Tuesday, May 6, 2008

Ubah sikap tangani isu bekalan, harga makanan

JUMAAT lalu kerajaan telah meluluskan peruntukan sebanyak RM2.5 bilion untuk memastikan bekalan makanan negara terjamin.
Peruntukan di bawah Dasar Jaminan Bekalan Makanan Negara itu termasuk bagi meningkatkan stok beras negara.
Kerajaan juga akan melaksanakan tujuh langkah jangka pendek dan sederhana sehingga tahun 2010 di tanah-tanah pertanian seluruh negara bagi menjamin bekalan makanan negara mencukupi.
Ia termasuk pemberian insentif dan subsidi kepada para petani bagi meningkatkan pengeluaran padi sekali gus mengurangkan penggantungan negara terhadap beras import.
Matlamat kerajaan jelas iaitu mahu rakyat Malaysia memenuhi keperluan sendiri supaya jika berlaku ketidaktentuan bekalan dan harga di pasaran dunia, kesannya tidak begitu dirasakan.
Namun kesungguhan kerajaan itu tidak akan ke mana jika rakyat enggan mengubah diri serta sikap supaya lebih bertanggungjawab menangani isu kenaikan harga dan kekurangan bekalan makanan.
Tiada gunanya kerajaan meluluskan peruntukan berbilion ringgit tetapi rakyat masih berpeluk tubuh menunggu rezeki turun dari langit.
Tanah-tanah yang berpotensi untuk kegiatan pertanian dibiarkan tanpa tanaman manakala kawasan lapang tidak dimanfaatkan untuk aktiviti sara diri.
Maka wujudlah trend 'membeli segala-galanya' hatta sebatang serai sekalipun sedangkan menanam pokok serai untuk kegunaan sendiri bukannya memerlukan tanah yang luas.
Apabila segala-gala perlu dibeli akan timbul pula rungutan tentang kenaikan kos sara hidup terutama di bandar-bandar besar. Sedangkan kegelisahan itu boleh diredakan jika setiap rakyat mengusahakan tanaman secara kecil-kecilan.
Sebab itu apabila Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Mustapa Mohamed mengumumkan pelaksanaan Program Bumi Hijau, semua rakyat mesti mengambil bahagian menjayakannya.
Sudah tiba masanya pengguna di negara ini memberi perhatian kepada program tersebut yang menggalakkan penduduk bercucuk tanam, menternak ayam dan membela ikan di kawasan bandar dan desa.
Peruntukan sebanyak RM20 juta untuk program tersebut mesti dimanfaatkan sepenuhnya supaya kelak pengguna negara ini dapat mengurangkan beban kos hidup yang semakin tinggi.
Hakikatnya tiada alasan untuk rakyat di negara ini untuk tidak mengusahakan tanah-tanah terbiar baik untuk aktiviti sara diri mahupun projek pertanian berskala besar.
Segala kemudahan, subsidi dan pinjaman telah disediakan dengan kerenah birokrasi yang semakin minimum. Selain itu, setiap rakyat juga mesti mengubah cara hidup dengan berbelanja mengikut kemampuan dan berjimat ketika dunia mengalami kekurangan bekalan makanan sekarang.
Biarpun usaha-usaha seumpama itu nampak kecil tetapi kesan jangka panjangnya sangat besar ke arah membentuk masyarakat pengguna yang berdikari dan berdaya saing.

No comments: