Tuesday, May 13, 2008

Kenakan hukuman berat peniaga ingkar

PENGERUSI Persatuan Pengilang Beras Cina/Melayu Kedah, Datuk Chew Giok Kun berkata, pihaknya percaya di sebalik kes kekurangan beras ST15 yang agak kritikal dalam negara sekarang, telah berlaku perbuatan menyorok bekalan makanan asasi tersebut.

Selain itu, menurut beliau, ada pihak yang menghasilkan beras super special tempatan lima peratus beras hancur (SST5) yang harganya lebih mahal.

Kejadian inilah juga yang berlaku apabila ramai pengguna yang merungut tentang kekurangan bekalan gula dan tepung di pasaran tempatan pada tahun lalu.

Antaranya wujud keadaan di mana para pembekal dengan sengaja menyembunyikan bekalan barangan dengan memberi isyarat bahawa bekalan barangan tidak mencukupi, maka harga barangan tersebut akan naik dengan sendirinya.

Ada ketikanya terdapatnya 'komplot' antara pengeluar dan pembekal untuk menyimpan beras sendiri bagi mencorakkan suasana yang boleh memaksa kenaikan harga barangan keperluan di pasaran.

Komplot kerjasama sebegini lebih berjaya dilakukan jika hanya ada beberapa pengeluar atau pembekal dalam pasaran. Oleh itu, besar kemungkinan kenaikan harga barang dan perkhidmatan disebabkan komplot ini yang bertujuan mengeksploitasi pengguna, kerana objektif utamanya ialah meraih keuntungan maksimum.

Kita menyambut baik Langkah Bernas dan Persatuan Pengilang Beras Cina/Melayu Kedah/Perlis yang telah bersetuju untuk membuat penghantaran terus beras super tempatan 15 peratus beras hancur (ST15) kepada para peruncit tanpa melalui pemborong bagi memastikan bekalan lebih cepat tiba untuk pengguna.

Langkah tersebut juga akan dapat mengelak beras dipalsukan grednya kepada yang lebih mahal oleh pengusaha yang tidak bertanggungjawab yang mahu mengaut keuntungan mudah.

Walaupun ia merupakan langkah jangka pendek, namun sekurang-kurangnya ia dapat menjamin bekalan tersedia di pasaran, dan memudahkan para pengguna khususnya yang berpendapatan rendah untuk memperoleh bekalan.

Sepatutnya, dalam membendung kekurangan beras dan senario kenaikan mendadak harga beras ini, semua pihak harus bergandingan dengan pihak kerajaan bagi menanganinya.

Amat tidak wajar jika terdapat pihak pemborong umpamanya yang secara sengaja mengambil kesempatan untuk menyorok bekalan semata-mata inginkan keuntungan sekelip mata.

Antara alasan pemborong dan peniaga kedai runcit ialah kononnya pengilang menaikkan harga sehingga mereka tiada pilihan lain kecuali menjual pada harga lebih tinggi kepada peruncit.

Bukan saja beras, pemantauan terhadap 255 jenis barang pengguna perlu dibuat secara berterusan dan menyeluruh bukan saja ke atas peruncit malah pengilang dan pemborong yang boleh menipu dengan cara halus.

Ketegasan pasukan penguat kuasa bukan sahaja untuk memantau perbuatan menyorok dan menaikkan harga barang bagi memastikan para pemborong degil ini dikenakan hukuman yang setimpal supaya mereka serik.

Nama-nama pemborong dan pembekal yang ingkar juga mesti terus dipamerkan kepada khalayak umum supaya timbul rasa malu dan takut untuk mengulangi kesilapan yang sama di masa depan.

Jika kejadian menyorok beras ini benar-benar berlaku, maka golongan yang terlibat ini telah menganggap tanggungjawab sosial bukan lagi objektif mereka.

Paling teruk dan amat malang lagi adalah golongan ini tidak memiliki nilai-nilai kemanusiaan sejati.

Dari sudut Islam, mereka daripada golongan ini tidak mempunyai sifat qanaah, iaitu berpada-pada dengan apa yang diperoleh.

Trend menyorok bekalan keperluan utama pengguna dan menaikkan harga sesuka hati ini jelas menunjukkan bahawa para peniaga tidak pernah takut jauh sekali serik untuk mengulangi jenayah kecil yang mereka lakukan itu.

Di samping mengharapkan ketegasan pihak berkuasa, kita sebagai pengguna juga perlu lebih bijak memainkan peranan untuk 'mengajar' pihak yang tidak bertanggungjawab tersebut.

No comments: