Tuesday, September 16, 2008

Tentera pertingkat keselamatan nasional

Aktiviti ketenteraan zaman kontemporari membabitkan aspek pengurusan krisis dan konflik

TENTERA adalah komponen penting dalam kekuasaan sesebuah negara dan tunggak kepada keselamatan nasional. Bagi kebanyakan kita, kekuasaan tentera di sesebuah negara adalah jelas dan ketara dari segi persenjataan dan peralatan.

Tanggungjawab utama tentera adalah mempertahankan kedaulatan negara dan integriti wilayah daripada pencerobohan luar dan juga mempertahankan kestabilan politik dan sosial negara. Bagi mereka yang mengetahui dan memahami, pembangunan keupayaan ketenteraan sesebuah negara tidak pernah 'berautonomi'. Pembangunan dalam tentera menuntut penciptaan produksi teknologi yang inovatif bagi sistem persenjataan dan keistimewaan atau keunikan dalam sistem pengurusan hal ehwal tentera.

Namun, pembangunan ketenteraan yang kontemporari juga berkembang bagi melindungi aspek politik dan ekonomi. Selain fungsi tradisinya mempertahankan kestabilan politik domestik, aktiviti tentera pada zaman kontemporari juga membabitkan aspek seperti pengurusan krisis dan konflik, perlucutan senjata, kawalan persenjataan dan operasi pengaman antarabangsa. Oleh demikian, dapat diperhatikan strategi negara kini lebih tertumpu kepada usaha mengelakkan peperangan, bukannya untuk bertempur. Mereka semakin meletakkan keselamatan nasional kepada pembangunan keupayaan ketenteraan. Kuasa tentera adalah instrumen utama yang membolehkan sesebuah negara menyedari matlamat polisi luar negara, mempertahankan kestabilan politik serta menyokong peranan dan pembabitan negara di arena antarabangsa.

Secara umumnya bagi kebanyakan negara, tentera adalah komponen asas yang melengkapkan pembangunan nasional dan tentera juga kuasa penting dalam proses permodenan negara. Maka dapat dilihat, pembangunan keupayaan ketenteraan adalah perlu bukan saja bagi memperkukuhkan kerajaan, kestabilan politik dan sosial, malah juga perkembangan ekonomi.

Keupayaan tentera secara umumnya dianggap terserlah dalam kuasa nasional dan instrumennya dalam mempertahankan keselamatan negara. Pembangunan kontemporari juga memperlihatkan bahawa soft power sesebuah negara semakin ketara muncul sebagai penyumbang kepada kekuatan nasional yang komprehensif. Kebangkitan kepentingan soft power' kepada sesebuah negara ini disebabkan oleh faktor globalisasi ekonomi yang secara tidak langsung melucutkan kuasa tentera sebagai kaedah dalam menyelesaikan pertikaian ekonomi.

Walaupun meningkatnya kepentingan misi pelbagai, fungsi utama kuasa tentera adalah untuk menghalang pencerobohan dan melindungi keselamatan ekonomi dengan cara memastikan akses kepada sumber yang penting, kepada survival negara dan pembangunannya adalah selamat. Ini menjelaskan mengapa komponen kekuatan nasional negara adalah bersifat 'bukan ketenteraan'.
Pembangunan soft power selalunya ditentukan oleh badan politik sesebuah negara, tradisi sejarah, pembangunan strategi dan persekitaran geografinya.

Tentera adalah ukuran kepada kuasa nasional dan keselamatan negara dibina berdasarkan kepada keupayaan ketenteraan. Bagaimanapun, pembangunan keupayaan tentera dalam setiap negara ditentukan oleh perubahan aliran sama ada pada peringkat serantau mahupun keselamatan global serta persekitaran strategik. Berdasarkan kepada perkiraan ini, saya membuat beberapa pemerhatian: Pertama, wujud konsensus umum di dunia bahawa peranan tentera adalah untuk mempertahankan keselamatan negara, kepentingan pembangunan dan menangani ancaman keselamatan sama ada tradisional mahupun bukan tradisional. Kehendak ini meletakkan tentera untuk mengadaptasikan perubahan dari segi misi bagi memastikan ia mampu menguruskan krisis dan mempertahankan keamanan serta kestabilan domestik dan rantau dalam situasi kompleks secara efektif. Kedua, peranan tentera dalam peperangan zaman kini sudah menjadi semakin terhad, kebiasaannya untuk mencapai objektif politik saja. Pada masa kini, kebanyakan negara mencari penyelesaian politik kepada pertikaian dan konflik.

Operasi tentera pula hanya akan diguna pakai sebagai kaedah membantu untuk mencapai penyelesaian itu. Peperangan kini juga tidak lagi berfungsi untuk mencapai kemenangan sepenuhnya ke atas musuh, sebaliknya lebih kepada mewujudkan syarat bagi mencapai penyelesaian politik. Ketiga, isu etnik dilihat memberikan cabaran serius kepada tentera di negara yang berbilang kaum seperti Malaysia dan beberapa lagi negara Asean. Isu etnik ini tidak mudah dicari penyelesaian kerana secara umumnya semua etnik minoriti adalah protagonis kepada separatisme. Pihak pemisah etnik di Thailand dan Filipina misalnya menuntut kemerdekaan sebagai matlamat utama perjuangan mereka. Malah, dalam mencapai matlamat, ada kumpulan pemisah mengamalkan racism bagi menghasut rakyat ketika berkempen pilihan raya bertujuan untuk memasuki organ kuasa politik di sesebuah negara.

Taktik ini mengeksploitasi skandal yang tidak sahih bertujuan 'membunuh' personaliti tertentu dan memainkan isu sensitif politik dan ekonomi. Ini bagi meraih populariti sehingga boleh menggugat hubungan antara etnik dan mewujudkan ketegangan yang mungkin mengheret kepada kekalutan politik dan ketidakstabilan sesebuah negara. Malah ada juga yang cuba merampas kuasa dengan cara kekerasan dan melakukan serangan keganasan.

Kini, dapat kita lihat kumpulan pemisah yang radikal mudah bertapak dalam negara anggota Asean kerana wujudnya pertikaian politik dan perang saudara. Keempat, adalah penting untuk menyedari bahawa syarat yang mustahak untuk kita menikmati kehidupan yang aman dan stabil adalah membangunkan kuasa nasional. Adalah sama pentingnya untuk menyedari bahawa kecekapan dan efektifnya pertahanan negara memerlukan peralihan yang sistematik dalam sumber nasional kita kepada keupayaan tentera menerusi mobilisasi dan organisasi yang efektif.

Faktor bagi kebanyakan negara yang lemah dan kurang efektif dari segi ketenteraan adalah disebabkan ketidakmampuan mereka untuk mengurus sumber bagi penentangan apabila diancam oleh pihak luar. Ada juga keperluan untuk memahami bahawa kini wujud perubahan dari segi fokus dalam konflik antarabangsa kepada ekonomi, sains dan teknologi bagi perkembangan kuasa nasional yang komprehensif sebagai sasaran strategik.

Kelima, disebabkan kedudukan fizikal Malaysia, perpisahan wilayah di timur dan barat wilayah oleh perairan yang luas, keunikan bentuk dan semula jadi keadaan tanah, menyebabkan negara ini mudah dibolosi pihak musuh sama ada secara udara atau laut.

Dalam hal ini, Malaysia harus mengambil kepentingan laut sebagai barisan pertahanan pertama. Ada juga kemungkinan peperangan akan datang terhadap Malaysia, tercetus di lautan terbuka. Bagi menghadapi jenis peperangan itu, tentera kita perlu mencapai mobiliti yang luas dan dapat merangkumkan kombinasi baik dengan pihak udara, memiliki kuasa perisikan peperangan elektronik dan pasukan gerak cepat.

Dalam konteks ini, kelebihan dalam kawalan kuasa udara dilihat sebagai syarat utama kepada kejayaan mutlak dalam sesuatu peperangan. Keenam, dalam hubung kait dengan di atas, adalah jelas bahawa tanggungjawab pertahanan negara sudah melalui perubahan kualitatif dengan ada cabaran yang lebih kompleks kini.

Bagi memenuhi cabaran itu, kita perlu menyesuaikan arah pembangunan angkatan tentera kita dengan pemerhatian yang lebih kepada teknologi tinggi dan aplikasi serta latihan operasi bersama. Tentera secara tradisi dianggap sebagai sebuah institusi perang, simbol kepada kuasa nasional dan tunggak kepada keselamatan negara. Penjelasan berhubung tanggungjawab tentera ini masih lagi relevan kepada zaman kontemporari kini.

Namun, kebanyakan angkatan tentera di dunia kini tidak mungkin berperang dengan mana-mana negara musuh dalam pertempuran berskala besar. Rutin harian tentera kini lebih kepada operasi asymmetrical seperti menghadapi ancaman pengganas, puak pemisah etnik dan ekstrim agama serta membantu mengekalkan keamanan dan kestabilan politik domestik. Maka dapat disimpulkan bahawa tentera adalah asas kepada keseluruhan keselamatan nasional.

Walaupun persiapan pihak tentera adalah opsyen efektif ke arah peperangan dan menghalang pencerobohan luar, situasi semasa di rantau Asia Tenggara memberi petunjuk bahawa diplomasi juga berperanan utama untuk mempromosi keamanan dan kestabilan serantau. Meskipun wujud pertikaian di kalangan negara anggota Asean, konflik antara negara tidak mungkin akan berlaku di rantau ini.

Faktor yang mungkin mencetuskan konflik di rantau ini diyakini dapat dikawal dan ia dapat diselesaikan menerusi kerjasama politik dan keselamatan serantau. Dalam pada itu, fokus utama negara-negara serantau kini adalah pembangunan ekonomi. Maka dapat diperhatikan bahawa negara anggota lebih berminat untuk mempromosikan keamanan dan kestabilan serantau daripada mengambil kesempatan keadaan krisis bagi kepentingan mereka sendiri.

Leftenan Jeneral Datuk Mohd Salleh Ismail ialah Ketua Pengarah Perisikan Pertahanan, Kementerian Pertahanan

No comments: