Tuesday, May 6, 2008

Destinasi produk halal dunia

JIKA mengikut sasaran kerajaan, negara sebenarnya masih berbaki kira-kira dua tahun lagi untuk mencapai hasrat sebagai sebuah negara Hab Halal Dunia iaitu pada 2010.
Namun tidak keterlaluan jika dikatakan negara sebenarnya sudah pun berjaya menjadi salah satu destinasi eksport dan import terpenting produk halal di pasaran antarabangsa.
Keyakinan itu adalah bersandarkan kepada kejayaan negara menarik minat pelabur dan syarikat asing untuk mendalami industri perdagangan halal di negara ini.
Platform itu pula pastinya paling menyerlah menerusi penganjuran Pameran Halal Antarabangsa Malaysia (Mihas), yang merupakan pameran produk halal terbesar di dunia.
Mula dianjurkan pada 2004, acara tahunan Mihas ini merupakan medan kepada seluruh penggiat industri halal berhimpun untuk membina jaringan perdagangan antarabangsa dalam memasarkan produk-produk halal ke seluruh dunia.
Ia tidak hanya membina peluang kerjasama perniagaan produk-produk halal berasaskan makanan semata-mata, tetapi turut diperluaskan kepada prospek kepenggunaan berteraskan cara hidup Islam.
MempromosiProduk-produk bukan berasaskan makanan itu termasuk perkhidmatan awam, perbankan dan pelaburan, pemprosesan dan banyak lagi.
Memasuki tahun penganjuran buat kali yang kelima tahun ini, Mihas 2008 akan berlangsung bermula esok hingga 11 Mei ini bertempat di Pusat Pameran dan Konvensyen Matrade, Kuala Lumpur.
Ia dianjurkan oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi dan Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) sebagai satu langkah mempromosi negara sebagai negara hab halal utama di dunia.
Mihas 2008 bakal disertai oleh hampir 500 syarikat dengan lebih 300 daripadanya adalah syarikat tempatan manakala selebihnya dari luar negara yang akan mengisi 600 petak pameran.
Selain pameran, Mihas 2008 seperti penganjuran sebelum ini juga akan dipenuhi dengan beberapa sesi dialog perdagangan dan seminar membabitkan beberapa tokoh penting di dalam industri.
Turut diadakan ialah Forum Halal Dunia 2008 membariskan pemimpin-pemimpin utama negara yang akan membincangkan pelbagai isu berkaitan industri halal antaranya cabaran dan pembangunan sektor ini di kalangan syarikat multinasional merentasi negara-negara Islam dan bukan Islam.
Mihas 2008 juga bakal disertai oleh lebih 20 negara luar antaranya Australia, Afrika Selatan, Thailand, United Kingdom dan Amerika Syarikat.
Lebih menarik, Mihas 2008 juga buat pertama kali akan menyaksikan penyertaan tiga negara baru iaitu Bosnia, Ukraine dan Serbia manakala China pula bakal menghantar delegasi terbanyak iaitu dari 100 syarikat.
Tidak hanya sekadar sebuah pameran perdagangan, Mihas seperti kata Pengarah Produk dan Perkhidmatan Matrade, Wan Norma Wan Daud, mempunyai misi yang lebih besar iaitu untuk menarik pembeli tempatan dan asing seterusnya menghasilkan jualan yang lebih besar.
Ia sekali gus bertujuan mencapai sasaran untuk meningkatkan jumlah jualan sehingga 30 peratus daripada RM260 juta jualan sebenar dan jualan berpotensi yang berjaya dikutip pada penganjuran tahun lalu.
Untuk itu kata beliau, Matrade pada Mihas 2008 turut meningkatkan bilangan pembeli yang dijemput menerusi misi belian kepada 500 syarikat berbanding hanya 260 syarikat dari 26 buah negara tahun lalu.
Pentingnya penganjuran sebuah perdagangan halal ini melihat kepada kuasa kepenggunaan di kalangan umat Islam di seluruh dunia yang kini berjumlah kira-kira 1.8 bilion penduduk.
Daripada jumlah itu, lebih 60 peratus umat Islam adalah penduduk Asia sekali gus menjadikan penganjuran Mihas di negara ini sebagai satu medan terbaik kepada negara rantau ini meningkatkan jaringan perdagangan berteraskan produk halal.
Ia juga secara tidak langsung membuka peluang yang sangat luas kepada pengusaha produk halal terutamanya syarikat-syarikat tempatan mencari kerjasama perniagaan antarabangsa untuk memasarkan produk halal mereka kepada pengguna yang lebih spesifik.
Apatah lagi, Mihas kali ini dijangka dihadiri oleh lebih daripada 35,000 pengunjung dengan kehadiran delegasi daripada kira-kira 64 buah negara di seluruh dunia.
Sesuatu yang sangat membanggakan, Mihas juga menjadi medan kepada negara untuk mempromosikan persijilan halal negara sekali gus berkongsi kepakaran dan kelebihan itu dengan negara-negara lain.
Malaysia boleh dikatakan antara negara terkehadapan dalam penggunaan persijilan halal di dunia malah, persijilan halal negara turut diguna pakai dan diiktiraf oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).
Destinasi terbaikPersijilan halal Malaysia iaitu MS 1500:2004 dilancarkan pada 2005 dan merupakan standard pertama seumpamanya di dunia dan dengan status itu, negara menjadi destinasi pilihan perdagangan produk halal.
Pentingnya persijilan halal ini diterima dan diperluaskan di kalangan negara-negara lain adalah bagi memudahkan Malaysia membina jaringan perniagaan dengan lebih meluas di peringkat antarabangsa.
Ia juga bertujuan memastikan status halal produk-produk yang diperdagangkan disahkan dengan lebih jelas oleh negara pengeluar sebelum boleh dijual di negara ini dan juga sebaliknya.
Dalam konteks persijilan halal itu juga, Malaysia memainkan peranan yang sangat penting sebagai sebuah negara yang pernah mengetuai Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) apabila persijilan halal negara kini diterima pakai dan digunakan di semua negara anggota.
Dengan sasaran menjadikan persijilan halal Malaysia itu sebagai penanda aras kepada produk halal di dunia, ia secara tidak langsung turut mempromosikan produk-produk negara OIC yang lain.
Mengecilkan skop manfaat penganjuran Mihas 2008 kepada syarikat tempatan, peluang ini seharusnya direbut oleh pengusaha bukan Melayu terutamanya, untuk memahami aspek dan keperluan dalam memenuhi kehendak pasaran produk halal di negara ini.
Ia adalah sesuatu yang wajar melihat kepada kuasa membeli yang lebih besar di kalangan orang Melayu dan beragama Islam di negara ini sedangkan dalam masa yang sama, kebanyakan produk sama ada berasaskan makanan atau perkhidmatan lebih banyak ditawarkan oleh pengusaha bukan Melayu.
DiterimaJusteru bukanlah sesuatu yang mengejutkan apabila statistik yang dipetik daripada Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) menunjukkan bahawa majoriti permohonan sijil pengesahan dan logo halal diterima daripada usahawan berbangsa lain.
Malah, pernah dilaporkan beberapa tahun lalu bahawa permohonan sijil pengesahan dan logo halal membabitkan pengusaha bukan Melayu mencecah sehingga 80 peratus.
Daripada jumlah itu, jelaslah bahawa pengusaha bukan Melayu mendominasi sektor produk halal di negara ini dan kepentingan dalam memastikan produk mereka itu sah digunakan oleh umat Islam di negara ini menjadi aspek yang paling utama.
Ia bagi mengelakkan timbulnya pelbagai keraguan dan polemik seperti yang berlaku sebelum ini apabila terdapat beberapa laporan mengenai produk berasaskan makanan terutamanya dikatakan tidak melalui proses penyediaan yang halal.
Justeru, kedatangan Mihas 2008 sewajarnya digunakan sebaik mungkin bagi pengusaha bukan Melayu tidak hanya untuk memahami sektor produk halal untuk keperluan penduduk Islam di negara ini, malah juga mencari peluang membina jaringan perdagangan di negara-negara lain terutamanya negara Islam.
Bagi pengusaha Melayu pula, Mihas 2008 juga sewajarnya memberi peluang yang sama malah mungkin jaminan perdagangan yang lebih baik di pasaran antarabangsa dengan kemampuan negara menghampiri status negara hab halal utama di dunia.

No comments: