Wednesday, May 28, 2008

Berhenti kongsi subsidi dengan warga asing

ISU penduduk negara jiran turut menikmati subsidi minyak dan barangan keperluan lain seperti gula sememangnya telah lama diperkatakan.
Baik secara sah di sisi undang-undang mahu pun secara haram, penduduk di negara jiran sememangnya tidak melepaskan peluang untuk menikmati keistimewaan tersebut.
Bukan baru sekarang kita mendengar rakyat negara jiran terutama di sempadan negara membeli petrol dan diesel bersubsidi.
Begitu juga dengan kegiatan penyeludupan barangan kawalan yang disubsidi harganya oleh kerajaan seperti gula ke Indonesia dan Thailand.
Kesemuanya itu menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan rakyat Malaysia kerana keistimewaan yang sepatutnya terhad kepada penduduk di sini terpaksa dikongsi dengan orang lain.
Itu belum lagi diambil kira 'perkongsian subsidi' dengan warga asing yang menetap di negara ini baik secara sah mahu pun secara haram.
Tiada peraturan yang mensyaratkan warga asing membeli tepung, beras atau gula pada kadar yang terhad, malah mereka bebas membeli sebanyak mana yang diperlukan.
Kita sendiri lihat bagaimana kalangan warga asing menikmati kos perubatan yang murah harganya di hospital-hospital kerajaan dan klinik-klinik desa. Sedangkan secara dasarnya mereka tidak layak berbuat demikian tetapi didorong oleh sikap perikemanusiaan, maka mereka diberi kelonggaran untuk berbuat demikian.
Pendek kata dalam meneruskan kelangsungan hidup dan menikmati keistimewaan harga subsidi, rakyat Malaysia terpaksa bersaing dengan warga asing serta penduduk di negara jiran.
Ada ketikanya demi mengisi tembolok penduduk di negara jiran yang sanggup menawarkan harga lebih, kita terpaksa menanggung risiko ketiadaan bekalan seperti yang terjadi dalam kes kekurangan bekalan gula dan minyak masak.
Justeru keputusan kerajaan melarang semua stesen minyak di sempadan Thailand dan Singapura menjual petrol dan diesel kepada kenderaan asing sewajarnya dikuatkuasakan dengan cekap dan berkesan.
Kita tidak mahu larangan dikeluarkan tetapi mekanismenya tidak sempurna menyebabkan masih ada ruang untuk larangan tersebut disalahgunakan.
Lebih penting lagi penempatan anggota penguatkuasa di kawasan yang telah dikenal pasti mesti disegerakan supaya pemantauan dapat dijalankan agar larangan tersebut benar-benar dipatuhi.
Para peniaga mempunyai pelbagai strategi untuk 'menjaga hati jiran', oleh itu penyeliaan terhadap operasi pengusaha stesen minyak di sempadan Thailand dan Singapura mesti dilakukan secara bersungguh-sungguh.
Sebarang taktik untuk terus membekalkan petrol dan diesel kepada 'pelanggan setia' mereka hendaklah diselidiki selain setiap pengusaha diberi kesedaran untuk bersikap patriotik.
Setiap janji kerajaan untuk mengenakan hukuman berat kepada pengusaha stesen yang melanggar larangan tersebut hendaklah dilaksanakan agar menjadi pengajaran kepada semua pihak.

No comments: