Wednesday, May 28, 2008

Subsidi hanya untuk golongan memerlukan

APABILA kerajaan melarang semua stesen minyak di sempadan Thailand dan Singapura menjual petrol dan diesel kepada kenderaan berdaftar dari negara-negara terbabit berkuat kuasa Jumaat ini, ia perlu dilihat secara tepat dan wajar.
Kewajarannya ialah langkah sedemikian dapat memastikan minyak subsidi tidak sewenang-wenangnya dibeli oleh rakyat negara jiran yang pasti akan mengambil kesempatan daripada keistimewaan tersebut.
Barangkali dari satu sudut, ada yang berpandangan bukan satu kesalahan kepada pelancong dari negara jiran yang berkereta melancong ke negara ini untuk mengisi minyak kenderaan mereka.
Cuma, mereka hanya tidak dibenarkan datang ke negara ini dengan tangki minyak separuh kosong atau tangki 'reserve' semata-semata dan pulang semula ke negara mereka dengan 'minyak yang cukup'.
Kalau dilihat sejarah, Singapura sebenarnya sudah lama mengaplikasikan sistem dan menguatkuasakan undang-undang bagi kenderaan mereka yang ingin memasuki Malaysia.
Pihak berkuasa Singapura memastikan dengan tegas kenderaan dari negara terbabit mesti mengisi tiga perempat penuh tangki kereta apabila menyeberangi Tambak Johor dalam usaha menjaga kepentingan stesen-stesen minyak di negara mereka dan bukan kerana isu subsidi.
Ketika itu, isu kenaikan petrol belum lagi serius, tetapi kekangan pihak berkuasa negara itu menangani berpuluh ribu kenderaan mereka untuk masuk ke negara ini dengan alasan 'melancong' walaupun hanya sehari berada di seberang Tambak, berjaya menyekat 'pembelian' petrol secara besar-besaran khususnya di stesen-stesen minyak di Johor.
Bagaimanapun, dengan kenaikan harga petrol yang melambung di pasaran dunia, kini giliran Malaysia pula mengambil langkah menyekat kenderaan asing ini membeli petrol di negara ini dengan sewenang-wenangnya.
SenarioSenario itu juga menyebabkan kerajaan terpaksa memperuntukkan subsidi petrol dan diesel yang menelan belanja sebanyak RM56 bilion setahun bagi menampung dan membantu rakyat berpendapatan sederhana dan rendah yang menggunakan kenderaan.
Lantas, larangan membabitkan semua stesen minyak yang terletak dalam lingkungan 30 hingga 50 kilometer di setiap pintu masuk sempadan negara antara dua negara jiran itu untuk menjual petrol dan diesel kepada kenderaan asing akan dikuatkuasakan di bawah Akta Kawalan Bekalan 1961.
Ia akan membabitkan 200 hingga 300 pemilik stesen minyak di kawasan yang telah dikenalpasti.
Bagaimanapun, sejauh mana ketirisan dan kebocoran menjual minyak ini tidak akan berlaku tetap menjadi persoalan. Ini kerana petrol dan diesel subsidi tetap akan dijual walaupun dengan apa cara sekali pun dan tidak semestinya diisi dengan menggunakan kenderaan milik warga asing itu sahaja.
MekanismeJusteru, kerajaan perlu mencari mekanisme baru bagaimanapun kenderaan asing tidak membeli petrol dan diesel subsidi atau menentukan siapa golongan kaya di negara ini yang dicadangkan perlu membeli petrol dengan mengikut harga pasaran semasa.
Bagi kenderaan asing yang menggunakan kenderaan untuk masuk ke negara ini dengan pelbagai tujuan, sama ada untuk lawatan keluarga atau pun melancong, apakah mekanisme untuk menyekat mereka ini daripada terus membeli minyak subsidi?
Apakah wajar mereka disekat daripada membeli petrol dan diesel sepanjang berada di negara ini atau larangan itu hanya berkuat kuasa ketika mereka hendak meninggalkan negara ini.
Apa yang menjadi masalah dan agak merumitkan dalam menangani isu ini ialah apabila pemilik kenderaan asing tetap membeli petrol dan diesel apabila berada di negara ini dan secara tidak langsung, mereka terbabit tetap menikmati kemudahan yang disediakan itu.
Bagi golongan kaya di negara ini pula, ada cadangan agar mereka membayar harga petrol dan diesel mengikut pasaran semasa dan tidak layak menerima subsidi bahan api tersebut daripada kerajaan.
Justeru, kerajaan perlu mengenalpasti siapa golongan itu dan siapa pula golongan sasar yang seharusnya diberikan subsidi petrol dan diesel.
Walaupun apa pun tindakan yang akan diambil oleh kerajaan, ia perlu mengambil kira faktor sampingan lain, kesan daripada pelbagai subsidi termasuk subsidi bahan api.
Seperti kata Ketua Jabatan Ekonomi, London School of Economics and Political Science (LSE), Prof. Danny Quah, subsidi perlu dihapuskan bagi mengekang peningkatan kadar inflasi secara berterusan di negara ini.

No comments: