Wednesday, May 28, 2008

Masyarakat perlu ubah tabiat makan

Kenaikan harga beras sehingga 50 peratus baru-baru ini amat dirasai oleh penduduk Malaysia. Apa tidaknya, ini kerana nasi adalah makanan ruji kita. Lebih memeritkan lagi ialah kenaikan harga barang keperluan lain seperti sayur-sayuran, susu tepung dan minyak masak.
Kenaikan harga barang ini turut disokong oleh peningkatan Indeks Harga Pengguna sebanyak 2.7 peratus bagi tempoh Januari hingga April 2008 berbanding tempoh yang sama tahun lalu.
Wartawan MOHD. RADZI MOHD. ZIN dan jurufoto AZLI AHAD menemu bual Setiausaha Agung Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Dr. Ma’amor Osman bagi mengupas isu ini.
MEGA: Apakah tindakan yang perlu dilakukan oleh pengguna dalam menghadapi situasi kenaikan harga barang yang berlaku sekarang?
DR. MA’AMOR: Pada asasnya, isu kenaikan harga barang, kekurangan barang keperluan dan sikap peniaga, memerlukan perubahan dari segi sikap pengguna.
Realitinya, penduduk China dan India yang dulu dikategorikan miskin kini sudah ada kemampuan membuat permintaan terhadap produk yang lebih baik.
Kedua, hal seperti pemanasan global, kekurangan kawasan pertanian dan peningkatan kos menghasilkan pertanian serta minat terhadap sektor perladangan yang semakin menurun adalah antara punca berlakunya krisis makanan hari ini.
Selain itu, sejarah negara yang dijajah selama 446 tahun berjaya mendoktrinkan yang pertanian itu kotor, tidak menguntungkan dan kita perlukan perindustrian untuk maju.
Pastinya, ini agak terkeluar daripada rangsangan Islam di mana Rasulullah SAW sangat menekankan kepentingan pertanian. Pertanian pula bukan sahaja bercucuk-tanam tetapi merangkumi binatang ternakan.
Rasulullah bersabda, “Sekiranya hari kiamat hendak terjadi, sedangkan di tangan salah seorang antara kalian ada biji kurma dan dia mampu menanamnya sebelum terjadi kiamat, maka hendaklah dia menanamnya.” (riwayat Imam Ahmad dan Imam Bukhari).
Persoalannya, adakah minda kita juga dijajah sehingga kita tidak mampu mencapai tahap pertanian sara diri sebagaimana di Amerika Syarikat (AS) dan Britain yang menyediakan subsidi besar kepada pertanian.
Untuk itu, kita perlu mengambil langkah yang realistik. Sebenarnya, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi telah memberi penekanan kepada sektor pertanian sejak mengambil alih pemerintahan negara pada Oktober 2003.
Bagaimanapun, kadar pertumbuhan pertanian ini agak lambat. Ia mungkin perlukan tempoh 10 tahun untuk melihatnya lebih signifikan. Oleh sebab itu, kini kita perlu memikirkan cara untuk mempercepatkan pertumbuhan pertanian.
Saya lebih suka mencadangkan agar subsidi beras itu diguna bagi membangunkan infrastruktur pertanian terutama padi supaya kita boleh mencapai tahap sara diri. Pada masa yang sama kita boleh mengurangkan import beras.
Kita perlu ada pelan Keselamatan Makanan Kebangsaan kerana apabila terlalu bergantung kepada import, kita akan menghadapi masalah apabila berlaku wabak atau perang. Setiap negara pengeluar makanan sudah tentu pentingkan rakyat mereka sendiri daripada mengeksport.
Sebagai pengguna, kita perlu membetulkan sikap. Apa yang diperlukan ialah karbohidrat. Dan tidak semestinya kita hanya makan nasi atau gandum untuk dapatkannya. Ia boleh diperoleh dalam bentuk lain iaitu dengan makan ubi kayu atau keledek. Bukan kita nak makan keledek ini setiap hari tetapi memadai dua atau tiga kali seminggu. Soalnya, kita perlu mendidik orang ramai dalam bab ini.
Salah satu penyebab kekurangan makanan ialah keengganan mengusahakan tanah. Dilaporkan terdapat kira-kira 280,000 hektar tanah terbiar seluruh negara. Kebanyakan tanah ini adalah kepunyaan orang Melayu atau tanah pusaka.
Menurut penemuan kajian Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) pada tahun 2006, didapati bahawa 20,000 tan sisa kumbahan dijana setiap hari yang mana 45 peratus daripadanya adalah makanan terbuang. Adakah ini bermaksud masyarakat kita suka membazir?
DR. MA’AMOR: Saya setuju dengan hasil kajian CAP ini. Kita dapat lihat pembaziran berlaku lebih-lebih lagi dalam bulan Ramadan. Ini jelas apabila kita memilih sajian bufet untuk berbuka puasa. Sikap suka membazir ini sangat sukar dibuang.
Allah berfirman, Sesungguhnya orang yang boros (suka membazir) itu adalah saudara syaitan...(al-Israk: 27)
Apabila berlaku pembaziran maka wujudlah reverse cycle. Lebihan makanan itu dibuang dalam longkang, longkang jadi tersumbat dan mendorong pembiakan makhluk perosak seperti lalat, nyamuk dan tikus yang membawa vektor penyakit.
Memanglah kalau menuding jari dalam bab pembaziran ini tidak akan selesaikan masalah. Kita perlukan kepada pendekatan pendidikan, insentif dan hukuman kepada masyarakat. Insentif diberikan kepada syarikat atau pengusaha yang mengamalkan kebersihan dan kitar semula seperti mereka diberi rating yang lebih baik berbanding saingan mereka.
Saya percaya tokoh agama boleh memainkan peranan dalam hal ini. Mereka tidak kira agama apa pun boleh mengajar penganutnya supaya berjimat-cermat. Dalam Islam memang perkara ini sudah lama diketahui cuma persoalannya bagaimana ia hendak dilaksanakan.
Di Malaysia, orang kita mati kerana terlebih makan. Apa komen Datuk?
DR. MA’AMOR: Dalam bab makan ini Allah telah memberi peringatan dalam firman-Nya: “Dan makanlah dan minumlah, dan jangan kamu melampau-lampau; sesungguhnya Allah tidak suka akan orang yang melampaui batas.” (Al-A’raf: 31).
Ada beberapa penyakit yang berkaitan dengan budaya pemakanan kita. Antaranya ialah diabetis, obesiti, hipertension dan rendah imuniti.
Sebab itu Islam menekankan kepada aspek pencegahan. Ini dijelaskan menerusi firman Allah, “... Dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke lembah kebinasaan...” (al-Baqarah: 195)
Umat Islam sepatutnya menjadi contoh dalam bab makan ini. Sebab Islam amat mementingkan pencegahan daripada kebinasaan termasuklah serangan penyakit yang diperolehi (acquired).
Penyakit oro-faecal pula adalah akibat pemakanan yang kurang bersih. Antaranya ialah cirit birit dan penularan cacing pada kanak-kanak. Pemakanan mustahak kerana ia menjamin hidup yang selesa dan bahagia.
Dalam menghadapi krisis sekarang, adakah pengguna di negara ini mempunyai ‘kuasa’ untuk menghalang cubaan menaikkan harga oleh para peruncit?
DR. MA’AMOR: Pengguna perlu memberi mesej yang betul kepada peniaga. Jika pengguna bersatu, insya-Allah kita ada ‘kuasa’ untuk menghalang perbuatan segelintir peniaga yang suka membuat untung atas kesengsaraan orang lain.
Pengguna juga perlu merancang perbelanjaan mereka. Membeli ikut keutamaan bukan ikut perasaan. Jangan mudah percaya dengan khabar angin sehingga cetuskan pembelian panik. Ini membuka peluang kepada peniaga ambil kesempatan menyorok barang dan menjualnya dengan harga yang lebih tinggi.
Pada masa yang sama, kelemahan penguatkuasaan perlu diatasi. Kita mempunyai Akta Anti Sorok dan juga Akta Perdagangan Adil yang patut dikembangkan dalam menangani masalah ini.
Pada masa yang sama, perlu dielak monopoli. Kadang-kadang kita perlukan saingan untuk mendapatkan sumber seperti gula dan beras yang pelbagai.
Sudah pasti, tugas PPIM lebih berat dalam situasi sekarang. Adakah pengguna di Malaysia kini lebih peka dengan hak mereka?
DR. MA’AMOR: PPIM sudah berusia 12 tahun. Kalau dulu pengguna ini lihat dan percaya tetapi kini bertukar kepada lihat dan terpedaya (seeing is deceiving).
Ini menyebabkan pengguna diberi gambaran salah sehingga mengambil tindakan yang tidak bijak.
Apa yang jelas, penyertaan pengguna masih jauh daripada jangkaan aktivis pengguna. PPIM yang ditubuhkan atas dasar Islam, turut menekankan kepada tanggungjawab pengguna. Sebabnya, ramai yang suka salahkan orang lain tetapi apabila kita ajak mereka sama-sama bertanggungjawab mereka mengelak.
Saya menyeru masyarakat pengguna di negara kita agar bersatu. Kalau tidak bersatu memang nampaknya kita tidak berkesan. Saya menjangka lagi lima tahun kita dapat kesan yang lebih efektif.

No comments: