Monday, September 15, 2008

Tindakan ISA perlu demi kesejahteraan negara

Perbuatan boleh cetus konflik, bahayakan ketenteraman awam jika pihak berkuasa tidak tegas

TINDAKAN polis menahan penulis blog, Raja Petra Kamaruddin; Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok dan wartawan Sin Chew Daily, Tan Hoon Cheng (dibebaskan 18 jam kemudian) mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kelmarin serta memberi amaran kepada tiga akhbar Sin Chew Daily, The Sun dan Suara Keadilan – kerana membangkitkan isu perkauman, walaupun mencemarkan sedikit prinsip kebebasan bersuara yang cuba diperkenalkan kerajaan sejak beberapa tahun lalu, perlu bagi memastikan ketenteraman rakyat pelbagai kaum di negara ini terus terpelihara.

Malah ada yang berpendapat tindakan itu agak terlambat jika beberapa perbuatan, kenyataan dan ucapan, terutama oleh sesetengah pemimpin politik, pertubuhan bukan kerajaan dan badan profesional tertentu membabitkan sensitiviti kaum, agama dan keistimewaan Bumiputera sejak akhir-akhir ini diambil kira.

Itu belum termasuk kandungan dan ulasan oleh peserta yang bersembunyi di sebalik nama samaran dalam laman web mengenai isu sensitif yang agak 'taboo' di kalangan sebahagian besar rakyat suatu ketika dulu. Kalau dulu, fitnah, dakwaan dan tuduhan seumpama itu hanya boleh disebarkan di kalangan kumpulan tertentu menerusi surat layang, sesiapa yang mempunyai komputer termasuk kanak-kanak sekolah, kini boleh membaca tulisan seperti itu.

Bahayanya ialah apabila mereka yang buta sejarah dan tidak mengetahui latar belakang sesuatu isu itu menerimanya bulat-bulat. Menurut pihak berkuasa, ketiga-tiga orang itu ditahan kerana polis mempunyai alasan yang cukup kuat untuk mempercayai bahawa tindakan mereka sebelum ini boleh mencetuskan konflik yang membahayakan ketenteraman awam jika tindakan tidak diambil segera Penahanan Raja Petra, editor laman web Malaysia Today dikatakan berkaitan dua ulasan artikelnya bertajuk 'I promise to be a good, non hypocritical Muslim' yang menggunakan ayat-ayat menghina orang Islam dan 'Not All Arabs are descendents of the Prophet' menyiarkan ulasan menghina orang Islam dan Nabi Muhammad SAW.

Sebelum itu, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia, Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia, Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan dan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan membuat laporan polis berhubung penyiaran artikel berkenaan. Kok yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Kinrara dan Exco kerajaan Selangor ditahan ekoran petisyen sekumpulan penduduk Puchong yang membantah kenyataannya mengenai laungan azan di sebuah masjid di kawasan itu. Tan, yang dibebaskan kelmarin ialah wartawan yang menulis berita mengenai ucapan berbaur perkauman oleh Ketua Umno Bahagian Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail.

Polis membebaskan Tan selepas berpuas hati dengan hasil soal siasat yang dijalankan terhadapnya. Apa yang berlaku kelmarin mengingatkan kita kepada Operasi Lalang pada 27 Oktober 1987 di mana polis secara besar-besaran menahan 106 orang terdiri daripada pemimpin parti politik, aktivis sosial dan badan bukan kerajaan mengikut ISA serta menarik balik permit akhbar The Star, The Sunday Star, Sin Chew Poh dan Watan.

Walaupun dari segi jumlah yang ditahan kelmarin jauh lebih kecil berbanding pada 1987, tangkapan terbesar selepas rusuhan kaum 13 Mei 1969, dan jaminan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar sendiri kelmarin bahawa tiada lagi tahanan selepas ini, suasana politik menjelang penahanan itu tidak banyak berbeza.

Operasi Lalang dilakukan bagi menghalang ketegangan kaum yang memuncak ketika itu ekoran isu sekolah aliran Cina, bertukar menjadi rusuhan. Kertas Putih yang diterbitkan kerajaan bagi menjelaskan penangkapan itu berkata, tindakan pelbagai kumpulan memainkan isu-isu sensitif sehingga mewujudkan ketegangan kaum memaksa pihak berkuasa bertindak tegas bagi mengawal keadaan. J

ika ketegangan kaum menjelang Operasi Lalang hanya berkisar kepada isu sekolah aliran Cina, apa yang berlaku kini adalah rentetan pelbagai isu yang dimainkan oleh golongan tertentu selepas Pilihan Raya Umum Ke-12 yang menyaksikan pembangkang menguasai lima negeri dan menafikan majoriti dua pertiga kerajaan Barisan Nasional.

Kemenangan mereka dan sikap terbuka kerajaan menyebabkan ada pihak mengambil kesempatan dan mula memandang ringan sensitiviti kaum yang dipelihara selama ini.

Kemenangan pembangkang juga menyebabkan ada segelintir pemimpin mereka dan pertubuhan tertentu mula mempersoalkan perkara yang sudah termaktub dalam Perlembagaan seperti hak Melayu dan kedudukan Islam sebagai agama rasmi. Kontroversi ucapan berbaur perkauman Ahmad adalah luahan tindak balas 'majoriti senyap' yang melihat perkembangan itu dengan penuh kebimbangan.

Berdasarkan senario inilah, tindakan polis menggunakan ISA kelmarin diharap meredakan ketegangan yang terkumpul sejak beberapa bulan lalu agar ia tidak merebak ke tahap yang lebih buruk sehingga menjejaskan keharmonian dan ketenteraman rakyat yang dipertahankan selama ini.

Memang sentiasa ada pihak yang menuduh penggunaan ISA dan beberapa undang-undang lain bagi mengendurkan ketegangan kaum sebagai mencemarkan demokrasi, kebebasan dan ketelusan yang diuar-uarkan kerajaan.

Bagaimanapun, yang lebih penting ialah kesejahteraan rakyat secara keseluruhan, bukannya segelintir golongan yang mahukan kebebasan tanpa tanggungjawab.

Dalam keadaan ekonomi yang tidak menentu sekarang, majoriti rakyat negara ini sama ada Pak Mat di Kelantan, Ah Chong di Pulau Pinang atau Muthu di Sentul sudah bosan dengan ucapan pemimpin politik sama ada di pihak kerajaan atau pembangkang. Yang mereka mahu ialah tindakan dan pelaksanaan seperti dijanjikan dalam manifesto parti masing-masing sewaktu kempen pilihan raya umum lalu.

Harapan mereka, selepas kemelut ini reda, kebajikan mereka mula diberi perhatian dalam erti kata sebenar.

No comments: