Monday, January 14, 2008

Hubungan rumpun Melayu terus berkekalan

Analisis Lawatan Kerja Presiden Dr H Susilo Bambang Yudhoyono

LEBIH 50 wartawan Malaysia dan Indonesia menunggu dengan sabar kehadiran dua pemimpin tertinggi mereka, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Dr H Susilo Bambang Yudhoyono, untuk mengadakan sidang akhbar bersama di Pejabat Perdana Menteri di Putrajaya, Jumaat lalu.

Sidang yang diharap dapat merapatkan kembali tali persahabatan antara rakyat yang sedikit terungkai dengan pelbagai isu yang tercetus sejak dua tahun terakhir ini.

Dua jam kemudian, kedua-dua pemimpin tertinggi itu bersama delegasi masing-masing yang terbabit dalam mesyuarat rundingan dua hala, muncul sebagai satu pasukan mantap untuk memastikan hubungan sebagai rumpun Melayu yang wujud sejak zaman Seri Wijaya dan Majapahit akan terus berkekalan.

"Saya mengaku bahawa hubungan Malaysia dan Indonesia bukan hanya selepas masing-masing merdeka, tetapi jauh sebelum merdeka lagi hubungan sudah wujud. Interaksi budaya dan penduduk begitu hebat. Orang Indonesia (sudah lama) datang ke Malaysia.

"Keturunan Minang, Jawa membawa bersama lagu, tarian, muzik, adat istiadat dan masakan, semua dianggap sesuatu yang menjadi kebiasaan kepada Malaysia. Begitulah betapa akrabnya kedua-dua bangsa," kata Abdullah membuka bicara.

"Kita sudah melakukan 'review' (kajian semula) atas kerjasama yang kita laksanakan selama ini terutama untuk mengetahui kemajuan selepas bertemu di Bukit Tinggi, Indonesia pada 2006. Kita juga membahas secara sungguh-sungguh untuk lebih mempererat persahabatan dan perhubungan baik kedua bangsa.

"Dan dalam pertemuan kali ini juga kita membahas untuk perluasan kerjasama yang lebih bersifat strategik pada tahun tahun akan datang," kata Presiden Indonesia itu pula.

Amanat dan penjelasan yang diberikan kedua-dua pemimpin itu amat jelas kepada wartawan Malaysia dan Indonesia yang hadir dan menjadi saluran terpenting dalam merapatkan hubungan antara kerajaan dan rakyat kedua-dua negara.

Satu daripada punca kepada polemik hubungan dua hala bagi dua negara serumpun ialah laporan media kedua-dua negara yang menyuarakan perasaan tidak puas hati dengan beberapa isu yang timbul.

Hubungan Malaysia-Indonesia mula tergugat berikutan polisi Malaysia yang membenarkan kemasukan pekerja asing secara besar-besaran terutama selepas krisis 1997-98, ketika negara ini mula membina kembali struktur ekonomi yang tergugat teruk, manakala Indonesia pula hampir lumpuh sehingga terpaksa menerima bantuan Tabung Mata Wang Antarabangsa (IMF).

Kemelut politik yang dialami Indonesia selepas krisis terbabit yang menyaksikan berlaku beberapa kali perubahan pucuk pimpinan, membuatkan majoriti rakyat Indonesia menderita di negara sendiri dan tidak teragak-agak untuk mencari rezeki di rantau orang.

Malaysia, yang mengalami pemulihan ekonomi lebih pantas adalah antara negara yang membuka pintu luas kepada pekerja asing terutama dalam sektor pembinaan, perladangan dan pembantu rumah. Kemasukan pekerja Indonesia yang awalnya banyak membantu Malaysia, tetapi akhirnya menjadi beban kepada kerajaan berikutan kebanjiran mereka yang masuk secara haram.

Operasi menangkap dan penghantaran pulang pendatang tanpa izin memang mendapat perhatian media kedua-dua negara, apa lagi apabila timbul banyak kes membabitkan layanan tidak adil dan 'kejam' segelintir majikan Malaysia ke atas pekerja Indonesia mendapat publisiti meluas.

Ketika media Malaysia melaporkan mengenai suasana 'kebimbangan' rakyat Malaysia mengenai pelbagai masalah sosial dan jenayah dicetuskan pendatang tanpa izin Indonesia, media Indonesia pula melaporkan mengenai layanan tidak adil penduduk di sini ke atas rakyat Indonesia.

Perasaan tidak puas hati pantas menjalar, media Malaysia dan Indonesia menjadi instrumen terpenting dalam menyebarkan perasaan negatif ini kepada rakyat masing-masing. Daripada sekadar isu pekerja dan pendatang tanpa izin Indonesia ke Malaysia, ia melarat kepada pelbagai isu lain.

Antaranya tuduhan Indonesia bahawa Malaysia menciplak beberapa lagu serta budaya republik itu dan mempromosinya sebagai adat dan budaya negara di gelanggang pelancongan. Isu lain, perebutan sempadan, layanan tidak menyenangkan pihak berkuasa Malaysia ke atas beberapa rakyat Indonesia, menjadi paparan utama media di republik itu.

Di Malaysia, di sebalik beberapa kes negatif membabitkan rakyat Indonesia dan kejadian jerebu disebabkan pembakaran terbuka di Kalimantan dan Sulawesi, media negara ini mengambil kira kehadiran jutaan rakyat Indonesia di sini memberi ruangan dan mewujudkan kerjasama dengan media massa republik itu.

Berita Harian adalah satu daripada akhbar yang mewujudkan kerjasama dengan akhbar Republika, melakukan pertukaran berita membabitkan satu muka surat penuh di akhbar masing-masing.

Menjawab soalan wartawan Indonesia mengenai fungsi media massa dalam usaha untuk memulihkan hubungan dua hala ini, Abdullah menegaskan beliau setuju sekiranya wakil media kedua-dua negara dapat mengadakan pertemuan lebih kerap bagi memastikan maklumat yang diperoleh tepat, bagi mengelak berlaku salah tafsir.

"Kita (perlu) mengaku ada persamaan dan perbezaan (dalam corak laporan media Malaysia dan Indonesia) kerana kedua-duanya beroperasi dalam suasana politik dan sosial yang berlainan. Dasar (kita) juga berlainan.

"Kita tidak mahu kerana wujud perbezaan ini timbul pula masalah kepada hubungan Malaysia dan Indonesia, serta menggugat hubungan rakyat kedua-dua negara," katanya.

Bagi memantapkan hubungan ini, beliau mencadangkan wakil media kedua-dua negara mengadakan pertemuan tiga bulan sekali bagi membolehkan mereka berbincang mengenai isu yang timbul mengenai hubungan dua hala atau sebarang isu yang boleh mencetus keadaan tidak menyenangkan di kalangan rakyat.

"Melalui cara ini kita akan dapat pastikan maklumat diperoleh betul dan tidak berlaku salah tafsir atau wujud sensasi yang tidak diperlukan. Dengan itu, ia tidak akan membawa sebarang reaksi yang mungkin negatif kepada hubungan baik Malaysia dan Indonesia," kata Perdana Menteri.

Susilo yang melawat Nirmala Bonat, pekerja Indonesia yang didera majikannya kelmarin, mengaku bahawa kes terbabit sudah dibicarakan dengan baik dan yakin keadilan akan dicapai dengan baik.

"Saya menyeru kepada pekerja Indonesia supaya mematuhi hukum (undang-undang) di Malaysia. Kita mendapat khabar mereka bekerja dengan baik, dalam mesyuarat (semalam) ada 17 kes yang dibawa Perdana Menteri (Malaysia), lengkap dengan catatan. Ini satu kemajuan dan kita boleh cegah salah faham yang mungkin berlaku," kata Susilo.

Melihat kedua-dua pemimpin Malaysia dan Indonesia begitu bersungguh-sungguh untuk meleraikan pelbagai isu yang jika tidak dibendung boleh menggugat hubungan negara serumpun yang sudah wujud sejak zaman berzaman, rakyat kedua-dua negara

BH 14/01/08

No comments: