Wednesday, September 24, 2008

Media jangan terlalu beralah

SERINGKALI apabila sesuatu kenyataan dibuat oleh individu tertentu, termasuk oleh tokoh-tokoh politik kemudiannya didapati menjejaskan imej dan prestasi individu berkenaan, maka media akan dipersalahkan.

Terbaru kes Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok yang juga anggota Exco Kerajaan Selangor berhubung dakwaannya tentang makanan yang disediakan semasa ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) mungkin sama seperti makanan anjing.

Teresa menuduh akhbar Utusan Malaysia memutar-belitkan kenyataannya. Terpulang kepada umum untuk membuat penghakiman sama ada beliau yang betul atau akhbar Utusan Malaysia memutar belit kenyataan Teresa.

Ini kerana kebanyakan rakyat Malaysia pasti turut mendengar rakaman kenyataan Teresa di kaca televisyen sama ada ketika beliau baru dibebaskan dan semasa membuat penafian.

Laporan bertulis mungkin boleh dipinda atau ditokok tambah bergantung kepada keupayaan kefahaman dan penyusunan ayat oleh wartawan yang menulis, tetapi jika ia dirakam dan dipertontonkan kepada umum, tentu sukar juga untuk mempertikaikan kesahihan laporan tersebut.

Sebagai seorang yang pernah menjadi pengamal media sejak 1973 lagi, saya berpendapat media massa di negara ini terlalu berlembut dan sangat mengalah dalam menghadapi tudingan-tudingan individu dan tokoh yang sering menjadikan media sebagai mangsa untuk menyelamatkan diri apabila imej, prestasi dan reputasi mereka rosak.

Disebabkan sikap berlembut dan mengalah, media arus perdana sering dilihat oleh pihak pembangkang khususnya sebagai tidak jujur dan tidak bertanggungjawab.

Saya sendiri pernah lebih dari sepuluh kali mendengar pemimpin pembangkang yang berserban, berjubah dan berjanggut dengan angkuh berkata, laporan suratkhabar tidak boleh dipercayai, semuanya bohong dan tidak betul kecuali keputusan empat nombor ekor dan TOTO.

Namun saya percaya barisan kepimpinan parti politik baik pembangkang atau pemerintah patut bersyukur kerana tahap kesabaran petugas media di negara ini cukup tinggi.

Mereka jarang bertindak balas terhadap individu dan tokoh yang menghina dan menuding kesalahan terhadap media.

Walhal katakanlah pihak media bertindak balas, umpamanya tidak melaporkan apa yang dicakap serta segala aktiviti Teresa sebagai ahli Parlimen dan anggota exco Selangor selama setahun, pasti dengan sendirinya umum, termasuk para pengundi di kawasan yang diwakili akan mula terlupa namanya.

Natijahnya kalau peranan media tidak penting, pihak pembangkang tidak akan membuat desakan demi desakan supaya mereka juga diberi permit akhbar dan juga kebenaran mengelolakan stesen televisyen dan radio.

Oleh itu sudah sampai masanya untuk media massa, terutama akhbar arus perdana supaya tidak lagi memurahkan halaman yang mahal untuk memuatkan laporan tentang mana-mana individu atau tokoh yang menuduh media putarbelit kenyataan mereka.

Pada pendapat saya, petugas-petugas semua media di negara mesti bersatu demi kemurnian imej, pretasi, reputasi dan profesionalisme dunia media tidak tercalar dan tercemar oleh sikap terlalu berlembut dan suka mengalah.

Petugas media tidak kira dari media cetak atau elektronik mesti bersatu dan menganggap masing-masing adalah satu badan, bila paha kanan dicubit paha kiri pun akan terasa sakitnya.

Kalau Hitler jauh lebih takut berperang dengan sebuah akhbar berbanding berdepan dengan satu division tentera, bermakna kuasa media cukup kuat dan berpengaruh. Mengapa media di negara ini mesti takut dan tunduk hanya kepada seorang ahli Parlimen.

Untuk mengelak daripada terus menjadi mangsa, media mesti menunjukkan belang, antaranya ialah dengan memulau mana-mana tokoh yang cuba bermain api dengan media.

No comments: