Wednesday, September 24, 2008

Rakyat mesti sepakat hadapi cabaran ekonomi

CABARAN barisan kepimpinan negara untuk menangani rintangan ekonomi semasa menuntut kerjasama semua pihak termasuk rakyat.

Perlu diakui bahawa kerajaan tidak boleh bersendirian untuk menjayakan setiap program yang telah dirancang untuk merancakkan ekonomi negara.

Rakyat, pertubuhan bukan kerajaan, sektor korporat dan badan swasta mesti menggembleng tenaga dan fikiran untuk membantu kerajaan menjayakan usaha-usaha tersebut.

Bahawa dalam keadaan krisis kewangan yang melanda Amerika Syarikat (AS) sedikit sebanyak memberi kesan kepada ekonomi negara kita, hanya kesepakatan semua pihak membolehkan cabaran seumpama itu ditangani.

Justeru, usaha kerajaan untuk merangka pakej komprehensif menangani cabaran ekonomi untuk jangka sederhana dan panjang mesti disokong sepenuhnya.

Segala hiruk pikuk politik yang boleh menakutkan pelabur untuk membuat pelaburan di negara ini mesti dihentikan.

Tiada siapa pun boleh menidakkan hubung kait politik dan ekonomi lantaran kerajaan yang tidak stabil pada pandangan pelabur akan dijauhi.

Bak kata Timbalan Perdana Menteri yang baru diberi tanggungjawab sebagai Menteri Kewangan, sebenarnya ekonomi negara kita berada dalam keadaan baik cuma bayangan isu-isu politik menjadikan pencapaiannya agak kabur di mata pelabur.

Oleh itu seboleh mungkin setiap daripada kita mesti memastikan bahawa usaha-usaha kerajaan untuk membangunkan ekonomi tidak dirosakkan oleh cerita-cerita politik sehingga memberi petunjuk tidak betul tentang keadaan sebenar negara kita.

Biarpun kerajaan yakin bahawa asas ekonomi Malaysia mampu bertahan untuk mengharungi ketidaktentuan akibat krisis kewangan dunia namun ia tidak akan menjadi kenyataan tanpa sokongan pelbagai pihak.

Pelbagai projek pembangunan rakyat yang telah dirancang di bawah Bajet 2009 serta program Rancangan Malaysia mesti dilaksanakan mengikut perancangan demi kepentingan rakyat jelata.

Dalam suasana sekarang, penurunan inflasi serta ekonomi yang menyentuh kepentingan rakyat mesti diberi keutamaan.

Kesan krisis ekonomi dunia tidak mengenal rakyat golongan bawahan mahu kumpulan atasan, justeru untuk memastikan mereka tidak ditindas, adalah penting jika sentuhan pelan komprehensif ekonomi oleh kerajaan tidak hanya bersifat global.

Ekonomi rakyat bawahan mesti dipelihara lantaran ia menyumbang kepada kestabilan politik sekali gus membantu merancakkan projek-projek pembangunan ekonomi di negara kita.

Selagi 'politik perut' rakyat jelata terutama golongan berpendapatan rendah tidak dijaga selagi itulah kestabilan tidak dapat dikecapi sepenuhnya sekali gus memperlahankan perjalanan ekonomi negara.

Semua pihak mesti bekerjasama menjayakan setiap perancangan kerajaan selain tidak kedekut fikiran untuk sama-mama mencanai idea demi kesejahteraan kita semua.

No comments: