Tuesday, January 15, 2008

Program realiti mesti sesuai dengan budaya tempatan

AWAL 2003 menjadi detik bermulanya suatu kelainan dari segi pembaharuan ataupun evolusi dunia penyiaran di Malaysia. Ketika itu kebanyakan stesen penyiaran tempatan berlumba-lumba menerbitkan rancangan realiti.

Sungguhpun konsep program realiti telah wujud lebih awal tetapi ia tidak begitu popular dan mungkin masyarakat Malaysia ketika itu masih belum bersedia untuk menerima pakai konsep sedemikian.

Mungkin juga kerana gabungan kemajuan dalam teknologi komunikasi hari ini telah banyak mengubah gaya hidup dengan manfaatkan kemudahan yang boleh dikatakan tidak wujud sebelum ini.

Cara tontonan juga telah banyak berubah. Penonton bukan hanya mahu menonton tetapi terlibat sama dengan sesuatu program secara tidak langsung. Ia tidak lagi seperti gelagat tontonan dua atau tiga dekad yang lalu.
Antara program realiti yang paling mendapat tempat di Malaysia ialah program pertandingan nyanyian.

Format lama pertandingan nyanyian menemui sentuhan baru apabila ia disepadukan dengan format realiti dan diadun bersama kehidupan peserta yang bertanding.

Kuasa penonton juga dilibatkan dengan memperkenalkan undian melalui sistem khidmat pesanan ringkas (SMS). Sifat yang ada pada SMS telah menjadikannya sebagai pilihan komunikasi yang pantas dan mudah. Kuasa yang ada pada SMS telah digunakan bagi menyokong format program realiti yang sebegini.

Pendekatan format realiti sudah menjadi suatu kemestian di semua stesen televisyen di dalam mahupun luar negara pada masa ini. Bentuk rancangannya yang bersahaja dan tidak terikat membuatkan khalayak penonton tertanya-tanya untuk mengetahui jawapan kesudahan cerita berkenaan. Ia dapat menggalakkan khalayak penonton berfikir dan seterusnya mengajak penonton menyelami konflik yang wujud dalam sesuatu cerita itu melalui watak yang diwujudkan.

Tidak hanya tertumpu pada program hiburan sahaja tetapi program lain juga turut terpanggil untuk mengambil langkah serupa. Program-program berbentuk kebajikan dan khidmat masyarakat juga menggunakan pendekatan tersebut bagi menimbulkan variasi tontonan.
Tidak ketinggalan program Akademi al-Quran yang berbentuk pendidikan dalam usaha untuk melahirkan qari dan qariah terbaik di seluruh negara. Ini satu usaha yang harus diberikan pujian. Sesungguhnya tidak menjadi suatu kesalahan mutlak untuk menerbitkan program realiti, asalkan ia sesuai dengan kehendak budaya masyarakat setempat dan tidak melanggar batasan syariat serta memberi nilai dan manfaat terhadap pertumbuhan jiwa yang sihat dan kualiti hidup yang mantap.

Ternyata peranan yang dimainkan oleh media massa sangat penting dalam kehidupan seharian manusia. Media bukan sahaja setakat menghibur, tetapi juga menyediakan masyarakat dengan aliran maklumat yang terpenting seperti sistem politik, institusi ekonomi, paparan isu semasa, gaya hidup dan lain-lain.

Oleh sebab masyarakat masa kini sangat bergantung kepada media, maka sepatutnya media dijadikan objek penelitian serius dalam membicarakan sumbangannya ke arah kebaikan. Adalah menjadi tanggungjawab semua pihak untuk memastikan golongan masyarakat mendapat manfaat terhadap sesuatu program realiti. Jadikanlah segala teguran dan nasihat yang diterima pada hari ini untuk menjadikan kita lebih baik pada hari esok.

Apa yang pasti, program realiti ini adalah penting dalam mewarnai industri penyiaran tanah air. Tidak akan berkembang sesuatu industri itu jika ia takut untuk melakukan perubahan yang bersesuaian dengan cita rasa semasa. Tetapi haruslah memastikan ia berada di landasan yang betul agar tidak mengundang permasalahan. Tidak kira apa pun bentuk program yang difikirkan perlu oleh stesen-stesen televisyen tempatan, kajian yang menyeluruh perlu dilakukan bagi mengimbangi sumbangan ke arah kebaikan sebelum ia dipaparkan di mata umum.

Ini disokong dengan pendapat bahawa karya kreatif tidak akan bertambah nilai kreatifnya sekira terdapat penyekatan yang mengehadkannya. Asalkan ia dapat disesuaikan dengan masyarakat setempat, mesej yang jelas, harmoni dan tidak keterlaluan iaitu masih lagi sensitif terhadap isu sekeliling tanpa kekeliruan. Ini sudah cukup untuk melengkapkan pakej yang bernama industri penyiaran.

No comments: