Sunday, January 20, 2008

Jangan gigi tergigit lidah berkali-kali

SEPERTI pernah disebut oleh sejarawan, hubungan di antara orang Melayu dan warga Indonesia begitu rapat sekali kerana dari satu rumpun. Seperti lidah dan gigi, dan oleh itu kadangkala gigi tergigit lidah.

Demikianlah yang berlaku apabila sebilangan wartawan Indonesia menyiarkan pelbagai kritik terhadap Malaysia, terutama berkaitan para pekerja Indonesia di Malaysia. Juga mengenai lagu Rasa Sayang dan perusahaan batik.

Secara kebetulan baru-baru ini semasa lawatan Presiden Susilo Bambang Yudhoyono dan rombongannya, wartawan Malaysia dan Indonesia – Tan Sri Samad Ismail dan Bapak Rosihan Anwar menerima anugerah Tokoh Wartawan Dunia Melayu-Indonesia.

Kedua-duanya berumur lebih 83 tahun dan telah mengalami segala yang berlaku di antara kedua-dua negara. Namun, kedua-duanya memelihara hubungan akrab walaupun berlaku, antara lainnya, konfrontasi.

Satu contoh ialah makalah khas Bapak Rosihan dalam akhbar Kompas, Jakarta pada Sabtu 12 Ogos 1987 bertajuk Selamat Haji Samad.

Berikut sedutan darinya:

‘‘Haji Samad seorang wartawan terkemuka, cendekiawan dengan fikiran kritis, nasionalis sejati, pejuang bangsa Malaysia dan kesusasteraan Melayu, penulis kreatif, pendiri beberapa perhimpunan pengarang dan parti politik. Di atas segala-galanya, beliau seorang Melayu yang perjuangan kompleksnya tidak dapat dilupakan dalam sejarah perkembangan intelektual negeri.
Selain wartawan, dia juga sasterawan, banyak menulis cerita pendek (cerpen) di zaman pendudukan Jepang dalam majalah Semangat Asia (1943). Tahun 1950 ia salah seorang pendiri Angkatan Sasterawan 50 (Asas 50), yang salah satu tujuannya berbunyi. “mengadakan pembaharuan dalam sastera dengan tidak membunuh yang lama.”

Samad sejak masa muda menjadi langganan penjara. Sehabis Perang Dunia ke-2, tahun 1945, dia dipenjara oleh Inggeris selama enam bulan, kerana dituduh sebagai kolaborator Jepang. Memang ia wartawan Berita Malai tahun 1943, tapi bukan antik Jepang.
Pada tahun 1951-53 Samad ditahan lagi di penjara St. John Island bersama Devan Nair (yang tahun 1981 menjadi Presiden Republik Singapura).

Menawarkan

Tahun 1958 ia pindah ke Kuala Lumpur dan menjadi pemimpin redaksi Berita Harian dari kelompok Straits Times. Samad teman baik Adam Malik dan kerana itu pada pertengahan tahun 1950-an, saya biasa melihat dia berjalan-jalan di depan kantor Antara di Jakarta.

Saya bertemu lagi dengan Samad di Kuala Lumpur tahun 1967 dan waktu itu dia menawarkan kepada saya untuk menjadi koresponden Berita Harian. “Tulis apa saja, Mad?” dan dia menjawab: “Ya, tulis tentang bintang filem dan wayanglah.”

Jelas, dia mahu membantu saya, kerana saya waktu itu wartawan freelance. Seperti juga pada tahun 1976, setelah saya kehilangan harian Pedoman, dia minta saya menjadi koresponden New Straits Times.

Pada tanggal 22 Jun 1997, tidak lama setelah menghadiri sebuah konferansi para wartawan ASEAN di Jakarta, Samad managing editor New Straits Times, ditahan di bawah kuasa Internal Security Act dan mendekam lima tahun dalam penjara.

Setelah Samad dibebas dari tahanan oleh pemerintah PM Mahathir, beliau diundang menjabat (menjawat jawatan) sebagai penasihat editorial kelompok New Straits Times. Posisi itu masih dipegangnya sekarang. Dia telah dibersihkan dari semua tuduhan yang dilancarkan terhadap dirinya selama dalam tahanan.

Dia juga aktif dalam persiapan mendirikan stesen television swasta TV3 yang ternyata siarannya mendapat sambutan bagus tidak saja di Malaysia, tetapi juga di Medan dan Sumatera Utara umumnya,” demikian sedutan dari makalah Rosihan mengenai Samad kira-kira 20 tahun lalu. Ia menjelaskan hubungan akrab antara dua wartawan ulung Malaysia dan Indonesia. Tawaran kerja dibuat dengan ikhlas bila berlaku hal.

Rosihan juga menulis buku berjudul Sebelum Prahara: Pergolakan politik Indonesia 1961-1965, iaitu hingga berlaku peristiwa 30 September 1965 yang kemudian membawa kepada kejatuhan Parti Komunis Indonesia.

Antara lain disebut sambil lalu mengenai “wartawan melarat” dan “pelacuran jurnalistik.”
Sebuah makalah lain di Indonesia menyebut mengenai tebar pesona (spreading out charm) dan perlunya tebar karya nyata.

Ia juga perlu bagi para wartawan Malaysia dan Indonesia demi memelihara hubungan yang berasal dari satu rumpun dan tidaklah gigi tergigit lidah hingga berkali-kali.

* Penulis ialah konsultan kanan ISIS Malaysia. Pandangan penulis adalah pendapat peribadi dan tidak ada kena-mengena dengan ISIS.

No comments: