Wednesday, September 10, 2008

Kembalikan Ramadan sebagai bulan kemenangan

ramadan adalah bulan di mana al-Quran diturunkan dari Lauhul Mahfuz ke Baytul Izza. Ia adalah bulan di mana terdapat satu malam; Lailatul Qadar iaitu malam yang terbaik di antara seribu bulan pada yang menyaksikan keagungan-Nya. Ia juga bulan di mana Allah SWT memerintahkan umat Islam berpuasa, mengikat syaitan-syaitan, mengunci pintu-pintu neraka dan membuka seluas-luasnya pintu syurga, membenarkan umat Islam meninggikan ketaatan dan kekuatan kepada Tuhan mereka.

Di bawah kepimpinan Rasulullah SAW, negara Islam telah berjaya mengalahkan puak terkemuka di kalangan bangsa Arab, iaitu puak kafir Quraish dalam Perang Badar. Meskipun pada masa itu, negara Islam mempunyai pasukan tentera yang kecil dari segi bilangan, mempunyai kelengkapan perang yang tidak mencukupi dan berhadapan dengan musuh Allah yang tiga kali ganda bilangannya termasuk yang terkuat dan paling berpengalaman dalam peperangan.

Satu lagi peristiwa Ramadan adalah pembukaan Kota Mekah (Fatah Mekkah). Pembukaan ini telah menundukkan puak Quraish di bawah kekuasaan pemerintahan Islam sekali gus menghapuskan kekejaman mereka terhadap bangsa lain dan juga memudahkan jalan untuk perluasan Daulah Islamiyyah ke serata pelosok dunia.

Dan pada abad kepimpinan Islam selepas era Rasulullah dan Khulafa' ar Rashidun, Daulah Islam Khilafah mencapai kemenangan yang besar ke atas musuh-musuh Islam dalam bulan Ramadan.

Kaum Muslim telah berjaya mengusir tentera Salib dari As-Syam sepenuhnya walaupun sebahagiannya telah cuba diusir semenjak berabad-abad lamanya. Jadi, dapat dilihat, ketika kaum Muslimin ditadbir dan dihukum dengan peraturan Islam, Allah SWT telah memperlihatkan bahawa bulan Ramadan adalah bulan kemenangan umat Islam ke atas musuh-musuhnya.

Tetapi alangkah sedihnya pada Ramadan kali ini, kaum Muslimin berhadapan dengan penaklukan oleh musuh-musuh Islam di setiap pelosok ruang kehidupan mereka. Sekali lagi pada Ramadan kali ini, kaum Muslimin menghitung jumlah kematian saudara-saudara mereka hasil daripada kerja tangan para penjajah yang menakluk tanah-tanah kaum muslimin di Afghanistan, Iraq, Palestin, Kashmir dan banyak lagi.

Ramadan ini, kaum muslimin mengharungi kepayahan dan kesempitan hidup kerana sumber-sumber alamnya dikuasai dan dieksploitasi penjajah. Umat Islam tidak sepatutnya berpuas hati menyembahkan diri kepada Allah dengan berpuasa dan bersolat sahaja.

Sebaliknya, menjadi kewajipan kita untuk bekerja ke arah penerapan agama Allah dan memastikan keutuhan nya agar Ramadan kembali menjadi saksi ke atas kemenangan kaum Muslim.

No comments: