Thursday, January 31, 2008

Lindungi penjamin

KERAJAAN diminta membuat kajian semula Akta Bankrapsi 1967 kerana ia telah memberi beban dan penderitaan kepada orang yang terlibat terutama kepada penjamin-penjamin yang tidak berdosa sedangkan peminjam bebas lepas.

Apa yang berlaku kepada saya sekarang amat-amatlah mengecewakan dan masa depan saya cukup gelap kerana saya telah diisytiharkan bankrap kerana menjamin seorang peminjam Mara kira-kira 28 tahun lalu.

Saya tidak pernah dimaklumkan, saya tidak pernah dipanggil oleh mana-mana pihak, baik mahkamah atau peguam yang mewakili Mara dalam menyelesaikan hal ini.

Demikian juga dengan si peminjam, saya tidak tahu di mana dia berada sekarang sebab saya mengenali dia pada tahun 1980 semasa saya bertugas di Sungai Buloh, Selangor.

Sekarang saya telah menerima padahnya, Mara telah menuntut pada saya dengan pelbagai tuntutan yang sudah pasti saya tidak mampu membayarnya.

Saya beranggapan apabila saya bersara pada akhir tahun nanti, saya akan menerima sedikit imbuhan, tetapi apa boleh buat segala pampasan yang saya akan peroleh itu akan diambil terus oleh Mara melalui Jabatan Insolvensi. Itulah yang saya difahamkan.

Apakah setelah saya berkhidmat 30 tahun dengan sempurna, ini balasan yang saya terima? Apakah saya akan menjadi peminta sedekah selepas bersara nanti? Itulah yang bermain di kepala saya masa kini. Siapakah akan menanggung anak-anak saya yang masih bersekolah nanti?

Oleh itu, saya berharap kepada kerajaan, carilah jalan penyelesaian dalam masalah ini.

No comments: