Wednesday, May 28, 2008

Doktor langgar etika mesti dihukum berat

MENTERI Kesihatan, Datuk Liow Tiong Lai semalam menegaskan bahawa kementeriannya memandang serius kes seorang doktor dan jururawat yang terlibat dalam kegiatan memperdagangkan bayi.
Pihaknya tidak akan teragak-agak untuk segera merujuk kes tersebut kepada Majlis Perubatan Malaysia (MMC) untuk dikenakan tindakan termasuk dibatalkan keahlian mereka.
Demi memperoleh keuntungan dan kemewahan hidup yang cepat, kita kesal dengan tindakan doktor terbabit yang sanggup mencemar profesion perubatan melakukan perbuatan itu.
Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, bidang perubatan di negara kita seringkali dicabar dengan pelbagai kes kecuaian dan pengabaian yang berlaku kepada kepada para pesakit yang mendapat rawatan di klinik dan hospital.
Ada banyak kes yang terpaksa dirujuk kepada pihak atasan dan tidak kurang pula yang terpaksa naik turun mahkamah bagi mencari titik penyelesaian.
Ditambah pula dengan kes terbaru ini yang sama sekali tidak harus berlaku kepada seorang doktor yang selama ini berpegang kepada etika kedoktoran yang ketat.
Perbuatan yang tidak bermoral dan melanggar etika ini bukan saja bertentangan sebagai seorang doktor, malah sikap kemanusiaan dalam diri doktor sebegini.
Sebelum ini ada juga laporan akhbar yang mendedahkan tentang penglibatan segelintir doktor di klinik-klinik swasta dengan penjualan ubat batuk khusus kepada para penagih ubat tersebut di beberapa bandar di Selangor.
KepercayaanApa yang berlaku ini sudah tentu menggusarkan orang ramai yang selama ini menaruh kepercayaan kepada semua doktor agar dapat memberi perkhidmatan kesihatan terbaik dalam profesion mereka.
Biarpun hanya seorang dua doktor yang terlibat, kesannya akan terpalit kepada kepada semua yang terbabit dengan bidang kedoktoran dan perubatan di negara ini.
Kita menyeru pihak bertanggungjawab terutamanya MMC agar segera mengambil tindakan kepada mana-mana doktor yang terbabit dengan kes jenayah ini.
Bukan saja sindiket menjual bayi dan ubat batuk, tetapi juga apa-apa perbuatan lain termasuk menjual ubatubatan tanpa preskripsi perubatan, agar para pengguna yang selama ini meletakkan sepenuh kepercayaan terhadap para doktor tidak lagi ragu-ragu dan gusar untuk mendapatkan rawatan daripada mereka.
Bagi para doktor pula, mereka hendaklah sanggup menghadapi apa jua risiko termasuk dibawa ke muka pengadilan kerana sengaja menidakkan kepercayaan orang ramai dengan melibatkan diri dalam apa jua perbuatan yang boleh membawa mudarat dan keselamatan masyarakat umum.
Ilmu kedoktoran yang dimiliki tidak seharusnya dirosakkan semata-mata kerana mengejar pendapatan lebih dan kemewahan hidup dengan melakukan perbuatan jenayah yang amat tidak selari dengan kerjaya mereka.
Media juga diseru agar tidak menyembunyikan kesalahan doktor dan jururawat yang terbabit dalam kes jenayah ini. Dedahkan perbuatan mereka agar diketahui orang ramai, supaya memberi peringatan kepada para doktor yang lain agar tidak mengulangi kesalahan serupa.

No comments: