kepada kesediaan berubah, mencuba perkara dan cara baru dalam seluruh aspek kehidupan untuk kemakmuran, kedamaian, kesenangan, kesejahteraan dan kelestarian menerusi penyelesaian kreatif. Kreativiti membabitkan pemikiran, idea dan gagasan baru. Inovasi pula menjurus kepada penambahbaikan dan penyesuaian kepada pemikiran, idea atau gagasan sedia ada sehingga memberi nilai tambah baru yang boleh diguna pakai, dimanfaatkan, dijadikan asas serta dasar lebih produktif, dan bagi produk serta perkhidmatan, dikomersialkan.
Dunia terus iktiraf Malaysia sebagai negara Islam contoh
Penubuhan pusat pengajian, institusi penyelidikan dan agensi kefahaman Islam bertaraf antarabangsa terus subur. Ia menarik kedatangan ramai cendekiawan dan tokoh ilmuwan Islam ke negara ini. Mereka melihat sendiri model yang dipraktikkan di sini dan mencari jalan bagaimana ia boleh disesuaikan di negara masing-masing. Sehubungan itu, kenyataan Datuk Seri Najib Razak kelmarin bahawa Malaysia berada pada kedudukan terbaik untuk berkongsi dengan dunia mengenai keunikannya sebagai negara Islam komprehensif bukan sekadar satu perakuan kepada pencapaian umat Islam di negara ini. Ia sebenarnya pengiktirafan kepada seluruh masyarakat berbilang kaum dan agama yang menjadikan pelbagai inisiatif menegakkan syiar Islam di negara ini sebagai sebahagian cara hidup mereka. Pembabitan dalam pelbagai produk kewangan Islam contohnya, menjadi bukti nyata bahawa ia boleh diterima pakai. Ia membuktikan kesejagatan Islam. Konsep itulah yang boleh dijadikan langkah pertama untuk memastikan Islam dapat difahami dan dihormati dengan lebih baik oleh masyarakat dunia. Kita tidak mahu dunia terus membuat tafsiran serong terhadap Islam atau mana-mana agama sekali pun seperti mengaitkannya dengan pelampau serta keganasan. Dalam konteks ini, setiap rakyat Malaysia tanpa mengira agama, perlu berusaha mempertahankan kesinambungan perkembangan syiar Islam di negara ini. Setiap kita harus berbangga dengan pencapaian itu dan menjadikannya unsur yang kukuh untuk menyatupadukan, bukannya memecahbelahkan masyarakat. Kemampuan Malaysia menegakkan syiar Islam sehingga diiktiraf sebagai negara Islam contoh oleh kuasa utama dunia seperti Amerika Syarikat itu bukan kejayaan eksklusif umat Islam di negara ini. Sebaliknya ia adalah hasil komitmen bersama setiap rakyat, seperti yang digariskan oleh gagasan 1Malaysia dan perlu terus dipertahankan.
Monday, July 20, 2009
ISA sangat relevan bagi tujuan pencegahan
Maka pada pendapat saya, bagi menjaga keselamatan, kemakmuran dan kesejahteraan negara, kata-kata hikmat yang ditinggalkan itu wajib dijadikan panduan.
Ia agar negara ini tidak berdepan dengan situasi yang berlaku di Indonesia dan Thailand iaitu contoh paling dekat dengan kita.
Akta Keselamatan Dalam Negeri atau Internal Security Act dan lebih tersohor dikenali sebagai ISA secara tidak langsung merupakan antara alat atau saluran terbaik untuk merealisasikan pesanan nenek moyang kita itu.
Dalam keadaan banyak pihak yang akhir-
akhir ini seperti terlalu mengharapkan keadaan huru-hara berlaku di negara ini, maka penggunaan ISA sangat relevan.
Malah ia menjadi alat utama untuk membendung demonstrasi jalanan dan perhimpunan haram daripada berleluasa dan memudaratkan keselamatan negara.
ISA boleh dijadikan pencegah kepada pertumbuhan bibit yang mendatangkan bencana kepada negara. Ia boleh menjadi isyarat untuk “beringat-ingat sebelum kena”. ISA boleh menjadi siren peringatan supaya berjimat-jimat sebelum habis dan semboyan untuk menyedarkan semua pihak supaya jangan sudah terhantuk baru hendak tengadah.
Walaupun ISA pada umumnya untuk menghalang dan mencegah kegiatan komunis yang telah menamatkan perjuangan bersenjatanya ekoran termeterainya perjanjian damai kerajaan Malaysia dan Parti Komunis Malaya di Hotel Lee Garden di Hatyai pada 2 Disember 1989. Namun ia tidak bermakna negara sudah bersih daripada semua ancaman.
Pada saya ada pihak yang kemaruk untuk menyaksikan keadaan huru-hara berlaku di negara ini. Namun hasrat mereka terbantut dan sukar untuk dilaksanakan kerana adanya ISA. Oleh itu, desakan demi desakan dibuat supaya ISA dimansuhkan. Ia untuk memudahkan mereka menggerak misi memusnahkan keharmonian negara.
Walaupun mungkin wujud segelintir yang ‘teraniaya’ oleh beberapa kelemahan dalam pelaksanaannya, namun akta itu tidak seharusnya dimansuhkan. Cukuplah sekadar melakukan beberapa pindaan sahaja agar tidak ada pihak yang teraniaya.
ISA atau pelaksanaan apa-apa bentuk perundangan sekalipun bukannya menjadi musuh kepada orang biasa iaitu orang yang tidak berbuat apa-apa kesalahan atau tidak ada niat melakukannya. Segala bentuk perundangan, termasuk ISA menjadi lawan kepada penjenayah dan pengacau ketenteraman awam.
Kerana itu orang kampung biasa, malah majoriti rakyat negara ini tidak rasa takut dan gerun kepada ISA. Malah ramai yang tidak tahu pun apa itu ISA, apatah lagi untuk menentang dan menyertai gerakan menghapuskan ISA.
Rakyat negara ini, terutama pihak polis sebagai pemelihara keamanan, boleh nampak individu atau golongan yang bagaimanakah yang menentang ISA ini dan mahu ia dimansuhkan.
Maka sangat tidak wajar untuk ISA dimansuhkan. Tanpa ISA, kejadian-kejadian sebagaimana yang berlaku di Indonesia dan Thailand akan turut berlaku di Malaysia nanti.
ISA hanya memerlukan pindaan jika benar-benar terdesak. Sebaik-baiknya, ia dikekalkan seperti sekarang kerana ISA bukan musuh majoriti rakyat Malaysia. Ia hanya menjadi masalah segelintir kecil rakyat. Itu pun di kalangan mereka yang jemu untuk melihat keamanan berkekalan di negara ini.
Oleh itu, kerajaan seharusnya tidak tunduk kepada desakan segelintir kecil rakyat yang mahu ISA dimansuhkan. Fikirkanlah kebaikan dan manfaat yang dicetuskan oleh pelaksanaan akta tersebut.
Tingkatkan mutu pengangkutan awam, kasihani pengguna
Tingkatkan mutu pengangkutan awam, kasihani pengguna
KENAIKAN tambang pengangkutan awam sudah termaktub. Ia diterima dengan pelbagai perasaan. Namun telah menjadi adat, kenaikan itu pasti akan berlaku. Apatah lagi kali terakhir tambang pengangkutan awam naik sekitar lima tahun lalu.
Kita ketepikan dahulu soal sama ada kenaikan itu akan membebankan pengguna atau tidak.
Persoalan utama di sini ialah bagaimana untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan pengangkutan awam seiring dengan kenaikan tambang. Sekiranya kenaikan tambang tidak dapat dielak, adakah pengguna mendapat jaminan kualiti sebagai balasan?
Adakah kenaikan tambang ini akan setara dengan tawaran untuk kualiti perkhidmatan? Rakyat atau lebih tepat, pengguna, sudah bosan dengan janji-janji untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan.
Yang diperlukan ketika ini ialah janji berkenaan dikotakan. Kita tidak lagi mahu mendengar janji-janji muluk tetapi hasilnya tetap sama. Tiada perubahan malah dalam sesetengah kes, kualiti semakin buruk.
Jika rasional kenaikan tambang dikaitkan antara lain dengan kenaikan kos penyelenggaraan, maka pengguna berharap ia akan dimanfaatkan untuk menyelenggara.
Biarlah keadaan fizikal pengangkutan awam selepas ini semakin selesa. Jangan ada lagi bas yang berjalan tersengguk-sengguk atau mati di tengah jalan. Alasannya enjin terlalu panas, masalah brek ataupun sistem pendingin hawa yang tidak berfungsi.
Pengguna juga pastinya berharap agar soal ketepatan masa lebih dititikberatkan. Ketika ini pengguna bas henti-henti, ekspres, sistem transit aliran ringan mahupun komuter sering merungut mengenai ketepatan waktu.
Dalam soal ini, sistem pengangkutan awam kita masih ketinggalan. Walaupun masalah itu dikenal pasti sejak sekian lama namun tiada langkah berkesan untuk mengatasinya.
Masalah lapuk tersebut masih terus menjadi "masalah". Ia lebih ketara pada waktu puncak iaitu pada awal pagi ketika orang ramai keluar bekerja dan ketika pulang kerja.
Setiap kali masalah ini diutarakan, akan ada janji untuk mengatasinya. Namun ia tetap di takuk lama. Yang menderita pastinya pengguna. Mereka tiada pilihan selain menggunakan pengangkutan awam.
Itu tidak lagi mengambil kira soal sistem pendingin hawa yang tidak berfungsi atau tidak mampu menampung jumlah penumpang yang ramai pada satu-satu masa.
Apabila disentuh soal mutu pengangkutan awam, rasanya tidak lengkap jika tidak disentuh soal teksi.
Sehingga kini, kualiti perkhidmatan teksi masih terus menjadi rungutan. Ia juga belum selesai walaupun isunya itu telah dibangkitkan lebih dua dekad lalu.
Soal pemandu teksi mengenakan tambang sesuka hati bukan isu baru. Begitu juga dengan kerenah pemandu yang enggan melalui kawasan-kawasan tertentu pada waktu sesak.
Masalah itu tiada kena mengena dengan kenaikan tambang. Bagi pemandu seperti itu, tambang naik atau tidak, mereka tetap sama. Tambang yang dikenakan oleh mereka bukannya berdasarkan kiraan meter.
Bagaimanapun masalah utama yang mesti diberi perhatian oleh kerajaan khususnya Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) ialah keadaan 'fizikal' pemandu.
Ramai pengguna pernah berdepan dengan pemandu yang berpenampilan kurang menyenangkan. Ada yang mengadu pernah menaiki teksi yang dipandu oleh pemandu berambut panjang yang diikat tocang. Malah ada yang bertindik telinga.
Mungkin bagi sesetengah orang keadaan itu tidak apa-apa. Namun ramai yang beranggapan ia sangat-sangat tidak menyenangkan.
Jadi, pantau-pantaulah keadaan itu, jangan biarkan pengguna terus tertekan. Biarlah kenaikan tambang setanding dengan kualiti yang ditawarkan. Biar semua berdepan dengan situasi "menang-menang".
Antara apresiasi dan poster filem
Filem adalah karya yang dalamnya teradun pelbagai seni: lukisan, lakonan, kesusasteraan dan muzik. Maka filem tidak boleh sewenang-wenang hanya diukur berdasarkan kelarisan jualan tiket dan melupakan seni menggarap dan mengadun semua cabang yang disebutkan tadi.
Kalau mengikut teori Auteur yang dicetuskan oleh pengkritik filem Andre Bazin, kesatuan cabang seni ini adalah tanggungjawab pengarah yang bertindak sebagai pengarang kepada filem yang ditanganinya. Teori yang diperhebatkan menerusi majalah filem Cashiers Du Cinema sekitar tahun 1950-an di Perancis itu tetap relevan hingga kini.
Maka untuk berlaku adil kepada filem dan orang yang menggarapnya, filem perlu “dibaca” dan tidak sekadar melihat lapisan di permukaan. Filem adalah makna yang berlapis-lapis dan kebijaksanaan pengarah faktor utama menjadi filem terbaik yakni tidak sekadar kulit tetapi isi. Untuk ‘membaca’ filem, apresiasi terhadap seni filem mesti dipertingkatkan. Media perlu turut memainkan peranan seperti yang dilakukan oleh Andre Bazin.
Dalam konteks kita di mana letaknya apresiasi filem dalam pembangunan industri hari ini? Apresiasi adalah alat untuk mempertingkatkan kefahaman khalayak terhadap filem sekali gus menjadikan mereka boleh ‘membaca’ filem. Penulisan apresiasi tentang filem membantu karyawan menyampaikan pemikiran yang dituangkan dalam karya filemnya.
Filem perlu dikupas, dianalisis atau apa saja yang membawa maksud menyelongkar pemikiran karyawan di dalam filem. Usaha ini satu keperluan, bukan sekadar menyibuk. Berkarya dalam apa bidang sekalipun adalah proses yang tidak pernah berakhir. Di sinilah sumbangan mereka yang membuat apresiasi supaya filem yang kelam dan kabur dicerahkan dengan kupasan daripada sudut yang pelbagai.
Filem mempunyai bahasa dan nahunya sendiri. Ahli teori filem Bela Balazs dalam bukunya yang cukup terkenal, Theory of the Film, dia membincangkan tentang nahu filem. Terbuktilah filem memerlukan pencerahan untuk sampai kepada khalayak biasa. Pencerahan itu adalah apresiasi oleh mereka yang mampu “membaca” filem. Mereka ini boleh dipanggil pengkritik atau apa sahaja, yang penting kerja mereka perlu diberi perhatian.
Festival filem di negara ini sudah lama memadamkan kategori pengkritik filem. Anugerah ini dimulakan dengan inisiatif Persatuan Wartawan Filem Malaysia pimpinan Mustaffa AR tahun 1986. Hayatnya hanya beberapa tahun sahaja kerana penganjur festival filem lebih berminat mewujudkan kategori poster terbaik berbanding Pengkritik Filem. Dalam lain perkataan, poster lebih besar sumbangannya daripada kerja-kerja apresiasi filem. Keadaan ini memperlihatkan apresiasi filem tidak dianggap sebagai penyumbang kepada kemajuan industri filem negara ini.
Saya tidak pasti adakah festival filem yang akan berlangsung di Kota Kinabalu Ogos depan memasukkan kembali kategori pengkritik filem atau apresiasi filem. Sebenarnya mereka yang menghasilkan apresiasi filem tidak memerlukan anugerah atau hadiah. Tetapi industri filem memerlukan apresiasi filem kalau kita berhasrat mengubah tahap apresiasi filem kalangan masyarakat. Kalau tidak, biarlah di tahap sekarang supaya penonton tidak cerewet menelan filem-filem yang buruk.