Tuesday, September 30, 2008

Dilema peniaga Melayu...

Peniaga Melayu tumbuh bagaikan cendawan pada musim perayaan hari raya tahun ini. Bertambahnya peniaga Melayu di dunia perniagaan merupakan satu petanda yang positif kepada perkembangan dan pembangunan ekonomi masyarakat Melayu.

Malahan Nabi Muhammad SAW telah bersabda iaitu 9/10 daripada rezeki Allah SWT letaknya di dalam perniagaan. Semoga perkembangan seperti ini berterusan sehingga ekonomi masyarakat Melayu mencapai ke tahap yang seimbang dengan kaum lain di negara ini.

Dalam keghairahan dan semangat berjinak-jinak merebut peluang dalam perniagaan, saya merasa amat bimbang sekiranya mereka tidak dapat menangani kesan kegawatan ekonomi melanda dunia, yang turut memberi kesan sampingan kepada perniagaan mereka.

Kesan kegawatan ekonomi ini merangsang pembeli untuk memilih barangan pada harga yang termurah tanpa memikirkan soal kualiti.

Baru-baru ini saya berada di Kuala Terengganu dan dapat merasakan bagaimana keperitan yang menimpa peniaga-peniaga Melayu di bazar yang disediakan oleh Majlis Bandaraya Kuala Terengganu.

Majoriti peniaga Melayu merasa tertekan kerana kuih-muih dan pakaian yang dijual tidak laris kerana rakyat lebih suka mengunjungi pasar raya besar yang menawarkan harga kuih buatan kilang yang jauh lebih rendah jika dibandingkan dengan kualiti kuih buatan surirumah yang dijual oleh pe- niaga Melayu di bazar.

Dalam konteks ini pasar raya berkenaan telah menjalankan tanggungjawabnya menyediakan alternatif kepada rakyat dengan menawarkan harga yang murah kepada pembeli.
Di sebaliknya pula, peniaga-peniaga Melayu terasa perniagaan mereka kian terancam jika kewujudan seperti pasar raya besar terus tumbuh seperti cendawan di Kuala Te- rengganu.

Oleh itu disarankan, pihak Kementerian Pembangunan Usahawan dan Kemajuan Koperasi dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna membuat satu dasar yang baru supaya peniaga Melayu yang baru mulakan perniagaan kecil-kecilan terus maju tanpa digugat dengan kehadiran pasar raya besar terutama di bandar-bandar besar.

Keputusan yang bakal dibuat harus juga memikirkan masalah pembeli yang mahukan harga barangan yang murah.

Mereka mesti membuat satu pelan tindakan 'menang-menang' di mana peniaga kecil-kecilan dan pemborong seperti pasar raya mencapai kesepakatan supaya kesan akhirnya akan memberi manfaat kepada rakyat.

Sementara kita tunggu keputusan atau cadangan daripada pihak tertentu, nasihat saya kepada pembeli Melayu di Kuala Terengganu khasnya, marilah kita memperkasa dan membantu peniaga Melayu kecil-kecilan di bazar dengan membeli barangan mereka.

Formula yang dicadangkan, belilah lima balang kuih raya buatan kilang di pasar raya besar dan satu balang kuih di bazar. Dengan cara ini kita dapat membantu ekonomi bangsa kita dan pada masa yang serupa membantu peniaga Melayu kecil-kecilan di bazar.

No comments: