Monday, September 15, 2008

Pandangan & Pendapat : Sains, Matematik dalam bahasa Inggeris perlu dinilai semula

DESAKAN 38 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) supaya kerajaan melaksanakan semula pengajaran subjek Sains dan Matematik serta subjek lain dalam bahasa Melayu kecuali bagi subjek bahasa pilihan perlu diberi perhatian serius.

Ini berikutan kegagalan 146,000 murid sekolah negara ini memahami aspek asas subjek Sains dan Matematik yang diajar menerusi sistem Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).

Malah, laporan keputusan peperiksaan serta kajian oleh beberapa pihak mendapati 30 peratus murid gagal memahami langsung subjek Sains dan Matematik yang diajar menerusi sistem PPSMI. Tahun lalu saja, 146,000 atau 30 peratus murid yang mengambil peperiksaan awam menjadi mangsa PPSMI apabila mencatat gred D dan E bagi subjek Sains dan Matematik.

Kebanyakannya gagal memahami aspek paling asas subjek berkenaan dan ini menjadi beban kepada mereka sehingga ke sekolah menegah. Sebelum ini, beberapa pihak turut menggesa kerajaan mengembalikan semula penggunaan bahasa Melayu bagi menggantikan PPSMI, yang dilaksanakan sejak 2003, jika ia gagal mencapai matlamat.

Kita percaya masalah ini, jika dibiarkan berterusan akan turut menyebabkan jurang lebih ketara antara masyarakat bandar dengan luar bandar. Malah, semakan audit terhadap Laporan Kajian Penilaian Pelaksanaan Program PPSMI mendapati penguasaan bahasa Inggeris majoriti guru Sains dan Matematik di sekolah rendah dan menengah masih rendah.

Kajian yang dibuat oleh Kementerian Pelajaran pada tahun lalu itu bertujuan mengumpul maklumat mengenai status kesediaan guru dan pelajar bagi program PPSMI. Kerana itu, kerajaan perlu menimbang mengembalikan semula pengajaran dan pembelajaran subjek Sains dan Matematik menggunakan bahasa Melayu bagi memartabatkan serta memperkasakannya sebagai bahasa dunia.

Penggunaan bahasa Inggeris gagal menunjukkan kejayaan, sebaliknya merugikan orang Melayu. Malah, hasil kajian sekumpulan pendidik sebelum ini mendapati 87.7 peratus murid Melayu tidak dapat menguasai bahasa Inggeris. Sudah banyak negara berusaha mendaulatkan bahasa asing, tetapi akhirnya gagal dengan bangsa yang diciplaknya.

Contohnya, negara Afrika yang menggunakan bahasa asing sebagai bahasa pengantar di sekolah, tidak juga mencapai kemajuan besar.

Sebaliknya, negara yang mendaulatkan bahasa sendiri termasuk Jepun, Korea, Perancis, China dan Jerman, maju dalam pelbagai bidang termasuk sains dan matematik.

Kalau kita mahir dalam bahasa Jerman, kita kena ambil kursus bahasa berkenaan dan konsepnya sama dengan PPSMI iaitu kita perlu belajar bahasa Inggeris itu sendiri, tetapi bukan menerusi Sains atau Matematik.

No comments: