Sunday, September 21, 2008

Kedamaian tidak boleh dipaksa dari luar


Dilaporkan oleh akhbar-akhbar Malaysia beberapa waktu dahulu ialah cadangan membina jambatan antara Melaka dan Sumatera Timur. Tetapi oleh kerana pembinaannya merintangi Selat Melaka dianggarkan menelan belanja yang begitu besar sekali, maka tidak ada pihak menyahut cadangan tersebut.
Di samping itu di kalangan negara-negara ASEAN berlaku juga pembinaan “jambatan” lain, antaranya ialah:

- Rancangan Pembangunan Tiga Segi antara Indonesia-Malaysia-Singapura (1989) setelah cadangan dikemukakan oleh Goh Chok Tong, ketika itu Timbalan Perdana Menteri, Singapura. Tumpuan ditujukan kepada Wilayah Riau (Indonesia), selatan Negeri Johor dan Singapura seluruhnya. Ia diberi nama SIJORI.

- Rancangan pembangunan tiga segi antara Indonesia Malaysia-Thailand (1993), iaitu yang meliputi Wilayah Aceh, utara Malaysia dan Selatan Thailand.

- Rancangan Pembangunan antara Brunei Darussalam-Indonesia-Malaysia-Filipina (1994), iaitu melibatkan Brunei, Sabah, Sarawak, Labuan (Malaysia), Sulawesi Utara, Sulawesi Selatan, Maluku, Kalimantan, Sulawesi Tengah, Tenggara Sulawesi dan Irian Jaya (Indonesia) dan Pulau Mindanao, Wilayah Palawan (Filipina).

Hal ini disentuh dalam buku berjudul ASEAN Towards 2020 terbitan ISIS. Ertinya juga bukan Malaysia saja menuju matlamat Wawasan 2020. Turut menulis ialah Profesor Shaharil Talib dari Universiti Malaya, yang mengingatkan antara lainnya bahawa integrasi negara-negara ASEAN juga melibatkan jurusan kebudayaan, pelajaran, sukan, komunikasi, kewangan dan “lain-lain jabatan antara manusia.”

Lalu beliau menyebut tentang “Rumah Bichara” suatu institusi yang wujud pada zaman lampau untuk pelbagai kaum yang mendiami pulau-pulau yang berselerak jauh antara satu sama lain. Beliau mengulangi: “Adalah perlu dewasa ini memulihkan semangat rumah bicara itu di kalangan majlis-majlis bandaran.”

Profesor Shaharil juga menyebut mengenai bangsa Melayu dulu yang berucap dalam satu bahasa dalam urusan perdagangan. Bangsa Melayu merebak di gugusan kepulauan yang jauh, termasuk Minangkabau di Sumatera, Melayu di Selat Melaka, Jawa dan Sunda di Pulau Jawa, Makasar dan Bugis di Pulau Sulawesi, Tausug dan Tagalog di kepulauan Mindanao dan Luzon di Filipina.

Turut menulis ialah Nguyen Quang Tau dari Vietnam yang menyentuh peranan rakyat jelata: “Rakyat adalah pelaku sejarah, rakyat adalah akar umbi segalanya. Hakikat ini diakui sepanjang sejarah pelbagai negara dan bangsa dalam arus sejarah manusia adanya.”

Menurutnya lagi, jika dasar-dasar politik dan dasar-dasar pelbagai kerajaan boleh memenuhi kepentingan-kepentingan, aspirasi dan keperluan rakyat, maka rakyat akan menerima dan menjayakannya. Juga disebut mengenai ASEAN mempunyai penduduk sejumlah 500 juta, kaya dengan pelbagai hasil bumi.

Namun, tegasnya lagi, usaha untuk menyatukan rakyat negara-negara mestilah menginsafi perbezaan-perbezaan dan persamaan-persamaan mereka untuk mencapai persetujuan.

Juga menulis ialah Allahyarham Dr. Noordin Sopiee, dulu Pengerusi ISIS yang menyatakan harapan bahawa menjelang 2020, semoga wujud Komonwel ASEAN berdasarkan kemakmuran bersama. Matlamat pertama dan paling penting ialah kedamaian di setiap negeri kerana ia tidak boleh dipaksa dari luar. Tidak ada negara ASEAN akan benar-benar selamat kecuali ia dalam buaian kedamaian dan kerjasama serantau.

Menulis mengenai pelajaran-pelajaran dan kekhilafan masa lampau ialah Tun Thanat Khomon dari Thailand. Beliau menyebut mengenai “serangan Soros” ke atas mata wang negara-negara ASEAN, iaitu tindakan menghukum mereka kerana tidak mematuhi perintah Barat, khususnya Amerika, supaya tidak menerima keahlian Myanmar. Menurutnya, kelahiran ASEAN ialah kerana sokongan aktif dari Malaysia. Ia bermula dengan penubuhan ASA (Association of Southeast Asia) sebelumnya.

Dalam keadaan sekarang, ASEAN kelihatan sebagai kumpulan serantau yang berjaya sekali dalam dunia, selain Kesatuan Eropah. Ia lahir pada tahun 1967 dan Kongres Pertama ASEAN diadakan pada tahun 1992 di Kuala Lumpur bagi menyambut ulang tahunnya yang ke-25.
Dalam kenangan ialah lahirnya ASEAN dari “debu konfrontasi” seperti pernah diingatkan.

No comments: